2003.05.07. 09:29
Ha a Highlander magyarul Hegylakóként vált ismertté, akkor a Mitsubishi most aszfaltra - vagy éppen mellé - lépő vadiúj verdája, az Outlander simán lehet kintlakó, vagyis hajléktalan.

 
 

És most, hogy így társadalmilag a helyére tettük a gépet, cáfoljuk is meg az állítást, mivel az Outlander pont nem egy magára hagyott, kilátástalan helyzetű autó, hiszen igencsak gondos előkészítés után született.

 
   
   

Tulajdonképpen már akkor elkezdődött a dolog, amikor a DaimlerChrysler vett 40% Mitsubishi részvényt. Ezzel a gyártás és cégvezetés felelőssége is az ő nyakukba szakadt. Lehet, hogy pont ez volt a céljuk a vásárlással, mert rögtön új vállalati stratégia kiépítésébe fogtak. Minden területen radikális költségcsökkentést vezettek be, amivel egyidejűleg a Mitsubishi új arculatának, új modelleinek kialakítása is megkezdődött.

 
   
 

2001-et mutatott ekkor a naptár, és a következő két évben nem is történt semmi látványos a cég körül. Mára viszont véget ért az átszervezés, az európai központ Amszterdamba költözött, és az eddigi 95%-os arányú japán nemzetiségű állomány európai származásúakra cserélődött. Japánok már csak elvétve láthatók MME (Mitsubishi Motors Europe) egyenruhában.

 
   
   

Az autók terén az első termék a szóban forgó Outlander. Az elkövetkezendő 5 évben 14 új modellt szándékoznak bevezteni - jövőre jő a Lancer EVO VIII, majd az új kisautó, és az új Space Wagon -, és ez az első példány már magán viseli az új három gyémántos megjelenést. A micus rendszerváltás (2000) környékén már megjelent koncepcióautóként, majd nemsokára a japán vásárlók Airtrek néven örülhettek neki, míg az amerikaiak ennek egy kissé átdolgozott változatát kapták, Outlander néven. Az új imágó és stratégia alapjaként az európai közönség is teljesen ugyanazt kapja, amit az amerikaiak, juhé.

 
   
 

Az amik a legnagyobb SUV-fogyasztók, és ha nekik jó lesz, a többieknek pláne. Bár az Outlander nem igazi SUV. A prospektus szerint a sportos kombik, és a szabadidő autók közti átmenet, aminek a crossover nevet adták. A kutatások szerint a célközönség nagyrészt kiépített utakon használja majd az Outlandert, így a négykerékhajtás inkább biztonsági eszköz, mint a terepjárás nélkülözhetetlen feltétele. És ha már szóba került a prospektus, hadd idézzem belőle kedvenc mondatomat: "Áthidalva a ún. soft-roaderek (Honda CR-V, Nissan X-Trail...) és a sportos kombik (Subaru Forester, Alfa Romeo 156 Sportswagon, Volvo V40...) közötti különbségeket, az Outlander új színfoltot jelent a piacon autentikus SUV megjelenésével, dinamikus sportos kombikat idéző hangulatával. "

 
  RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) karosszéria-felépítés
 
  az első lökhárítókat tartó csövek
hosszanti és keresztirányú merevítők
első oldalmerevítés
műszerfal keresztmerevítés
a padlólemez keresztirányú merevítése
a műszerfal alső rögzítése (óvja a padlólemezt a deformációtól)
megerősített A-oszlop
megerősített kapcsolat az A-oszlop és a padlólemez között
oldalküszöb erős keresztmerevítőkkel
szilárd acélcsövek az ajtókban (oldalvédelem)
megerősített B-oszlop
tetőmerevítés erős keresztmerevítőkkel
hátsó energiaelnyelő zóna

 
   
   

Az autó meglehetősen karakteres megjelenését a hangzatos nevű Mitsubishi Design Amerika cég tervezte. Eredeti céljuk szerint a Honda CR-V-nek és a Toyota RAV-4-nek kellett volna vetélytársat állítaniuk, és meg kell mondjam, igencsak jól sikerült. A megszokott Mitsubishis megjelenéssel szakítva annyira markánssá tudták tenni a külsőt, hogy első ránézésre a "dögös" szó jut eszembe. Az orr-részen legszembetűnőbb változás az eddigiekhez képest az osztott hűtőrács és a két rész közti, a gépháztetőn végighúzódó hatalmas borda. Ja, meg persze a piros helyett krómszínű három gyémánt.

 
   
 

A fényezéssel is hangsúlyzni próbálják az autó izomzatát. Mert míg a kerekeknél csak simán kidudorodik a karosszéria, addig a küszöbökön, és a lökhárító alsó felén a sötétebb, vagy éppen világosabb tónusú szín kiabálja az ember arcába, hogy itt a részletekre is figyeltek. A fény-árnyék vonal így új értelmet nyert a hangsúlyozásban. Az elöl már lassacskán megszokottá váló integrált lámpaszett tartalmazza az összes, autóknál szükséges fényforrást. A hátsó lámpatömb pedig a sima bura alatti szakaszos felosztással jelent újdonságot.

 
   
   

Belül aztán ismét csupa-csupa új dolog fogadja az orthodox Mitsubishi fanokat. Először a T alakú műszerfal szúr szemet, melynek közepén a kerek, mutatós óra vonzza a tekintetet. Kicsit anakronisztikus, de semmi baj, nagyon jól mutat. A műszerek fehér hátlapját kapta ő is, ezért nem lóg ki a sorból. A púpos műszertető erőteljesen hajaz az Alfákra, de ez is rendben van, az Alfától lopni nem szégyen. Kellemes anyagok, jó székek, szóval úgy tűnik, hogy a 80-as évek végétől elkezdődött Mitsubishi nívó nem változott a közreműködő japánok létszámának minimalizálásával.

 
   
 

Most már csak az a kérdés, hogy mi a helyzet a motorok, és a futómű terén. Az új autókhoz, új fejlesztésű motorok is járnak. Az Outlander egyelőre 2 literes, 136 LE-s, soros 4 hengeres benzinmotorral lesz kapható. Ez a motor a Lancer Evo lassacskán 10 éves folyamatos fejlesztésének melléktermékeként született. Októbertől lesz kapható a 2.4-es MIVEC nevű motor, ami 160 ló erejét fogja átnyomni a változó vezérlésen, és a külön rendelhető négyfokozató automata váltón. Aztán következik a csúcsok csúcsa a 2 literes turbós motor, ami az EVO VIII. butított változata. Az általa termelt 210 lóerőt azonban csak jövőre kaphatja meg a vásárlóközönség. Dízel motorral pedig előre láthatólag jó darabig egyáltalán nem lehet majd kapni. Az ok egyszerű: a Mitsubishinek nincs új fejlesztésű dízele. Jelenleg is dolgoznak rajta, de a nagy csendből - ami ezt övezi -, arra következtethetünk, hogy sehol sem tartanak, így ez még a távoli jövő zenéje lesz majd.

 
   
   

Az hajtásláncnál pedig az a legfontosabb részlet, hogy a 2 literes motorral szerelt változatok - tehát amik most kaphatóak - rendelhetőek pusztán elsőkerék hajtással is, az állandó négykerék hajtás mellett. A szokásos McPherson és multilink dolgok mellett a futómű tulajdonképpen a Lancer Evo-kból költözött át, ami nem feltétlenül jelent rosszat. Mindenestre egy ilyen, a más kategóriákban már bevált cuccokból összelegózott, teljesen új, nagy szabadmagasságú kategória megteremtésekor az elsődleges szempont - persze az eddigieken kívül - az ár lesz. Az pedig nem hibádzik az Outlander esetében. Ha nem hiszi, tekintse meg a májustól kapható Outlanderek ár-felszereltség táblázatát.

 

137 fotó
 
  Olvasói észrevétel
 
   
...Oke, vissza az Outlanderhez. Mivel San Diegoban elek, mult evben mar sikerult kiprobalnom egy egyhetes tura soran az osszkerekmeghajtasos verziot - San Diegobol nehany Utahi nemzeti parkba mentunk egy kis turara. Osszesen kb 2000 merfoldet vezettem ugy egy het alatt az Outlanderrel - vadonatuj berelt auto volt a Hertztol - mikor elhoztam ugy 300 merfold volt csak benne.
Az auto nagyon kellemes volt, kenyelmes, nagyobb sebessegnel (140 folott) viszont kicsit imbolygo erzest keltett - akkoriban meg egy Mitsubishi Eclipse-m volt, valoszinu szokatlan volt a nagyobb magassag. A motorjat bevallom erotlennek talaltam, mivel ugyanazt a motort tettek bele mint a sokkal konnyebb kis Eclipse-be, ami nagyon szep menetteljestimenyekkel birt. Az igazi nagy problemam viszont a hatotavolsagaval volt. Minden 200-250 merfold utan (300-400 km) meg kellett alnom tankolni, ami Utah elhagyott videken nagy fejtorest okozott - vannak olyan szakaszok, ahol 120 merfoldig semmi nincs meg az autopalya mellett sem. Alapjaban jo auto, kenyelmes, varosi hasznalatra es rovidebb tavolsagokra kellemes. Ellenben mikor egy hosszabb turarol van szo, akkor sok hatranya van. Tudom, a kisebb hatotavolsag nem okoz otthon problemat, csak gondoltam egy kicsit mas szemszogu velemeny talan szinesitheti a reakciokat amiket kaptok a cikkekre. Tibor Nagy
San Diego