Nem a kapitány, a hal

Bemutató: Citroën Nemo

2008.02.05. 12:28

A Citroën Hungária egy operaházi villantással nyitotta meg a 2008-as szezont. Elhozta megmutatni a sajtónak az új C5-öt és a lépcsőshátú C4-et, a Pallast. De nem az elegáns szedánok miatt kellett pont a belváros szívében parkolót keresnünk hétfőn reggel tizenegykor. Hanem egy kis teherautó kedvéért.

Bár két csinos leány az Opera aulájában igen látványosan leplezett le egy C5-öst, a középkategóriás szép Citroën majd csak valamikor késő tavasszal kerül a magyar szalonokba. A február közepétől kapható C4 Pallast (igaz akkor még Sedan-nak hívták) meg már láttuk. Hát akkor mit keresünk mi itt?

Nemót. Nem, nem a Disney testileg kicsit fogyatékos, de nagyon elszánt és kedves kis bohóchalát, hanem azt a kocsit, amit elneveztek róla. Így hívják ugyanis a Citroënnél azt az apró városi teherautót, amit a Fiattal (ott Fiorino) és a Peugeot-val (náluk pedig Bipper) közösen fejlesztettek, és Törökországban, a Tofasnál gyártatnak. Nagyon mókás darab, vicces bumfordiságát magas orra mellett az adja, hogy ugyanolyan széles, mint magas: szemből a kocsi egy 1,7 méter oldalhosszúságú vigyorgó négyzet.

A kocsit gondosan felkészítették a városi dzsungel veszélyeire. 3,86 méteres hosszával, tíz méteren belüli átmérőjű fordulókörével nem gond vele a manőverezés, parkolás. A lámpákat elöl-hátul jó magasra tették, hogy apró koccanásoknál ne kelljen rögtön cserélni őket. A lökhárítók rugalmasak, nagy felületűek és fényezetlenek, a kasztni oldalán dodzsemgumiként fut végig a fekete védőcsík. Akinek ez a védelem sem elég, felárért emelt hasmagasságú, kartervédős, masszívabb oldalvédő csíkokkal felszerelt változatot is rendelhet.

Kísérleti Nemók

A fejlesztő cégek, legalábbis a franciák szívesen eljátszogattak a pöttöm süteményeskocsival. A Citroën a Nemo Concettót ténylegesen be is színezte bohóchalnak, rajzfilmhős névadója tiszteletére. A Peugeot kicsit komolyabban vette saját klónját, és Beep-Beep néven inkább sportos műhelykocsit festett belőle.

A kétüléses Nemo 610 kilós rakománnyal terhelhető, puttonyába 2,5 köbméter piros alma, mogyoró fér, de még 300 litert vásárolhatunk hozzá - a jobb első ülés rovására. Ugyanis némi felárért cserébe a lehajtható támlájú, mi több, egy hidraulika segítségével le is süllyeszthető utasülés fölé alkalmanként kihajthatjuk a térelválasztó rács jobb felét, így a raktér már a szélvédőig ér. Ilyenkor akár két és fél méter hosszú lőcsöket is bepakolhatunk.

A hátsó ajtók oldalra nyílnak, a bal oldali, tehát a forgalom felé eső szárny hosszabb, a járda felőli rövidebb. Ha bele teccenek gondolni, ez nagyon praktikus, ha az út szélén megállva kell behordani a boltba az árut. Alapáron egy, felárért két tolóajtó jár a Nemóhoz, ha ezt, vagy ezeket kinyitjuk, oldalról 1041 x 644 mm méretű nyílásokon át pakolhatunk. A Berlingónál egy számmal kisebb furgont 75 lóerős benzin- vagy 70 lóerős dízelmotorral szerelik, mindkét blokk lökettérfogata 1,4 liter. A dízel állítólag 4,5 litert eszik vegyes ciklusban száz kilométerre. Majd meglátjuk.

A budapesti bemutatóra négy kipróbálható tesztautót hoztak. Mire a tesztvezetési lista közelébe férkőzhettem, már majd' egyórás várakozással kellett volna számolnom, közben mehettem volna újra parkolójegyet venni az Andrássy úton árválkodó kocsimba - hát nem. Inkább kimentem, és elloptam (na jó, elkunyeráltam) pár percre azt a Nemót, amit egy kis újságírói ügyességi versenyre hozott ide a Citroën.

A kabin meglepően tágas és kényelmes. 181 centimmel szinte már zavaróan picinek éreztem magam az ülés legalsó pozíciójában. Nagyon meglepett, hogy a kormány négy irányban állítható. Az anyagok haszonjárművesek, a rideg, olcsó kapcsolókkal (Fiat) és a csúnya (szintén Fiat) műszeregységgel a Nemo bentről már nem olyan vidám látvány, mint kintről. Viszont nagyon fordulékony, könnyen kezelhető, a kis HDI-vel jó nyomatékos is. Egész jó volt vele forgolódni az Opera körül, tényleg sokkal mozgékonyabb, mint mondjuk a Berlingo.

A Nemo február 15-től látható a mozikban rendelhető meg a hazai Citroën-szalonokban. A dízelmotoros halacska alapáron nettó 2,5 millió forintba kerül majd. Hinnye, szisszentem fel, amikor ezt megláttam: ez sok! A Berlingo 75 lóerős 1,6-os dízellel nettó 2,618 milliós árcédulával áll majd ott mellette. Megéri a pici?

Városba, lótni-futni