Égessen ön is agyhártyát!

Teszt: Peugeot 206 CC

2001.11.22. 07:49
Idétlen dolog a Coupé-Cabrio szópárból a Coupé hallatán sóhajtani boldogan. Hacsak véletlenül nem a mikulás hozza a tesztautót. Olyankor tudniillik mifelénk hideg van. Figyelmes olvasóinknak feltűnhet, hogy még nincs is itt a mikulás, de a szellemes bevezetők nem teremnek könnyen, ezért ezt kéretik elnézni.
 
   
   

Egzotikus autót persze olyankor is öröm kapni, amikor a déli verőfény már csak napelemes számológépeknek elég. A CC egzotikuma elsősorban átváltozó képességéből fakad. Átváltoztatni pedig kiválóan lehet szélvédett parkolóházban is, ahol nem lesz zúzmarás az újságíró szemöldöke. Azért boldogan ültünk bele nagyon.

 
   
 

A CC belül nem forradalmi, a hagyományos 206-ostól a világos hátterű műszerek, az alumínium pedálok és a váltógomb különböztetik meg. Leszámítva persze a tényt, hogy a hátsó ülésekre csak akkora gyerek férne, amekkorát még gyerekülésben kell utaztatni, gyerekülés viszont csak akkor férne be, ha a sofőr is óvodás volna. Az egyszerűség kedvéért most nevezzük kétülésesnek. Árulkodó még a vaskosabb és laposabb A oszlop, ez ugyan sokat takar, de ki merné ezt a szemére vetni, ha cserébe boruláskor szépen megtartja a fejünk felett az autót?

 
   
   

A belső formái kellemesek, kár, hogy ülni nem lehet igazán tökéletesen: ha a pedálok jó helyen vannak, a kormány messze. Ez hosszú karral kompenzálható, de hosszú kar nincs az opciós listán. Ettől még kényelmes a CC, sokan eleve így szeretnek ülni. Sportos vezetéshez meg legfeljebb kicsit előregörnyed az ember.

 
   
  A képeken nem a szerző látható

Sportos vezetésből pedig alighanem kijut majd a Peugeotnak, mert nagyon alkalmas rá. A CC alapjai a 206 GTI környékén keresendők, csak itt a 138 lóerős kétliteres motor egy mázsával többet cipel, ezért majd' 1 másodperccel lassabban ér fel százra. A többletsúly a tetőmechanizmus és a merevítések miatt elkerülhetetlen, és a 9,3 másodperces gyorsulás százra és a 200 feletti végsebesség még mindig tisztelhető értékek. Mindeközben városban, kínozva 11 litert fogyaszt.

 
   
   

A motor lelkesen húz, de igazán a futómű és a fékek akasztják benn a szót bárkiben, aki cicaautónak merné csúfolni a CC-t. A 16 hüvelykes kerekeken a 205/45-ös gumik jót tesznek az ívmenetnek, és kisautó-futóműben a Peugeot amúgy is mindig nagyot alkotott. A kormány rendesen közvetlen, és a CC nem csak befordul a kanyarba, benne is marad. Mindeközben kényelmetlen dobálás, zörgés, recsegés sincs, a CC csukva kulturált kisautónak hat, igazán nagyon jónak.

 
   
 

Persze dér ide, télapó oda, a tetőt muszáj volt leengedni. Erre a célra egy gomb szolgál a kézifékkar szomszédságában. Lehetetlen nem mosolyogni féleszűen minden formaváltáskor, ez egy olyan játék, amit képtelenség megunni. A játék mivoltát a Peugeot-nál is érezték: a gombot a folyamat alatt tartani kell, hogy mindvégig részesei legyünk (és persze ne akarjunk rögvest elindulni). Sőt, míg nyitáskor az ablakokat lehúzza magától, csukáskor lent maradnak, így azokat újabb gombnyomkodással kell becsukni.

 
   
   

A nyitott tetős tesztelés egyben a CC fűtése számára is derék erőpróba volt, és becsülettel helytállt. A fejtető ugyan óhatatlanul kapott egy keveset a frissítő mínuszokból, de orrnyereg alatt a klíma már kellemes szinten tartató. Ez főleg szemüvegeseknek jó hír, így nem kell hirtelen jégvirágképződéstől tartaniuk.

 
   
 

Az agyhártyagyulladás miatti aggodalmam feleslegesnek bizonyult, a lappangási idő eltelt, és csak szelíd nátha tünetei jelentkeztek. Ami kevésbé örömteli, hogy a CC nyitott tetővel azért sokat veszít meggyőző merevségéből. Sima úton nincs vele semmi baj, de az átlagmagyar kátyúmezőt hallhatóan és érezhetően megszenvedi, különösen ha a csukott tető mellett megszokott elánnal hajtják rajta végig.

 
   
   

A kabriózás élménye viszont az ilyesmiért bőven kárpótol. Különösen, ha zuzmót majszoló rénszarvasok helyett érett búzakalászok közt suhanunk. A réneket egyébként nyitott tetővel is pompásan ki lehetne kerülni, különben is van ABS és négy légzsák. Érdekes módon van használható méretű csomagtartó is: nyitott tető mellett 175 liter, plusz a hátsó ülések, csukva pedig öblös 400 liter.

 
   
 

A 4,7 milliós CC ráadásul nagyon jól néz ki, és a keménytető elpakolásának lehetősége rendszerint azokat is leveszi a lábáról, akiknek valamiért mégsem tetszik igazán. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezt a kunsztot legközelebb egy Mercedes SLK tudná megcsinálni, ugyanekkora motorral bőven dupla pénzért. A CC érzelmekre hat, de a ráció sem szól ellene, ez ritka kombináció. Jó vétel.

A 206 cc teszt kapcsán ragadtam billentyűzetet, hogy személyes tapasztalataim leírjam. Nino Karotta soraival egyetértek, de szerencsémre eddig már 16 ezer km-t autóztunk a cc-vel, tehát tapasztalatból is van bőven.
1. Ezzel az autóval képtelenség feltűnés nélkül közlekedni, pláne ha az ember gondol egyet és a pesti dugó kellős közepén nyitogatja a tetőt. Az eredmény: mindenki bámul. Bár külleme alapján női autónak gondolják, ez legfeljebb az 1.6-os alapváltozatra vonatkozik. ezt Mo-n nem forgalmazzák, mert a Peugeot Hungária szerint túlzottan olcsó lenne, és a forgalmazott változat is a legolcsóbb kabrió kicsiny hazánkban.
2. A BMW; Merci; AUDI - val közlekedő sorstársak mind valami eszement kényszert éreznek az autó "helybenhagyására", ami piros lámpánál nem igazán sikerül nekik.
3. Valóban nagyon tud menni, különösen ha 2. és 3. fokozatban 4000 felett tartott fordulaton. A gyorsulás egyébként még 150-160 tájékán ötödikben is kaján vigyort csal a sofőr arcára, de egy kiadós padlógázas szerpentin után az utasok 99%-a falfehéren, hányingerrel küszködve távozik az anyósülésből. A futómű és a fék teljesen korrekt a 16" kerekekkel (ez téli gumival már nem igaz), egyedül a váltó jár egy kicsit hosszú úton, mint a régi Ladákban, de ez állítólag a 206-ok jellemzője (???).
4. Nyitott tetővel is gond nélkül megfutja a 200-at, igaz, ekkor már jön az igazi kabriós "orkán", de 160-ig viszonylag nyugi van az utastérben.
5. A kisautó valóban korrekt módon van összeszerelve. Nekem egy problémám volt: beázott az antennánál, a gyárilag rosszul felrakott tömítés miatt.
6. Bár a kisaranyos relatív értelemben nem drága, fenntartani nem olcsó mulatság. A fogyasztás 11-12 liter (8 is lehet, ha kispolgári módon közlekedik az ember), a casco sem két fillér. Ha gumit kell cserélni, spontán 60 e. egységgel könnyítenek az ember pénztárcáján. A szép alufelniket nagyon kedvelik a tolvajok (kerékőr kötelező!!!) ezek kb. 50 e/db.
7. A macskakövet, kátyút jobb igen nagy ívben elkerülni, mert szétrázza a vesekövet, és ugye felnit sem cserélhet naponta az ember.

Hát ennyi, bár erről az autóról órákat lehetne még írogatni. Tény, hogy ilyen kedvező áron, ilyen feelinget sehol nem kap az ember...

Üdv,

V.