Fedél nélkül még mindig zsír

2006.08.28. 08:19

Adatlap Mazda Mx-5 Sport Revolution - 2005

  • 1999 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 160 LE @ 6700 rpm
  • 188 Nm @ 5000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • 7 779 900 Ft
Már minden pózban csináltuk vele, de sosem elég. A világ legjobb kis nyitottja a legutolsó szériában is király verda, viszont a mostani nagy motor felesleges.

Ez az a típus, ami annyiszor fordult meg a szerkesztőségben, hogy senki se kapja fel a fejét, ha meglátja a tesztautónaptárban. Az első generációtól a másodikon át már a harmadikat is megismertük kívül-belül. Ott voltunk a nemzetközi bemutatón, tesztvezettük, összehasonlítottuk a három korosztályt. Vajon milyen bőrt húzhatnék még le róla?

Mondjuk a teljességhez kell ez a kis piros, hiszen az előző - amivel rettentő jókat kanyarogtunk a visegrádi szerpentinen - a kisebbik motorú volt, ez pedig a kétliteres. Hát akkor nézzük meg, hogy most mi a helyzet a kettőből álló motorpalettával. Az NA sorozatnál 1,6-os volt a kis motor, 1,8-as a nagy. Abból a sorozatból elég volt a kis moci, a nagy persze erősebb, de nem adott annyi pluszt a roadsterezés élményéhez, hogy megérte volna a többletkiadást.

A második generációnál ugyanez volt a felállás, de a megnőtt súly miatt már kevés volt a kis motor. Ahhoz, hogy ugyanúgy élvezhessük a fejlesztésekkel meg a biztonsággal együtt járó többletkilókat, már kellett az erősebb. És akkor most itt vagyunk a teljesen újból épített harmadik változattal, már 1,8-as a kis motor (126 LE), és 2,0 a nagyobbik (160 LE). Na, vajon mi a pálya velük? Nekem megvolt mindkettő, elmesélem.

De előbb fussunk végig a kötelező táncokon, mint a külső, meg a belső meg a többiek. Azt a szánalmas lovaglós-szamurájos dolgot azért sem említem, mert a sajtóanyagban volt, és következetesen minden autósújság elmagyarázta. A lényeg, hogy van az autóban kohonesz, és ezt csak az érzi, aki benne ül és vezeti. De mivel eddig minden MX5-ben volt, nem értem, miért kell most úgy csinálni, mintha hatalmas munkát igénylő fejlesztések után valósult volna meg.

Mert lehet ám, hogy így van, de akkor ez a tervezők szegénységi bizonyítványa, mivel az előzőekben ugyanígy megvolt, mindenféle vizsgálódás, meg hatszázféle érzékelő tesztpilótára aggatása nélkül... De ha szerintük ettől lett jó kocsi ismét az MX5, legyen. Mert hogy ismét jó lett, az vitán felüli.

Szemből nézve a markánsan kidudorodó sárvédők is sugallják, hogy itt a már ismert gokartos sportolásról lehet szó, az oldalnézetből pedig már egyértelműen látszik is. A sarokba rakott kerekekkel másra nem is számíthatunk. Mondjuk, nekem jobban bejött a bukólámpa, de az orvostudomány mai állása szerint nagyon balesetveszélyes, hát elfogadom, hogy másképp kell orrot rajzolniuk. Az NB-nél ez nem sikerült annyira, de az NC összhatása már lényegesen jobb.

Azt tudjuk, hogy jelentősen megnőtt, talán ezért is nyílt lehetőség többet játszani a felületekkel. A motorháztető púpja, a far lefelé ívelő kanyarja, mind olyan részletek, amik külön semmit sem érnek, de együtt olyan benyomást tesznek, mintha még mindig az a kis autócska lenne, amit olyan élvezetesen lehet hajtani, és annyira sikeres volt. Valóban ugyanarról van szó, csak közben kicsit megnőtt.