Pénzért vett vélemény az új Mondeóról

2007.08.16. 00:52

Adatlap Ford Mondeo Trend - 2007

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 7 615 000 Ft

Adatlap Ford Mondeo Ghia - 2007

  • 1999 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 146 LE @ 6000 rpm
  • 185 Nm @ 4500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.3 másodperc
  • Végsebesség:
    205 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • 7 880 000 Ft

A benzines kombi GHIA

A Mondeo szép, nagy új autó, de nem fogja meg a szemet. A kombi pedig különösen nem. A GHIA felszereltség kívülről kicsit segít rajta, az oldalablakok vonalának alján futó krómcsík, a bonyolultabb hűtőmaszk, és persze a kis címer a C-oszlopon mutatja, hogy itten valami nem akármi megyen, kéremszépen.

Belül viszont kissé röhejes. A műfa mintha maga is feszengene ebben a technokrata környezetben, a gömbölydedre formált Sony hifi is idegenebbül hat az alapjában véve szögletes hatású autóban, mint a Trend egyszerűbb fejegysége. És valamiért sokkal-sokkal jobban zörög az egész autó, mint az ötajtós.

Húazannya, de jól néz ki! Erre elcserélném az enyémet szó nélkül. Bár... Az enyém nem GHIA, de ami nekem kell, minden benne van. Végülis én az utasokat megválogatni nem tudom. Azért ez a bőrülés, nem biztos, hogy jó taxinak. Hanem még mondok valamit: marha rossz a szivargyújtó, ahol van az enyémben. Nem dohányzom, telefontöltőnek, navinak kell a villany. Ez egy jobb dolog, hogy itt van. Ó, és milyen finoman nyílik, de baba!

A csomagtér hatalmas, kényelmesen lehet benne heverészni. A kárpit alatt egy sokrekeszes műanyaglap figyel, középen itt is mankókerékkel - de a kombinál már megvan a hely akár a teljes pótkeréknek is.
Ez a sok rekesz, ez nagyon jó. Oda tudnám tenni a vontatókötelet, indítókábelt, szütyőimet, kis cuccaimat, számlatömbömet, ezt a nagyot, meg ide is tudnék pakolni. Ez már ötletesebb, mint az enyém.

Kétliteres, 145 lóerős motor; épp csak elég a pont másfél tonnás kasztnihoz. Szépen szól, sokáig és örömmel pörög (hétezernél jön a leszabályzás), de harmadikban irgalmatlan sokáig tart egy teljes kihúzatás. Amikor minden a motor ellen dolgozik (nagy tempó, sok utas, emelkedő), szinte hallom, ahogy azt mormolja: bárcsak dízel lennék! 120-nál ötösben bőven háromezer felett forog. És Mondeo van 110 lóerős 1,6-ossal is, tilcsákbe!

Érdekes, de a sokkal jobban felszerelt, nagyobb teljesítményű kombi alig drágább, mint az ötajtós alap gázolajos. 7 120 000 a 145 lovas kombi GHIA ára - persze ebbe többet kell tankolni. És mindig fanyalogva, hogy mire ment el a sok benzin: az autó 11,2 litert evett a tesztúton, kis város, kis országút, sok padló mellett, miközben a dinamikusabb dízel 7,2-t.

(Észreveszi a B-oszlopba épített hátsó szellőzőket): Az előző típusban ilyen nincs, a dzsíában sincs. Az Omegámban volt hátul fűtés és hűtés, ebben a mostaniban nincs. Jól néz ki. És a fejtámlák, ez is meg van oldva, hogy le van ültetve. Az enyémben csak a középső ültethető le, nem lehet kilátni.

A kombi a másik kocsinál lényegesen puhányabb karakter, érzéketlen, túl könnyű kormánnyal, pontatlan váltóval. Így is szépen viselkedik az úton, de közel nem nyújt olyan intenzív élményt, mint a dízel.

Pártatlan szakértői vélemény

Úgy tűnik, a mondeósokat általában nem érdeklik az autók. Többet is felhajtottunk a kifutó modell tulajdonosai közül, de senki nem volt hajlandó kiugrani Solymárra, hogy kipróbálja az utódot és elmondja róla a véleményét. Na mindegy, ez van: sok férfi életében eljön a pillanat, amikor már csak pénzért tudja megvásárolni azt a szolgáltatást, amelyhez korábban ingyen is könnyedén hozzájutott. Mi is előkészítettük a bugyellárist.

És hívtunk egy taxit, pár éves Mondeót, közlékeny tulajjal. Olyat, amilyennel Winkler is találkozott a bemutatóra menet. Azaz hívtunk volna. A 06-1-xxx-xxxx kombinációban az x-et sorba behelyettesítettük egyjegyű számokkal, de egyetlen nagy taxitársaság flottájában sem akadt vállalkozó kedvű fuvaros. Pedig elmondtuk a diszpécsernek, hogy nem a tévének kell majomkodni, meg hogy természetesen végig ketyeghet az óra, kifizetjük a kolléga idejét, de hiába.

Végül kínunkban visszamentünk Budapestre, és a Budagyöngye áruház félig-meddig hivatalos drosztnak számító parkolójában próbálkoztunk újra. Állt is benn egy kombi Mondeo, de a tulaj elhárította közeledésünket: "fiúk, ott kezdődik, hogy nem ülök be más autójába".
De a kitartás meghozta gyümölcsét. A Budataxi diszpécsere megadta egy kollégájuk telefonszámát, felhívtuk, egyeztettünk, és Kadarka úr hamarosan befutott metálzöld kocsiján.

Kadarka harmincöt éve taxizik; huszonegyes Volgával kezdtem, hazajöttünk vele vidékről három hengerrel. Utána a Volán taxinál Polskik voltak, kormányváltósak. Utána jöttek szép lassan a Zsigulik, Daciák, aztán jött a maszek világ. Most egy kettő és fél éves kombi Mondeóval dolgozik, és még egy darabig nem cseréli le, amíg ketyeg a lízing, addig ennek menni kell, a kollégáknál nem ritka a három-négyszázezer kilométert futott Mondeo sem.

Különben megy is a 130 lovas dízel: egyetlenegy ellenfelet ismerek, akitől félnem kell: a traffipax. Megy, mint a golyó. Szuper a gép, tényleg szuper. Voltak már kisebb problémáim vele, de még olyan hiba nem volt, ami érintett volna zsebre. Pedig már belenyomtam százharminchétezer kilométert. És jó a fogyasztása, egy szót nem szólok. Megy a légkondi, télen fűtök, ennek ellenére hét-hét kettő fölé nem tudok menni. Mentem én már vele száznyolcvanat is, akkor se. Előtte Omegám volt. Jó volt az is, de szívtam vele nagyon. A BMW motor volt benne, kettő-ötös dízel. Ha jó volt, jó volt, de sokszor volt vele gondom. És azért az Omega nem ment így, mint a Ford.

Hát persze hogy nem, hiszen a maga korában remek hathengeres, két és fél literes dízel felett eljárt az idő, időközben beköszöntött a közös nyomócsöves forradalom. Ami jelenleg is zajlik. Megkértük Kadarkát, üljön át a mi szintén kétliteres, de immár 13 lóerővel erősebb dízelautónkba, mondja már meg, hogy megy az övéhez képest.

Hú de fent fog még a kuplungja! Azért az enyém már lent fog. Mennyi van benne? Hatezer kilométer? Semmi. Hogy áll a víz? Ó jó, mehetünk. De szokatlan ez a fék még, meg minden szokatlan az autóban. Ugyanaz a típus és mégis máshogy kell kezelni. Na, már nem jól csinálom, három helyett ötbe raktam. Hú, jobb a fék, mint az enyémbe'. Jó a fékem, nagyon jó a fékem, de ebben jobb, nincs ezen mit szépíteni.

Nem lehet, hogy szélesebb, mint az enyém? (De, majd' hét és fél centivel!) Egyértelműen, sokkal nagyobb, mint az enyém. Van benne hely, majdnem akkora, sőt (kinyúl a jobb első ajtó felé) , nagyobb, mint az Omega volt.
Jó, jól húz, pedig az enyémnek jobban merem nyomni. Na itt már van egy dolog, ami egész más. Az enyém másodikban így nem veszi fel a fordulatot, gondolom a turbó miatt. Itt nagyobb a nyomaték az autóban. Váltója nagyon fasza, mint a vaj. Viszont szokatlan a kilométeróra középen, hogy mindent így mutat
(az LCD kijelző) , szerintem jobban áttekinthető az én műszerfalam.

Ford Mondeo

A motorja viszont hangos. Az enyém is hangos, minden Mondeóé. Az Omegának, mikor még nagyon jó volt a motorja, alig lehetett hallani. És ez az enyémnél nem csendesebb.
Hídefasza, ez igen, élvezet vezetni. Nem tudok róla rosszat mondani, na. Jobb autó, mint az enyém. Elcserélném szőrében.

Azt elhiszem. Az új Mondeo tényleg látványos fejlődés a - mellesleg szintén közkedvelt - elődhöz képest. És hogy hol a helye a kategóriában? Ha megérkezik a tesztautó, megmázsáljuk!

Totalcar értékelés - Ford Mondeo Trend - 2007

Nem tudom, a formája miatt vonhatok-e le pontot, hiszen valószínűleg szándékosan ilyen. Ha nem lesz drágább, mint az elődmodell, erős 4.

Totalcar értékelés - Ford Mondeo Ghia - 2007

Nagyon kiforrott, nagyon európai középkategóriás, de az elit klub ajtaján még mindig hiába kopogtat. Textillel, mûanyaggal nagyszerû autó, bõrrel, mûfával nevetséges pozõr. Átlagban négy csillag.