Teszt: Peugeot 307 2.0 Premium

Jogos a hisztéria

2001. július 27., péntek 11:13
A 205-öst lecserélve vékony jégre merészkedett a Peugeot: minden idők egyik legkarizmatikusabb kisautója után nehéz okosnak lenni. Aztán a 206-os úgy, ahogy volt, bejött. A 306-ost szinte észre se lehetett venni, az utóda viszont a külsejével tarol. Legalábbis másodsorban: mert először a példátlan felszereltségen hűl el a nép.
 
   
   

Néha kifejezetten nagyobb autó benyomását kelti, miközben szinte minden külső eleme a 206-osból következik. Egy kicsit magasabb, nyúlánkabb, de az arányai, és főleg a fényszórók, meg a kétoldalt túlnyúló hátsó lámpák egyértelműen mutatják a generációs azonosságot. A 307-es 20 centivel hosszabb, mint a 306-os elődmodell, de kicsit keskenyebb, magasabb, és tök máshogy néz ki.

 
   
 

Már-már hisztériába hajló jelenségnek lehettünk tanúi a 307-es bemutatója idején; rég nem látott barátok, ismerősök, fiktív rokonok érdeklődtek szerkesztőségünkben belterjes információk után, hogy például a Peugeot nyílt napon hol lehet a legtutibban kipróbálni az autót. Zazi, a kiváló retusőr el is ment, de neki csak a formák élvezete jutott: küldött egy lelkes SMS-t, de a próbakör-sort már nem bírta végigvárni.

 
   
    A kiváló retusôr

Zazi kórtörténetéhez tudni kell, hogy Zazi a tökéletesség megszállottja. Ez igen jövedelmező tulajdonság az ő szakmájában, főleg, ha valakinek ügyes keze is van, és a színes magazinok címlapjaira kerülő hírességeknek egyesével távolítja el a szeplőit, a "grugyvát" (ez valami cellulitisz-szerű bőrhiba Zazi szerint), vagy finoman levesz fél millimétert a kissé hódosra sikerült metszőfogakból. Zazi és a tökéletesség oly' intim viszonyig jutottak, hogy a frissen vásárolt, ezer sebből vérző öreg 7-es BMW-hez az első dolga volt szép (és hiteles) küszöbdíszléceket vásárolni a Wallisnál (!!!), á.: 12 000+Áfa /db.

 
   
 

A kis mellékszál csak annak fényében érdekes, hogy a Peugeot új családi autóját övező általános lelkesültségből még maximálisan családmentes, ámde tökéletesség-megszállott retusőrök sem vonhatták ki magukat. Zazi hetente háromszor-négyszer telefonált, el ne felejtsek szólni, ha megvan a tesztautó. Végül elmentünk nagybevásárolni, Zazi vezetett.

A külseje már a nyílt napon nagyon tetszett neki, csak ott a reménytelenül hosszú sorok miatt nem jutott tesztvezetéshez. Most, hogy nem hajtotta a tatár, vagy tíz perc elégedett fészkelődés után fordította el a slusszkulcsot.
-Nagyon jók a pedálok: a legtöbb új autóban szokni kell a gázt, féket, kuplungot. Ebben egyből jó. Mintha, khm khm, már lenne benne tízezer kilométer. Mmm, mmmm, csendes, kényelmes, meg is kedveltem.
(A teljességhez tartozik, hogy Zazi még csak annyira tért meg, mint egy, a Hit Gyülekezetével kacérkodó notórius kábítószerélvező rockmuzsikus: a szupermarketben egy régi 5-ös BMW szerelési könyvet vásárolt.)

 
   
   

A kétliteres benzines kifogástalanul megy, valószínűleg jobban is ki lehetne hegyezni a motort, de akkor odalenne a városban is 9 liter körül tartható fogyasztás. Állítólag az 1.6-os alig észrevehetően megy gyengébben, ördög tudja, mi azt nem próbáltuk, de van ez akkora autó, hogy megérdemeljen egy kétliteres motort. Jó is a kétliteres, de a PSA alkothat zseniálisat a benzines műfajban, az a HDI mellett úgyis másodhegedűs lesz - itt érdemes sznobnak lenni: ha Peugeot, akkor HDI.

 
   
 

Jó, nagyon jó a futómű, többé-kevésbé a civilizált kompromisszum táján. Egy leheletnyit talán a sportoság felé tendál; egy kényelmes családi autó nem lehet keményebb, de nem is kell. Szépen fekszik az úton, akár kicsi, akár nagyobb ívű kanyart veszünk vele gyorsan.

A sebeségfüggő szervokormányt kicsit nehezebbre vették, mint a 607-esben, engem aztán végképp nem zavar, de az új autók szervóihoz szokott vásárlók talán kicsit puhábbat szeretnének. A kormányzás a futóműnek köszönhetően is finom, stabil a gép, nem lehet elbizonytalanítani. A sebességváltó sem jár túl könnyen, de a legnehezebb az indexkart visszakattintani- a kapcsolók egyébként áttekinthetőek, szépek, jók, az ember észre se venné őket, ha az indexkarnál nem csodálkozna el minden alkalommal: azannyát, de nehéz, és milyen a többi?

 
   
   

Nagyobb fordulatszámon történő váltásnál az autó ugrik egyet, a kuplungot igen finoman kell visszaereszteni.

Történelmi a pillanat: a 307-est jegyző csapat jött rá először, hogy elenyészően kevesen telefonálnak kihangosítóval, ellenben rengetegen nyomják headset-tel. A telefont középre, a műszerfalra szerelni viszont csak kihangosítás esetén érdemes, jamesbond használatakor kifejezetten veszélyes, hogy sebességváltáskor, vagy egyéb, középtájt alkalmazott motoszkáláskor beleakadunk a telefon madzagjába, ami bizony balesetveszélyes. A 307-esben az első ülések aljának ajtó felőli részére rakták a telefontartót.

 
   
 

Az ezüstszürke, finoman avantgard tipográfiájú műszerek szépek, az áttekinthetősséggel sincs baj, ezt a fazont remélhetőleg oktatják majd az autódizájner iskolákban. A beltér egyébként is kifejezetten minőségi benyomást kelt, látszik ám, hogy a Golf-osztályban vívandó konkurenciaharcban nem akartak hibázni. Könnyen kezelhető az automata légkondícionáló, nem túl zajos, viszont olyan hatékony, hogy nagy önfegyelmet kíván: már a teszt első napja kétpaplanos, neocitrános-gyógyteás izzasztásos kúrával végződött.

 
   
   

A (hűthető) kesztyűtartó hatalmas. Az ajtókon két ugyancsak jókora bödön, ez az evolúció egy alacsonyabb fokán térképzseb volt, ma már jóval több navigációs eszköz is belefér. Az ülések alatti tárolórekeszek a praktikum csomag részei, a Premiumban széria, egyébként érdemes megrendelni, mert van még hozzá rakodórekeszes hátsó kartámasz és hátsó elektromos csatlakozó. Jól kihasználja az egyébként semmire sem jó teret a belső visszapillantó tükör feletti szemüvegtartó. Mindkét első üléshez jár kartámasz, de sajnos nem a 607-es stabil, vendégszerető platója, hanem a 406-os vékony, textilborítású karfája.

 
   
 

A 307-es csomagtartója jó közepes (420 l), ez pontosan egy huszonötezer forintos nagybevásárlást befogadó űrtartalom. Széria a csomagtérháló, de anélkül is teljesítette a dunsztosüvegtesztet: a csörömpölés nem hallatszik az utastérbe.

Az automata világításkapcsoló alagútba érve tökéletesen működik, azonnal fel -és lekapcsol, borongós, esős időben viszont lehet vele vitatkozni, érdemes-e már felkapcsolni a lámpát. Az esőérzékelő tökéletesen veszi fel a tempót a csapadék intenzitásának megfelelően, az ablaktörlők elegánsan, középről kaszálnak.

 
   
   

A rádiót slusszkulcs nélkül is be lehet kapcsolni, ami fontos, ha az ember kiül a folyópartra, botot dobál a kutyának, de közben nem akarja nélkülözni az új Henry Rollinst. A kulcs viszont nem az igazi: a központi zár gombjai egy síkban vannak, úgyhogy nyomáskor mindig oda kell nézni, ráadásul olyan erővel kell nyomni, mintha macskát fojtogatnánk.

Nagyon jó az elöltöltős ötlemezes CD-tár, nem kell a csomagtartóban tárazni, ami majdnem mindig úgy fest, mint ha az ember egy parkolóházi kábítószerátadásra készülődne, főleg ha közben körül is nézünk, aztán berakunk még két CD-t. A hangszórókat sajnos azonnal upgradelni kell, mert a hangerőt nemigen bírják, se mély, se közép, se magas.

 
   
 

Ami határozottan nem tetszik: a belső terek választéka. Illetve maguk a változatok egyesével gyönyörűek, de jobb lenne, ha felszereltségtől függetlenül lehetne vcálogatni. Ha például a fullos felszereltséget választom, nem kaphatom meg a szerintem legszebbet, a polírozott alumíniumosat. Csak a fabetétest. Jó, az is szép, és bár az autókban már egy műbútorasztalos is nehezen igazodik el, ez mintha valódi fa lenne. Legalábbis a középkonzol felső részén: akármiből van is, ennyire faszerű fabetétet még nem láttam. De akárhogy is, a polírozott alu csak alacsonyabb felszereltségi változatoknál jár. A színek, vonalak, bátran húzott ívek, anyagok, színek a kategóriában kiugróan stílusos autóvá teszik a 307-est.

 
   
   

Az ülésállítás valami karos pumpafélével történik - pompás szórakozás, nagy választék a peckes kakasülő-testhelyzettől a Forma 1-es hempergésig. A 307 kicsit alacsonyabb, mint egy Xsara Picasso, de városi közlekedéshez így is elég magas, ha feljebb állítjuk az ülést, elég jól belátjuk az utat a többi autó felett. A kormány is állítható, fel-le-ki-be.

Hátul nem sok hely van, bár középtermetű szülők mögött azért elférnek a gyerekek. Négy felnőttből álló családok válasszák inkább a 607-est, az árkülönbözetet úgyis fedezi majd, hogy több az aktív kereső. A középső kartámasz kar támasztására kissé alacsony, tálcának viszont pazar, lehet rajta enni-inni-gyurmázni.

A külső-belső formákat, futóművet, motorválasztékot, és főleg a felszereltséget tekintve nagyon meggyőző darab.

A tesztautó adatai:
Teljesítmény: 138 LE
Bruttó ár: 4 300 000 Ft

   
  A fapados 307 ("Profil") szériafelszerelései (többek között)
 
  ABS
villanyablak elöl
hővisszaverő szélvédő
központi zár
rádiómagnó
pirotechnikai övfeszítők överőkorlátozóval
pollenszűrő
sebességfüggő szervokormány
fékasszisztens
vezető -és utaslégzsák
két irányban állítható kormány

(a legolcsóbb 307-es az 1.4-es, Profil felszereltséggel, 3 150 000 Ft)
fogyasztás városban (ECE): 10.9 l/100 Km (tesztautónk érdekes módon sokkal szolídabb volt, valahol 9.5-10 l. között, pedig hajtottuk, és a klíma is sokat ment)
gyorsulás: 9.8 s
teljesítmény: 138 LE
nyomaték: 190 Nm
fordulókör: 10.7 m
tengelytáv: 2.608 mm
hosszúság: 4.202 mm
tömeg: 1209 kg
légellenállás: 0.32

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

tömítés, szívókönyök
PEUGEOT 206 1.4 HDi eco 70 Ferdehátú 2001-2013
1484 Ft
hosszbordás szíj
PEUGEOT 306 2.0 S16 Ferdehátú 1994-2001
3146 Ft
tömítőgyűrű, differenciálmű
PEUGEOT 307 SW 1.4 16V Kombi 2003-2013
1994 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

There goes your driver’s license
Let's find out which one the better hot hatch is. Let's do it with the help of a real professional WTCC driver.