Motor és tető egy helyen

MG TF bemutató

2002.03.28. 10:20
Az alacsonyan és távol húzódó szélvédő, a vállban szűk utastér, valamint a motor meghitt közelsége miatt állandóan úgy érezni, mintha szőrén próbálnánk megülni egy Scud-rakétát. A berendezés azonban közel sem spártai.

Valami híres autós majom mondta egyszer, hogy egy nyitott tetős kocsi egyszerűen nem lehet rossz. Allergiások, séróbárók és Lappföld teljes lakossága nyilván cáfolják majd ezt az állítást, de tény, hogy általában véve csak fakírok tudnak ellenállni egy vászontetős kocsi vonzerejének.

 
   
   

A roadster kicsi, kétüléses, nyitott autó. A jó roadster kicsi, kétüléses, nyitott, hátsókerék-hajtásos autó. Az igazán állat roadster pedig kicsi, kétüléses, nyitott, hátsókerék-hajtásos és középmotoros autó. Mint például az MG TF.

 
   
 

A változó szelepvezérléses, 160 lóerős motortól csak egy vékony fémlemez, némi szánalmas zajcsillapítás, valamint az ülés szivacsa választja el a hátat. Dolby Surround elhúzhat a vérbe - a mai hifitechnika rozsdás bicskája tőből beletörne abba a próbálkozásba, hogy visszaadja az erőforrás rekedt, mechanikai kakofóniáját, amit csak a két kipufogó minden újabb ezer fordulatnál hangnemet váltó, gyilkos trombitaduója harsog túl. Szép adag kenőpénzek röpködhettek különféle EU-környezetvédelmi szakemberek felé, mire ez a bömbölő vadállat megkaphatta a típusengedélyét.

 
   
   

De a sziporkázó hangaláfestést úgy szorítja háttérbe a drámai gyorsulás élménye, mint cigarettareklámot a médiatörvény: a százhatvan lóerő olyasféle érzetet kölcsönöz a vezetésnek egy ilyen tömegű autóban, mintha a látóhatár mechanikus úton, kevlárkötél és csigarendszer útján lenne hozzákötve a gázpedálhoz. Kis nyomás: horizont közelebb csusszan.

Határozottabb taposás: ölünkbe esik a táj. Nincs olyan fordulat, amelynél a motor ne tudná egy laza csuklómozdulattal - bocsánat, főtengelycsavarintással - belegyorsulni a napszemüveget a szemgödrünkbe. Ilyen az igazi autós mennyország: lóerők, száguldás, tomboló szél, csikorgó gumik.

Hogy a mennybemenetel csak képletesen, és ne a valóságban következzen be, annak hatalmas, belső hűtésű első féktárcsák, a méretes alufelnik küllői közül kikandikáló, bizalomgerjesztően testes féknyergek, valamint tömör hátsó tárcsák veszik elejét. Nem kevésbé igényes a futómű, amely elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig három kereszt-, valamint egy hosszanti vezetőkarból áll.

 
   
 

Különösen sokáig tesztelték ez utóbbi beállítását, hiszen egy középmotoros autónál (a terminológia azért nem nevezi farmotorosnak az ilyen járművet, mert az erőforrása a hátsó tengely előtt, és természetesen még az utastér mögött van) kiemelt fontosságot kap két hátsó, hajtott kerék pontos megvezetése.

Kis, közepes és nagy sebességek mellett tanúsított angyali jóindulata ellenére az MG TF ördögi humorérzékkel hozza a frászt arra, aki nem tudja, hol a határ: túlzott vadulásra egy szemvillanás alatt megindul a fara, mely sodródást jól irányzott kormánymozdulatokkal és pedálkezeléssel ugyan meg lehet fogni, de az élmény kétségtelenül felér egy termosznyi kávé elfogyasztásával.

A kormány egyébként jó nehéz, sportos, a váltó kissé túl szorulósan, ám biztosan kapcsolható, a fékek erős taposásra, de agresszív erővel lassítanak - az MG TF vezetése férfias sport.

 
   
   

Noha az alacsonyan és távol húzódó szélvédő, a vállban szűk utastér, valamint a motor meghitt közelsége miatt állandóan úgy érezni, mintha szőrén próbálnánk megülni egy Scud-rakétát, az elhelyezés közel sem spártai. Van például az ülések mögött felhajtható szélterelő háló, ami az oldalablakok felhúzásával kombinálva akár tíz fokig és száznegyven kilométeres sebességig kinyújtja a lenyitott tető élvezhetőségét.

A hely hosszában meglepően tágas, százkilencven centiig nincs probléma. A cipőre azonban figyelni kell, mert ha túl nagy, a vezető lába a pedálokba, az utasé pedig a légkondi műszerfal alól kilógó dobozába akad. A kárpitozás lehet szövet-, Alcantara, szövet/bőr és teljes bőr is, kellő számban vannak tárolórekeszek és egészen elfogadható méretű, rövid, de öblös a csomagtartó. A tetőt kézzel kell nyitni-csukni, mely művelet a szerkezet egyszerűségéből fakadóan öt-hat másodperc alatt letudható. Felárért azonban villantósabb, de csigalassú, motoros megoldást is beépítenek.

Mindig érdekes élmény egy ilyen középmotoros taliga nyílászáróit felpattintani, és utánajárni, miként is jönnek a dolgok az autó hosszában. A különféle szerkezeti elemek a következőképp sorakoznak az MG TF elejétől indulva: lökhárító, pótkerék, emelő, torpedólemez, műszerfal, utas, ülés, tűzfal, motor, lemez, csomagtér, hátfal, lökhárító. Az erőforrás olyan szűk helyen van, hogy csak egy keskeny, ráccsal takart résen lehet belátni hozzá a csomagtér előtt.

 
   
 

Nyilván sokan tudják, hogy az MG TF-nek volt már előzménye egy bizonyos MG F formájában. Ez a mostani autó lényegében azonos az 1995-ben bemutatott elődmodellel, de teljesen új, vetítőlencsés fényszórókat, komoly leszorítóerőt termelő első lökhárító/köténylemezt, szexis kipufogókat, a legújabb aerodinamikai trend szerinti, szörf-farok csomagtérfedél kiképzést és általában véve markánsabb vonalvezetést kapott.

Ha a foghíjas maszkkiképzés nem is lett valami szép, tény, hogy az MG TF végre nem úgy néz ki, mint valami félig elszopogatott gumicukor. A futóműből kidobták az MGF-nél alkalmazott gázrugókat, és csavarrugókat tettek be helyettük. A hangolást forszírozottan alulkormányzottból semleges, vagy talán inkább enyhén túlkormányzottra hangolták át, az elektromos szervós kormányt jóval direktebbre vették, a karosszéria merevségét 20 százalékkal megnövelték, a motorok pedig immár 116 (1,6 l), 136 (1,8 l) és 160 (1,8 l, változó szelepvezérlés) lóerősek, olajcserére pedig csak 25 000 kilométerenként van szükségük.

Apró image-változás, hogy az új "TF" feliratot már nem írják egybe az MG betűkkel. Izgis extra lesz még a kormányról kapcsolható "Stepspeed" félautomatikus CVT-váltó, amely csak az állandó szelepvezérléses, 1,8-as motor 120 lóerőre lefojtott változatával együtt kapható. Ennél talán még jobb extra a csupán 10 milliméterrel megültetett sportfutómű, ami drasztikusan gokartossá teszi az MG TF viselkedését, miközben alig rontja le a komfortot.

Hogy a kocsira tipikusan nem a Suzuki Swift-tulajdonosok nyergelnek majd át, az könnyen megjósolható. De az is sejthető, hogy a szintén középmotoros és nyitott Porsche Boxster, valamint az Opel Speedster ellenében egyetlen nem német alternatívaként kínált, hosszú pedigrét felmutatni tudó MG TF-et a kilencmilliós (belépő) ár sokak számára bombaüzletté teszi majd - talán már júniusban.


Méretek
Hossz/Szélesség/Magasság (mm) 3943/1807/1261
Tengelytáv (mm) 2375
Nyomtáv elöl (mm) 1404
Nyomtáv hátul (mm) 1410
Fordulókör (m) 10.56
Üzemanyag tartály kapacitása (l) 50
Motorolaj (l) 4.5
Össztömeg (kg) 1115
Csomagtartó mérete (l) 210
Légellenállás (Cd/CdA) 0.36/0.62

Motor
Hengerek/szelepek száma/elrendezés 4/16/ soros
Hengerűrtartalom (cm 3) 1796
Furat/löket (mm) 80x89.3
Sűrítési viszony 10,5:1
Legnagyobb teljesítmény/1/min (LE/kW) 160(118)/6900
Maximális nyomaték/1/min (Nm) 174/4700

Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-96 km/h (sec) 6,9 (gyári adat)
Végsebesség (km/h) 220 (gyári adat)
Kombinált fogyasztás (l/100 km) 7,5 (gyári adat)