Csakazértis férfiautó

2004.02.18. 11:36

Nagyon rossz úton sincs baj. Egy erdei dűlőúton már kevesen kérnének számon rugózási komfortot, a lényeg inkább az, hogy még egyszer az életben kijussunk innen, Istenem, megígérem, hogy nem hagyok el többé járatlanért járt utat. Ezt a feladatot a RAV-4 rendszerint megoldja, a kifinomult hajtáslánc hátránya, azaz a manuális kontroll hiánya a legtöbb akadálynál és a legtöbb vezetőnél inkább előnyként jelentkezik. A látványos karosszériaívek, a spoilerek, a ködlámpák a várakozásokkal ellentétben alig-alig vannak veszélyben terepen, az elöl-hátul 30—30 fokos terepszög sok minden megmászását megengedi.

Mindenféle úton van viszont egy kis baj, legalábbis az elején: a RAV-4 dízele hihetetlenül lassan melegszik be. Van egy „Idle Up” elnevezésű gomb a didergő sofőr bal térdénél, amivel az alapjárati fordulatszámot az üzemi 900 helyett olyan 1300 1/min körül stabilizálhatjuk, ekkor alapjáraton félóra helyett már alig 30 perc alatt üzemmeleg lehet a motor. A megoldás csak az indítás utáni azonnali, kímélő és kezdetben nagyon hideg használatbavétel vagy a fűtött garázs lehet. Nagyon kellene egy ülésfűtés.

A kapcsolók rendes, praktikus Toyota-kezelőszervek — már amelyik látszik, például a tükör és a fényszórómagasság természetesen állítható belülről, csak a gombok nincsenek kivilágítva. A középkonzolon mind a jókora gyári hifiblokk, mind a fűtés-szellőzés gombjai hatalmasak és könnyen kezelhetőek. Nincs külön klímaállítási lehetőség az utasnak, ami manapság bizony szembetűnő hiányosság. Van viszont tükörfűtés, ami rendkívül gyorsan és hatékonyan működik. És van középen lent egy csodálatos pohártartó, amelyben két darab, tetszőleges méretű pohár, üveg, doboz, vagy váza rögzíthető biztonságosan. A Toyota helyében el is keresztelném valamire ezt a csodát, például ADTL-re, azaz Adaptive Drinking Something Lock-ra, adaptív ivómiegymás-rögzítő-re. Minden jog fenntartva.

Tesztautónkban a sok más Toyotában is kiválóan teljesítő, D-4D fantázianevű 1995 köbcentis dízelmotor kerregett. Nehéz autóhoz manapság már botorság benzinmotort választani, ha a gyár kínál egy rendes Common-Rail gázolajost is — és a D-4D bizony kiváló dízel. Az intercooleres-turbós motor 116 lóerőt tud négyezres fordulaton, 1800 és 3000 között 250 Nm-t ad le. Pörgős a motor, terhelés alatt gyorsan reagál a gázra, biztos emiatt mert a Toyota kimondottan hosszú váltót pászintani mellé. Így az autó tempós haladásnál szinte kívánja, hogy mindig a teljesítménymaximumig húzassuk. És én a Toyotának még azt is elhiszem, hogy ezt a pörgést 200 000 kilométer múlva is tudja majd.

Bőven elhiszem a 170 km/h végsebességet, meg a 12,1 másodperces 100-ra gyorsulást is, de a hó miatt ebből csak 160-at és kb. félperces, elektronikusan szabályozott gyorsítást tudtam kipróbálni. A 8,9 literes városi és 6,1 literes országúti fogyasztást is meg tudom erősíteni, sőt: nálam nagyon vegyes használatban evett 7,5 liter körül az autó.

Toyota Rav4 D-4D

Ha ragaszkodunk ehhez a takarékos dízelhez, 8 560 000 forintos alapárral, illetve SOL felszereltségű tesztautónk esetében 9 360 000 forintos árral kalkulálhatunk vásárlás előtt. Ha nagyon szűk a költségvetés és ha mindenképp RAV-4 kell, 6 260 000-ért van 1,8-as, kétkerékhajtású rövid változat — no de az már TÉNYLEG női autó.

  Értékelés: 4,5 - Mer' jó autó          
 
  Amit a Rav4-ről még tudni kell:
 
  – bal hátsó lámpa: 22.250+ÁFA
– jobb első tükör: elektromos: 28.949+ÁFA, elektr+fűtött: 35.648+ÁFA
– első fékbetétgarnitúra: 16.165+ÁFA

Az árak tájékoztató jellegűek, a forgalmazó bocsátotta rendelkezésünkre.

< >