Az elnyűhetetlen belorusz traktor

MTZ - kislexikon

2001.12.10. 07:32

Tíz-tizenöt évvel ezelőtt, kissrác koromban csodálattal néztem a traktorokat, amikor a határban dolgoztak a földeken. Akkoriban a traktor egyet jelentett az MTZ-Belarus márkával. A gyökeres változások hazánkban csak részben törték meg az MTZ márka egyeduralmát: Magyarország traktor-állományának 70 %-át napjainkban is a minszki traktorgyár által készített traktorok teszik ki.

 
   
   

Az MTZ alapjául a II. Világháború után a Szovjetunióba importált Ford traktorok szolgáltak. A mai Fehéroroszország fővárosában, a Minszki Traktor Gyárban gyártották és gyártják ma is. A márkát a gyár orosz elnevezésének kezdőbetűiből alkotott rövidítésről nevezték el. Az MTZ traktorok legfőbb erénye, amely miatt napjainkban is az egyik legnagyobb számban előforduló traktor, hogy a mostoha üzemeltetési körülményeknek nagyon jól ellenáll.

 
   
 

Strapabíró, még a tökéletesnek nem nevezhető üzemeltetést és szervizelést is jól viseli. A szovjet mérnökök itt is bebizonyították, hogy a túlzott precizitás megbosszulja magát, csakúgy, mint például a II. Világháborúban. A német hadsereg MP38 ill. MP40 géppisztolyai mind az afrikai sivatagban, mind az orosz télben felmondták a szolgálatot a német pontosság miatt. Az alkatrészek közötti rések hol a homoktól tömődtek el, hol összefagytak. Nem úgy, mint az elnyűhetetlen dobtáras PPS-géppisztoly...

 
   
   A TLT, a differenciálzár és az összkerékmeghajtás kezelőszerve

A traktoroknál is ez igazolódott be. A tökéletes illesztések hiánya miatt az MTZ a gyengébb minőségű gázolaj és kenőanyagok által okozott motor- és adagolóhibákat nem ismeri. A tévhittel ellentétben nem fogyasztanak sokat, egyszerű adagolójuknak köszönhetően fogyasztásuk egyenletes. Az optimális fogyasztáshoz szükséges a munkagépek helyes megválasztása is, az erőgép túlzott leterhelése a fogyasztás nagymértékű emelkedéséhez vezet.





 
   
 Fönt a hidraulika vezérlése, alul a a kézi gáz, a sebbességváltókar és a kézifék

Természetesen ez a márka is igényli a karbantartást. Az optimális szervizperiódus 150 üzemóra, ez főidényben körülbelül két hét. 150 üzemóránként célszerű ellenőrizni az elektromos rendszert, a szelepeket, az ékszíjak feszességét. Az ellenőrzésnél célszerű elvégezni az olajcserét és a ciklon rendszerű levegőszűrő tisztítását. A karbantartási műveleteket könnyű elsajátítani, akár házilag is elvégezhetők, megfelelő gondoskodással a traktor élettartama jelentősen növelhető.





 
   
   egy 90 LE-s motor

Az MTZ nagy erénye még a versenyképes ára, újonnan akár háromszor olcsóbb, mint egy nyugati traktor. Az alkatrészek ára szintén nagyon alacsony, a versenytársak alkatrészárainak körülbelül egyötöde. Az alkatrész-ellátás jó, a márkát mindenhol ismerik, az elhasználódott, tönkrement alkatrészeket mind hivatalos márkakereskedőnél, mind feketepiacon könnyedén be lehet szerezni, bár ezek minősége kétséges.

 
   
 

Az MTZ összesen 12 típust gyárt. Az összes típust elö tárcsafékkel, hátul szalagfékkel látták el. A tengelykapcsoló száraz, egytárcsás, kivéve a család legerősebb tagjait. A kormányművet pedig Danfoss típusú hidrosztatikus szivattyúval szerelik. Mindegyik típus hátsókerék-meghajtású, és az MTZ-550-est és az MTZ-800-ast kivéve egy mellső segédmeghajtással látják el.

 
   
   

Ezt a segédhajtóművet kimondottan a szorult helyzetekre tervezték, amikor a hátsókerék-meghajtás nem elég. Egyéb helyzetekben a használata felesleges üzemanyag-fogyasztást és a segédhajtómű idő előtti elhasználódását eredményezi. A traktorokat munkagépek vontatására a nemzetközi szabványok alapján elfogadott hárompont-felfüggesztéses rendszerrel látták el. Az erőleadó tengely (TLT) - amely a munkagépek meghajtását szolgálja - a motor teljesítményének a 60-65 %-át képes leadni.

 
   
 A klímaberendezés és a megerősített generátor

A traktorokhoz rendelhetők bizonyos extra felszerelések, amelyek barátságosabbá teszik a munkakörülményeket. A nagy üvegfelületek miatt napsütéses időben a fülke hőmérséklete könnyen felforrósodhat, amely megelőzhető a füstfóliával, vagy a klímaberendezés beszereltetésével. Rendelhető kényelmesebb vezetőülés, amely hát- és könyöktámasszal, testsúly-beállítási lehetőséggel és légrugózással növeli a kényelmet. A talajmunkáknál a teljesítmény maximális kihasználását segíti a pótsúlyok tömegének a növelése, extraként rendelhetők a 30 kg-os helyett a 45 kg-os pótsúlyok. Az igényeknek megfelelően rendelhetőek mind szélesebb, mind keskenyebb gumiabroncsok. Előbbinek a talajmunkáknál a tapadási felület növelésénél, utóbbinak a zöldségkultúrák művelésénél van jelentősége. Szereltethető a traktorra mellső hidraulika is, amely speciális munkagépek üzemeltetéséhez szükséges.

 
   
   

Az MTZ traktorok tökéletesen megfelelnek az elvárásoknak. A mostoha üzemeltetési körülményeket jól viselik, szervizelésük egyszerű, akár otthon is elvégezhető, az alkatrészhiány pedig szinte elképzelhetetlen. Áruk messze elmarad nyugati vetélytársaiktól, amely feledteti a valamivel gyengébb minőséget. A márka várhatóan a jövőben is meghatározó szerepet fog betölteni a magyar mezőgazdaságban.

 
   
   320A

A család legkisebb tagja az MTZ-320-as, amelybe az LDW1503CHD jelzésű 33,5 LE-s, 87,7 Nm-es motort szerelték. A 3 hengeres motor 1,551 ccm térfogatú, fogyasztása 232 g/LEóra. A mechanikus fokozatváltót 16 előre- és 8 hátrameneti sebességfokozattal látták el. Maximális sebessége 25 km/h. Hidraulikus emelőrendszere 750 kg súlyú munkagépet képes mozgatni. A hidraulika rendszernek 10 l az űrtartalma, a szivattyú teljesítménye 16 l/perc. A tengelytáv 1595 mm, a traktor teljes hossza 2900 mm, szélessége 1550 mm, magassága 2320 mm. Fordulókörének sugara 3,7 m. Üzemi tömege 1700 kg, a vontatható tömeg, átmenő fékekkel 5000 kg.

 
   
   550E

A következő az MTZ-550. Ebben a modellben a D-244-es típusjelzésű 57 LE-s, 263 Nm-es motor dübörög. A 4,75 l térfogatú motor 4 hengeres, fogyasztása 162 g/LEóra. Ennél a típusnál 18 előre- és 4 hátrameneti fokozat van. A sebességváltómű itt is mechanikus fokozatváltó. Max. sebessége 25,8 km/h. A hidraulika teherbírása 3500 kg. A 21 liter térfogatú rendszerbe egy 43 l/perc teljesítményű szivattyút építettek. A tengelytáv 2350, a teljes hossz 3815 mm, szélessége 1970 mm, magassága 2780 mm. Legkisebb fordulási körének 3,8 m a sugara. Üzemi tömege 3600 kg, a vontatható tömeg 14.240 kg.

Az MTZ-552 csak néhány paraméterében tér el az MTZ-550-től. A legfontosabb különbség, hogy az MTZ-550-es modellben nincs összkerék meghajtás, szemben az 552-essel. Az 552-t is a D-244-es motorral szerelik, a hidraulika jellemzői is megegyeznek. Eltérés mutatkozik még a hosszúsági adatokban, a tengelytáv 2450 mm, a hosszúság 3930 mm. A legkisebb fordulókör a hosszabb tengelytávnak köszönhetően 4,1 m átmérőjű. A traktor üzemi tömege 3800 kg, a vontatmányé 15.640 kg lehet.

 
   
   592

Az MTZ-592-es erőgépet a D-242-es típusjelzésű 62 LE-s, 267 Nm-es motorral látták el. Ez a motor is egy 4,750 ccm tétfogatú, 4 hengeres dízel, amelynek 162 g/LEóra a fogyasztása. A szinkronizált sebességváltóműnek 14 előre- és 4 hátrameneti fokozata van. A végsebesség 28 km/h. A hidraulikus rendszer 3000 kg emelésére képes, a rendszer űrtartalma 21 l, a szivattyú teljesítménye 43 l/perc. A traktor méretei és tömegadatai az MTZ-552-es típuséval megegyeznek, kivéve a vontatható tömeget, amely itt csak 14.000 kg.

Az MTZ-800-as típus már a nagytraktorok kategóriájába tartozik. A D-243-as motor 81 LE és 286 Nm leadására képes. Bár a térfogata ennek a négyhengeresnek is csak 4,75 l. A mechanikus, fokozatváltós sebességváltója 18 előre- és 4 hátrameneti fokozattal rendelkezik. A traktor végsebessége 33,4 km/h. A hidraulika 3500 kg teherbírású, de ebbe a modellbe már egy nagyobb, 45 l/perc teljesítményű szivattyút építettek. A tengelytáv 2370 mm, a traktor hossza 3815 mm, szélessége 1970 mm, magassága 2785 mm. Fordulási köre 3,8 m. Az üzemi tömeg 3700 kg és 15.080 kg tömegű munkagép vontatására képes.

 
   
   820

Az MTZ-800 és a soron következő MTZ-820 között szintén csak egy-két változtatást végeztek. Mindkettőben a D-243-as erőmű dolgozik. Itt is a legfontosabb eltérés, hogy szemben a 820-assal a 800-as traktorban nem található összkerékmeghajtás. Eltérés még a méretekben található: A tengelytáv a 820-asnál 2450 mm, a teljes hossz 3930 mm. A hosszabb tengelytáv miatt a legkisebb fordulási kör itt is nagyobb, 4,1 m. Az erőgép tömege 3900 kg, a vontatmány pedig 16.280 kg tömegű lehet.

 
   
   920

Az MTZ-920-ast -ellentétben a 820-assal- szinkronizált sebességváltóművel szerelik, ennél a típusnál 14 előre- és 4 hátrameneti fokozat van. Mind a motor, mind pedig a tömeg- és a súlyadatok megegyeznek a két típusnál, kivéve a vontatmány súlyát, amely a 920-asnál maximum 15.600 kg lehet. A 920-as érdekessége, hogy ez az egyetlen modell, amelybe nem szerelnek turbófeltöltőt.

A 8 lóerővel erősebb D-245,5-es motort az MTZ-892-es típusban dolgozik. Ez a 4,75 l-es, 4 hengeres 90 LE-t és 386 Nm-t produkál 160 g/LEóra üzemanyag-fogyasztás mellett. Ebben a típusban szintén egy 18 előre- és 4 hátrameneti fokozattal rendelkező mechanikus fokozatváltó található. A hidraulika terhelhetősége itt is 3500 kg, amelyet egy 45 l/perc teljesítményű szivattyú mozgat. A tengelytáv 2450 mm, a teljes hossz 3930 mm, a szélesség 1970 mm és a magasság 2840 mm. A legkisebb fordulási kör sugara 4,1 m. A típus üzemi tömege 3955 kg, és 16.400 kg-ot vontathat.

 
   
   952

A D-245,3-as motor szintén egy 90 LE-s, 386 Nm-es, 4 hengeres dízel, amelyet az MTZ-952-es modellbe szerelnek. A fogyasztása viszont kevesebb (158,1 g/LEóra), mint a D-245,5-es motornak. A sebességváltómű itt egy 14/4 fokozatú szinkronizált váltómű. Az alacsonyabb fogyasztáshoz kisebb végsebesség párosul, amely 30 km/h. A hidraulika és a traktor méretei megegyeznek az MTZ-892-es adataival. Tömege viszont 35 kg-mal kevesebb, 3920 kg, a vontatmány pedig 160 kg-mal nagyobb, 16.560 kg lehet.

Az MTZ család három legerősebb tagjánál a száraz egytárcsás tengelykapcsolót a szintén száraz, kéttárcsás típus váltja fel. Ez a tengelykapcsoló a motor nagy mértékű forgatónyomatékát biztosabban tudja átvinni a sebességváltóműre.

 
   
   1025

Az MTZ-1025-ösben a D-245-ös motor dolgozik. Ez a motor 105 LE és 375 Nm leadására képes. A 4 hengeres soros motor 4,75 l térfogatú és 162 g/LEóra fogyasztással dolgozik. A 105 LE-s motor 36,6 km/h haladási sebességre képes. A nagyobb terhelhetőség miatt a fokozatok számát megnövelték és egy 16 előre- és 8 hátrameneti fokozattal rendelkező szinkronizált váltóművet szereltek ebbe a típusba. A 17.040 kg tömegű vontatmány miatt a hidraulika teherbírását is megnövelték 4500 kg-ra, amelyben egy 25 l/perc teljesítményű szivattyú dolgozik. A 105 LE-s motor miatt a karosszériát megerősítették, ami a traktor méreteinek növelését eredményezték, a tengelytáv 2570 mm, a teljes hossz 4215 mm, a szélesség 1980 mm és a magasság 2870 mm. A nagyobb méretek miatt a legkisebb fordulási kör 5,2 m. Az üzemi tömeg 4295 kg.

 
   
   1221

Az MTZ-1221-est már a hathengeres, 7,2 l-es D-260,2-es motorral látták el, amely 130 LE-s és a forgatónyomatéka 460 Nm. Fogyasztása 166 g/LEóra. Ezt a traktort is a 16/8 fokozatú szinkronizált váltóművel szerelik. Végsebessége 33 km/h. A hidraulika teherbírása 5000 kg. A tengelytávot 2750 mm-re növelték, a teljes hosszúság 4950 mm, a szélesség 1970 mm és a magasság 2820 mm. A fordulási kör 5,3 m sugarú. Az üzemi tömeg 4640 kg. A traktor 20.000 kg tömegű vontatmányt képes maga után húzni.

 
   
   1522

A legerősebb típus az MTZ-1522, amelyben a D-260,6-es 156 LE-s, 596,8 Nm-es, 7,2 l-es, hathengeres motor dübörög. A soros dízel fogyasztása 162 g/LEóra. Az 1522-esben is egy 16/8 fokozatú, szinkronizált váltómű dolgozik. A hidraulika 7000 kg mozgatására képes. A tengelytáv 2850 mm, a hosszúság 4750 mm, a szélesség 2250 mm és a magasság 3000 mm. A fordulási kör sugara 5,5 m. Az MTZ-1221-eshez hasonlóan az 1522-es is 20.000 kg vontatására képes.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.