Barkácsolók Mekkája

Tartósteszt: Opel Rekord D

2002.04.24. 09:39
A D Rekord az amerikai Charles M. Jordan asztalán született, aki a General Motors korábbi vezető formatervezője volt. Az autó vonalvezetésén érződik az amerikai hatás, bár az olasz karosszériáktól sem áll távol, ugyanis az úr rajongott az olasz autókért.
 
   
   

Hatalmasak az üvegfelületek, és a keskeny oszlopok látni és látszani hagyják sofőrt és utast egyaránt. A '70-es évek elején kuriózumnak számítottak a hajlított oldalsó ablakok - legalábbis ebben a kategóriában.

Az autó belül 70-es évek beli nyugalmat áraszt. Sötét és világos kék színek kombinálódnak a feketével és a vajszínűvel. A belső tér mérete a legmegtermettebb német igényeit is kielégíti. Teljesen hátrahúzott vezetőülésnél a kétméteres magasság sem akadály. Személy szerint koppra előre szoktam húzni.

 
   
 

Hiányzik az ülésmagasság állíthatósága, többször elhatároztam már, hogy kispárnát rendszeresítek. Hátul három személy hosszú távú utaztatására is elegendő a hely, kényelméről fehér boxer házikedvencünk tudna nyilatkozni. A bordázott üléskárpitból nagyon könnyű kiporszívózni az elhullajtott kutyaszőrt.

 
   
   

A kormánykerék mérete egyenes arányban van a szervónélküliséggel. A golyópályás kormányszerkezet meggondoltatja velünk, hová parkoljuk az autóval. A közepén diszkrét Opel logó. A kormány környéke letisztult: mindössze egyetlen kormánykapcsoló balra (index, reflektor és ablaktörlési funkciókkal). A kormány mögött három karika: visszajelző műszerek, sebesség és időmérő óra dereng esténként halvány zöldben.

 
   
 

A pedálsor mellett a padlólemezen van a mosófolyadék nyomógombja: nagyszerű lehetőség akár egyszerre négy pedál használatára. Ennek tudományát a tökéletességig fejlesztettem. Jobbal egyszerre adagolom a féket és nyomom a gázt, hogy a lámpához érve le ne fulladjon a motor. Ennek megfelelően ballal taposom a kuplungot, amit az ablakmosó-folyadék adagolójának nyomásával tudok cifrázni, ha szélvédő tisztításra szottyan kedvem.

Az első kereket tárcsák fékezik, a betétek cseréje nem kérdés. A hátsó dobfékek állapota lesújtó volt. A betétcsere nem segített, sőt a dob felszabályozása sem jöhetett szóba. Annyira el volt vékonyodva az anyaga, hogy hátulra inkább vadonatúj fékdobokat vásároltam, párban 18 ezer forintért.

   
  Mi az a segédirányító kar?
 
 A segédirányító kar a kormányrudazat csuklós elemeit köti a vázszerkezethez. Holtjátéka hasonló hibát okoz, mint a többi kormányszerkezeti csukló vagy csap kopása.

Segédirányító kar. Az autó jobb első fertályából érkező kopogó hang, és a futóműves ismerősöm tanított meg a belterjes, de hangzatos szakszóra*. Az autót 1975-ben, Magyarországon helyezték először forgalomba, és a közismert minőségű hazai utak kikezdték a bronzperselyes kapcsolatot.

 
   
 

Az ár fix: 180000 Ft. A Rákosborzasztói lakótelep parkolójában egyből kiszúrtam az ezüstös kék autót. Más nem lehet, ebben biztos voltam. Csakhamar megérkezett a gazdája is. A bizalomgerjesztő fiatalember vászonkötéses forgalmi engedélyt kotort elő. Eddig ilyet még nem láttam. A változások gondosan bevezetve. 1991-ben szervátültetés: a gyári 1.7-es blokk helyére kétezres került.

A precíz előélet-ismertetés után jött a próbakör. Sokat nem gondolkoztam, a kocsi indult, szépen vette a sebességeket, az útról sem akart leszaladni. Megvettem. Búcsúzóul még szolgált a volt tulaj meglepetéssel:
-Van ám még egy Opel, azt is hozzá adom. Forgalmija van, az automata váltó hiányos, vizsga nincs. Csak mondd meg, hová vontassuk.