Bemutató: Peugeot 207 - 2006

A kétség törpeharcsája

2006. január 13., péntek 10:24
Monsieur Robert Peugeot áll egy ipari csarnokból kialakított, drámai megvilágítású terem közepén, a színpadon, mögötte lassan úszó galaxisfotók, és azt mondja: intense pleasure at all levels, azaz átütő élvezet minden szinten. M. Peugeot franciául beszél. Ezt egy francia tolmácslány duruzsolta a fülembe, drót nélkül. De ne szaladjunk ennyire előre.

Néhány órával korábban egy lépcsőn szaladok lefelé, és eszembe jut, hogy a tükör mellett hagytam az útlevelem. Egy pillanatra felrémlik, hogy európai polgár vagyok, aztán eszembe jut, hogy 1778-ban valószínűleg egy bostoni polgár is felszerelkezett, ha átugrott New Yorkba. Rettenetes dugókat képzelek a reptéri útra, hogy aztán szomorúan integessek a gépnek a kilátóteraszról. Ezt nem szeretném. Sose voltam még Párizsban.

Néhány órával még korábban sajtófotókat nézegettem, és a kötelező állatos hasonlaton törtem a fejem. Nézzük csak. Hatalmas, hosszú szemek, köztük Mick Jagger és Goldie Hawn képzelt gyerekének fülig érő vigyora. Haladunk tovább a tömzsi testen. A kerekek fölötti domborulatok oldalról simává vannak lapítva, mintha rágót fújnánk az ablaknak. Ez csak bonszaicica lehet. Nem. Törpeharcsa. Egy vidám törpeharcsa. Ami kitekergőzte magát a szákból, és most endorfinoktól túladagolva úszik, teljes sebességgel.

Igazából mégis bonszaicica. Ráadásul a törpeharcsa catfish angolul, macskahal. Nyomon vagyunk.

Bonszaicica

A bonszaicica hírhedt internetes lény, 2001 óta létezik. Leginkább hoaxokban (hihetőnek tűnő, de hamis információ) járatlan állatvédő ismerőseink által továbbított lánclevelekben találkozhatunk vele. A felháborodott hangvételű üzenet egy weboldalról szól, ahol üvegben felnevelt újszülött macskákat lehet vásárolni. Az állat kizárólag kivezetett testnyílásain keresztül érintkezik a külvilággal, és macskává cseperedése folyamán csontváza az üveghez idomul. Idővel teljesen kitölti a rendelkezésére álló teret, felvéve annak vadon élő emlősállatoknál jóval geometrikusabb formáját.

A valóságban mindez nehezen képzelhető el. A legnagyobb problémát valószínűleg az akadályoztatott vénás visszaáramlás okozta fekélyek jelentenék, amik elfertőződve óhatatlanul az állat korai pusztulásához vezetnének. Hasonló problémát jár körül David Fincher Hetedik című filmje, ahol a harmadik áldozat egy éven át tartó ágyhoz bilincselése kizárólag folyamatos és masszív megelőző antibiotikumos terápia mellett képzelhető el, és akkor is csak nehezen.

Bár a bonszaicica tényleg hoax (hacsak az ötlet nem inspirált valakit a megvalósításra), hasonló praktikákat állítólag végeznek embereken, természetesen a távoli Keleten. De ennek már nézzenek utána önök, például a Wikipédiában.

De vajon mit gondol erről Bálint Zsófia, a Peugeot Hungária PR-igazgatója, aki pár perce a kezembe nyomott egy repjegyet és elkísért a biznisz lounge-ba? Megkérdeztem tőle. Kattintson ide (2,6 MB, DivX, vicc) a válaszért.

Ugye hogy nem egyszerű? Abban maradunk, hogy egyikünk sem látta még élőben, de majd megnézzük és kitaláljuk.

A számítógép a pestihez hasonló sűrű ködöt prognosztizált Párizsba is, úgyhogy egyelőre tejszínhab tetején vagyok cseresznye, ahogy nézek ki az ablakon. Párizs! Itt forgatta Claude Lelouch 1976-ban C'était un rendez-vous című filmjét, az autóbuziság esszenciáját, amiben állítólag a saját Ferrari 275 GTB-je motorházára szerelt egy kamerát, és száguldott át vele a városon. A felhők alatt aztán szupersportautóktól dübörgő metropolisz helyett lakótelepek és ipari csarnokok vannak, de hát a külváros az mindenütt külváros.

Aztán már a Charles de Gaulle reptéren kifelé a busz elhúz egy Concorde mellett, és összefacsarodik a szívem. Hogy a hatvanas évek végén itt tartottunk, ma meg egyáltalán nincs szuperszonikus utasszállító gép , és jó sokáig nem is lesz. Na de majd a 207, hátha vannak még rendes mérnökök a világon.

Kontrasztosan alulvilágított ipari csarnok folyosóján gyalogolok végig, aztán egy elsuhanó, feketébe öltözött pincértől pezsgőt kapok, aki még sötétebben néz rám, miután azzal köszönök neki, hogy hi. Piros-fekete plakátok között a fekete és a fehér Peugeot 20Cup tanulmányautók állnak a terem közepén. Mindenhol nyers, csillogó szénszál és nagy fémkapcsolók.

Nehezen azonosítható alapanyagokból, a rokokó és a minimalizmus látszólag lehetetlen ötvözetével megtervezett ételeket tesznek mosolytalan pincérek az asztalra, és ekkor hirtelen két dolgot is megértek. Az egyik, hogy a francia ételek dizájnelemei egyértelműen felfedezhetők a francia autókon, és hogy igenis még mindig van nemzeti karakter az autógyártásban. A másik pedig a finom, de pengeéles nagyvállalati manipuláció. Hamarosan észbontóan szép ételektől jóllakva, két pohár francia bor után, tehát a tudatállapotok egyik legjobbjában fognak nekem bemutatni egy terméket, amit kritikus szemmel kell majd néznem. Szóval itt válnak el a medúzák a gerincesektől, a libamájkockák és az előadóterem közötti néhány lépésben.

Monsieur Peugeot elhagyja a színpadot. Egyedül hagy egy pár perccel azelőtt odagurult piros 207 GT-t. Élőben sokkal szebb, mint a sajtófotókon. Egy bumfordi, vidám, törpeharcsa-bonszaicica kiméra. Gérard Welter sétál fel mellé, a Peugeot ősz, elegáns fődizájnere. Szépen beszél, inspirációról, örömről. Amikor azt mondja, hogy dynamism, az autó elkezd forogni. Welter mögött képek úsznak, életérzés-fotók, miközben ő azt mondja, hullámokról álmodtunk, tengerpartokról, homokdűnékről, Welter és a fal képei is úsznak tovább, aztán eljut a végére: Az a híres varázspor, ami nem más, mint az automobil-álom. Kivár, tapsvihar. Kész. Hát lehet erre bármit is mondani? Megint 10 éves vagyok, és a benzinkútnál ülök a hátsó ülésen, epekedve szívom a benzingőzt, és arra gondolok, álljon meg a sor a pénztárnál, és anya sokáig maradjon ott.

Jól tudják ezek, hogyan kell a szív húrjaival marionettezni, gondosan ráncigálnak. Nem hagyom, nem én. Nézzük azt az autót közelről.

Életvidám, főleg a GT, a kerek ködlámpáival. Ami például nem látszik rendesen a fotókon: a hatalmas márkaarculat-szájból egy kicsit a nyelv is kilóg. Nem nagyon, és csak lehajolva és oldalról látszik. De az eszelős vigyor innen átalakul egy lebiggyesztett felső ajak alól játékosan kilógó nyelvvé. A visszapillantó tükrök hatalmas csigaszemek. Nagy, nehéz csigák szemei. Mondjuk egy Strombus gigaséi lehetnének, bár az egy tengeri csiga, és nem vagyok benne biztos, hogy van szeme (megnéztem: van, de nem ekkora).

Érdektelen és száraz tények

Méretek:

  • hossz: 4,03 méter
  • szélesség: 1,72 méter
  • magasság: 1,47 méter
  • tengelytáv: 2,54 méter
  • utastér hossza: 1,675 méter
  • csomagtér: 270 liter (lehajtott ülésekkel 925 liter)
  • sofőrméret: min. 1,88 méter

Benzinmotorok

  • 1,4 literes, 8 szelepes (75 lóerő)
  • 1,4 literes, 16 szelepes (90 lóerő)
  • 1,6 literes, 16 szelepes (110 lóerő)

HDi dízelmotorok

  • 1,4 literes (70 lóerő)
  • 1,6 literes, 16 szelepes (90 lóerő)
  • 1,6 literes, 16 szelepes, az előzőnél több rövidítéssel (110 bhp)

2006 végén lesz még két új motor, amit a BMW-vel közösen fejlesztenek, egy 1,6 literes (115 lóerő), és ugyanez turbóval (150 lóerő).

Nem volt elég ennyi tény? Rajtunk nem fog múlni, itt van minden . Ha még ennél is többet szerene, játsszon a Mohó Hiénával és nyerje meg a hivatalos médiakitet.

Beleülni is jó. A hat lábam és két hüvelykem (SI: 1,88 méter) semmibe sem gabalyodott bele, elfoglaltam a kényelmes vezetőpozíciót, és nekiláttam az improvizált műanyagkopogtatási tesztnek. A puha, minőséginek érződő műanyagok mély, tompa, barátságos hangon kopognak. Az olcsó kemények élesen, surrogón. Az eredményeket a megkopogtatott felületek nevére kattintva hallgathatja meg WAV-ban:

Kezdjük a szép hangokkal.

  1. a kormány karimája
  2. a műszerfal teteje
  3. az ajtókon egy betét

Aztán itt vannak a rondák.

  1. a kormány közepe
  2. a középső légbeömlők kerete
  3. a váltókar körüli rész
  4. az ajtók nagy része

De nem ők dominálnak. Jóleső, a minőségérzet okozta apró mosollyal szállok ki. Később megtudtam, hogy a felhasznált műanyagok a felszereltségi szinttől függnek, én pedig elfelejtettem megnézni, hogy pont melyikben ültem. Szóval ha kacérkodnak majd a 207-es megvásárlásával, ismételjék meg a tesztet (egy perc az egész).

Aztán elindultam megkeresni a 207 projektmenedzserét, hogy kíméletlen keresztkérdésekkel rontsam el a napját. Ez ugyanis egy francia autó. Márpedig önök szerint, akik Népítéleteket írtak nekünk, a francia autókkal valami nem stimmel. Például a Citroën C3, amivel a Peugeot 207 technikailag is sokban megegyezik, benne volt az utolsó 5-ben a Nagy Népítélet Eredményhirdetésen . És a Peugeot 307 is. Vajon tudnak erről itt Párizsban? A projektmenedzsert végül nem találtam meg a tömegben, és hirtelen 4 óra lett, és el kellett érni a buszt a reptérre. Természetesen nagyvállalati összeesküvés van a dolog mögött. Valaki azt mondta, hogy mintha a Petit Trianon kastély irányába látta volna elmenni, de nem mentem utána.

1920. június 4-én Benárd Ágoston és Drasche-Lázárd Alfréd hazánk részéről aláírták az I. világháborút Magyarországgal lezáró trianoni békeszerződést . Azonban nem a kicsi, hanem a Nagy-Trianon ( Grand Trianon) kastélyban írták alá, amely tényről a kastály halljában felállított kis tábla is tanúskodik.

Molnár Tamás, Brüsszel

Peugeot 207 - 2006

Egyébként, érdekes módon ez az autó nem fogja leváltani a 206-ost, hanem mellette fog élni. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen verziók lesznek, de gondolom ebből is csinálnak majd kupé-kabriót, meg GTI-t, meg raliautót. Ha majd kijön igaziból, és lesz ára is, menjenek el, és nézzék meg. Hátha addigra gatyába rázzák a minőségellenőrzési osztályt és a márkakereskedéseket. És lehet majd rá boldogan visszavigyorogni, nézze bár törpeharcsának vagy bonszaicicának, vagy egyiknek sem.

Instant interjú Gérard Welterrel, a Peugeot vezető dizájnerével

totalcar: Egyre több autógyártó építi fel teljes palettáját egymáshoz nagyon hasonlító autókból, beleértve a Peugeot-t. Nem gondolja, hogy az egységes márkaidentitás az egyes modellek egyéniségének rovására megy?

Gérard Welter: Nagyon fontosnak tartom, hogy egy autógyártónak legyen identitása, ami megjelenik az összes autójában. Mi például a 407-essel új irányba léptünk, erős stílusjegyeket használunk, amik jellegzetesen kapcsolódnak a Peugeot emblémához. Ilyenek a macskás első lámpák, a hűtőmaszk vagy az orr. A 207-es is ezt a Peugeot-ságot képviseli, de sokkal gömbölydedebben, sokkal pezsgőbben. A 207-es sziporkázó személyiség, de változatlanul Peugeot.

tc: Chris Bangle, a BMW vezető tervezője nemrég az építészetről, mint egyik fő múzsájáról beszélt. Frank Gehry épületeinek hullámzó felületeire utalt, mint a BMW-nél általa bevezetett flame surfacing irány inspirálójára. Ön szerint autók tervezésénél fontos figyelembe venni az építészetet?

GW: Természetesen minden fontos. De igazán az számít, hogy hogyan látod a környező világot.

tc: Önre mi hat leginkább, amikor autót tervez?

GW: Erre kétféleképpen is válaszolhatok. Az egyik oldalon a megkötések állnak, a járművel szemben támasztott praktikus és mérnöki követelmények, illetve az aktuális jogi környezet. A másik oldalról pedig minden inspirál, ami körbevesz. A Peugeot-nál ehhez még a logónk is hozzájárul, a márkánk története. A társadalom fejlődési irányait is figyelnünk kell, hogy milyen irányba megy a világ amiben élünk. De a Peugeot-nál ma a legfontosabb inspiráció a macskaság. A macskás viselkedés, a macskás küllem, egyszóval minden, ami macska.

tc: Megcsinálják egyszer a 907-est? Vagy akár egy hasonló V12-es granturizmót?

GW: Tudja, imádom a tizenkét hengeres autókat.

tc: Akkor ketten vagyunk.

GW: De itt és most azzal kell leginkább foglalkozunk, ami elhozott ide. A tömegmodellekhez értünk. Ettől persze még megpróbálhatunk különféle új irányokat. Melyik ma a legsikeresebb tömegmodelleket készítő vállalat? A Toyota. És hozzájuk hasonlóan egyszer nekünk is lehet majd szinte minden szegmensben jó és érdekes autónk.

tc: Ha már tizenkét henger, mit szól Walter de'Silva új Lamborghini Miurájához?

GW: Őszinte leszek: amikor 25 éves voltam, vezethettem az akkori főnököm Miuráját. A mai napig lenyűgöz, elképesztően formabontó autó volt, mindenhogyan rendkívül modern. De újra megcsinálni ugyanazt? Különösebben nem izgat. Akkor már inkább az eredetit kérem.

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

izzítógyertya
PEUGEOT 607 2.7 HDi 24V lépcsőshátú 2004-2013
9530 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
PEUGEOT 305 1.9 lépcsőshátú 1986-1988
4220 Ft
Szíjtárcsa/vezetőgörgő, fogasszíj
PEUGEOT 407 2.0 HDi Kupé 2010-2013
7590 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

A Roadster for the Motherland
The top circle comrades of the mighty Soviet Union may have had their fair share of luxuries but they were in trouble when they wanted drive their lovers to their datchas in a roadster.