Teszt: Toyota Rav4 D-4D

Csakazértis férfiautó

2004. február 18., szerda 11:36
Winkler kolléga határozottan kijelentette mind idekapcsolódó korábbi tesztjében, mind a dízelről szóló tévéadásban: a RAV-4 női autó. Na már most vagy az én nemi identitásom áll ingatag talajon, vagy Winkler úré támaszkodik vasbeton pillérekre, de szerintem a RAV 4 nem női autó. Ide vele, azt se bánom, ha szánakozva lesnek ki rám a pirosban a Land Rover Defenderek és a Mercedes G-k macho pilótái.
csik.jpg

Nem mondom, a régi RAV-4, az igen, abból még Barbie-modell is készült, erre határozottan emlékszem, bár a neten nem találtunk erre bizonyítékot (rózsaszín Barbie-RAV-4 fotóért cserébe égszínkék műanyag Skoda 120-fotót küldök!). De ez a markáns, határozott, elegánsan darabos, szinte autóformájú autó, különösen öt ajtóval már nemcsak életem párját tenné boldoggá, de engem is. A háromajtós azért még mindig kacagtató kissé.

A legújabb, az idei modellév tiszteletére lezavart típusfrissítés során a lökhárítók és a fényszórók változtak. A RAV-4 ötajtós verziójában most már megvan az a je-ne-sais-quoi (= nemtudommi — a szerk.), amitől a forgalom többi résztvevője hajlamos komoly gengszterek komoly terepjárójának venni, és félni tőle. Tapasztalataim szerint a konkurensek közül a Nissan X-Trail is tudja ezt, míg a Honda CR-V-t én nehezen tudom komolyan venni. Persze mindez csak szubjektív spekuláció, nem is kell komolyan venni.

Spekuláljunk szubjektíven belül is egy kicsit: tesztautónk bőrözött kormánya is igen kellemesen simult kérges férfitenyerembe. Bár a kormány csak magasságban állítható, képes voltam ideális üléspozíciót találni nagy böszme testemnek, és a pedáloknál sem fenyegetett a veszély, hogy egyszerre nyomok meg kettőt a kőkemény proletárbakancsommal. A műszeregység centrumában kihívóan néz szemünkbe a fordulatszámmérő, ez sem nőautós vonás. Kissé gömbölyded és játékos a műszerfal és az ajtókárpitok vonalvezetése, de ez is bőven belül van az uniszex kategória határain. No de elég a nézelődésből és a tapogatózásból, lássuk, hogyan is megy a kicsike.

Mit nem csinál az ember egy terepjáró-szerűséggel, ha igazán ki akarja próbálni? Például semmiképp sem viszi reptéri kifutópályára. Mármint a többi ember, én a hatalmas behavazott betonplaccot még a RAV-4-gyel sem voltam képes kihagyni: két kilométernyi üres, csúszós sztrádán ökörködni a gázzal-fékkel-kormánnyal, van-e hasznosabb és értelmesebb módja a szabadidő eltöltésének? Van, ha az ember RAV-4-tulajdonos. Ez a kocsi nem való oda, és nem való arra. A kikapcsolhatatlan kipörgésgátlós-kitörésgátlós hajtáslánc-elektronika — amit a Toyota VSC-nek becéz — és a fix, előre-hátulra 50—50% nyomatékot adó 4X4 tökéletesen alkalmatlanná teszi az autót a szó hagyományos értelmében vett örömautózásra.

Akkor mire való a RAV-4? Sok mindenre. A nagyon praktikus, oldalra nyíló raktérajtón örömmel ugrik be hátra a 400 liternyi helyre a sportolni vitt kutya, a mazdás karakurit megszégyenítően egyszerű mozdulatokkal kivehető hátsó ülések hűlt helyével 1365 literesre nőtt csomagtér pedig készséggel fogad be szörföt, cefrét, ejtőernyőt, lőtt szarvast egyaránt. Ha mégis bent hagyjuk az üléseket, akkor hátul elégedett utasokat is szállíthatunk — igaz csak kettőt: a taszigálható-dönthető ülések meglehetősen kényelmesek, de középre már csak a forgalmi és a tetőről lógó középső öv engedélyez ötödik utast, a józan ész kevésbé.

Igazából a RAV-4-nek egy hibája van, amitől nem számít teljesértékű személyautónak: a durvább úthibákat nagyon kemény zökkenésekkel veszi tudomásul. Hiába elöl a McPherson és hátul a dupla keresztlengőkar, a Toyota merevtengelyes ütéseket produkál. Várandós asszonyokat kettőnél több számjegyű hazai úton csak folytonos zsörtölődés mellett szállíthatunk 60 km/h felett — persze azért ez a rázkódás nem azonos egy merevhidas terepjáró szörnyű ütéseivel, inkább olyan ignisesen kellemetlen. Azért a Nissan X-Trail ezt sokkal jobban tudja.

Jó úton nincs baj, a RAV-4 hihetetlenül stabil, megy, mintha madzagon húznák, és ezzel eddig a legjobb a kategóriában azok közül, amiket kipróbáltam. A kitörésgátló és az EBD gyakorlatilag minden vezetői hibát elsimít, ha bunkó lennék, akkor most mondhatnám, hogy Winklernek mégis igaza van, és női autó ez. Egyedül a fék viselkedett néha furcsán, de szerintem az időnként furcsán megpuhuló pedál inkább légtelenítésért kíált, semmint konstrukciós hibát jelezne. Ettől eltekintve a négy tárcsa meggyőzően fogta meg a kb. 1400 kilós autót.

< >

Nagyon rossz úton sincs baj. Egy erdei dűlőúton már kevesen kérnének számon rugózási komfortot, a lényeg inkább az, hogy még egyszer az életben kijussunk innen, Istenem, megígérem, hogy nem hagyok el többé járatlanért járt utat. Ezt a feladatot a RAV-4 rendszerint megoldja, a kifinomult hajtáslánc hátránya, azaz a manuális kontroll hiánya a legtöbb akadálynál és a legtöbb vezetőnél inkább előnyként jelentkezik. A látványos karosszériaívek, a spoilerek, a ködlámpák a várakozásokkal ellentétben alig-alig vannak veszélyben terepen, az elöl-hátul 30—30 fokos terepszög sok minden megmászását megengedi.

Mindenféle úton van viszont egy kis baj, legalábbis az elején: a RAV-4 dízele hihetetlenül lassan melegszik be. Van egy „Idle Up” elnevezésű gomb a didergő sofőr bal térdénél, amivel az alapjárati fordulatszámot az üzemi 900 helyett olyan 1300 1/min körül stabilizálhatjuk, ekkor alapjáraton félóra helyett már alig 30 perc alatt üzemmeleg lehet a motor. A megoldás csak az indítás utáni azonnali, kímélő és kezdetben nagyon hideg használatbavétel vagy a fűtött garázs lehet. Nagyon kellene egy ülésfűtés.

A kapcsolók rendes, praktikus Toyota-kezelőszervek — már amelyik látszik, például a tükör és a fényszórómagasság természetesen állítható belülről, csak a gombok nincsenek kivilágítva. A középkonzolon mind a jókora gyári hifiblokk, mind a fűtés-szellőzés gombjai hatalmasak és könnyen kezelhetőek. Nincs külön klímaállítási lehetőség az utasnak, ami manapság bizony szembetűnő hiányosság. Van viszont tükörfűtés, ami rendkívül gyorsan és hatékonyan működik. És van középen lent egy csodálatos pohártartó, amelyben két darab, tetszőleges méretű pohár, üveg, doboz, vagy váza rögzíthető biztonságosan. A Toyota helyében el is keresztelném valamire ezt a csodát, például ADTL-re, azaz Adaptive Drinking Something Lock-ra, adaptív ivómiegymás-rögzítő-re. Minden jog fenntartva.

Tesztautónkban a sok más Toyotában is kiválóan teljesítő, D-4D fantázianevű 1995 köbcentis dízelmotor kerregett. Nehéz autóhoz manapság már botorság benzinmotort választani, ha a gyár kínál egy rendes Common-Rail gázolajost is — és a D-4D bizony kiváló dízel. Az intercooleres-turbós motor 116 lóerőt tud négyezres fordulaton, 1800 és 3000 között 250 Nm-t ad le. Pörgős a motor, terhelés alatt gyorsan reagál a gázra, biztos emiatt mert a Toyota kimondottan hosszú váltót pászintani mellé. Így az autó tempós haladásnál szinte kívánja, hogy mindig a teljesítménymaximumig húzassuk. És én a Toyotának még azt is elhiszem, hogy ezt a pörgést 200 000 kilométer múlva is tudja majd.

Bőven elhiszem a 170 km/h végsebességet, meg a 12,1 másodperces 100-ra gyorsulást is, de a hó miatt ebből csak 160-at és kb. félperces, elektronikusan szabályozott gyorsítást tudtam kipróbálni. A 8,9 literes városi és 6,1 literes országúti fogyasztást is meg tudom erősíteni, sőt: nálam nagyon vegyes használatban evett 7,5 liter körül az autó.

Toyota Rav4 D-4D

Ha ragaszkodunk ehhez a takarékos dízelhez, 8 560 000 forintos alapárral, illetve SOL felszereltségű tesztautónk esetében 9 360 000 forintos árral kalkulálhatunk vásárlás előtt. Ha nagyon szűk a költségvetés és ha mindenképp RAV-4 kell, 6 260 000-ért van 1,8-as, kétkerékhajtású rövid változat — no de az már TÉNYLEG női autó.

  Értékelés: 4,5 - Mer' jó autó          
 
  Amit a Rav4-ről még tudni kell:
 
  – bal hátsó lámpa: 22.250+ÁFA
– jobb első tükör: elektromos: 28.949+ÁFA, elektr+fűtött: 35.648+ÁFA
– első fékbetétgarnitúra: 16.165+ÁFA

Az árak tájékoztató jellegűek, a forgalmazó bocsátotta rendelkezésünkre.

< >

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

fékbetét készlet, tárcsafék
TOYOTA MR 2 2.0 16V Kupé 1989-2000
8686 Ft
gumiharang készlet, hajtótengely
TOYOTA COROLLA 1.3 XLI Ferdehátú 1992-1997
4130 Ft
vezetőkar fej
TOYOTA CARINA E Sportswagon 1.6 GLI Kombi 1993-1997
4808 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Corvettes damaged in museum
A big sinkhole swallowed eight Chevrolet Corvettes displayed at the National Corvette Museum.