Room-room: tágas, de nem megy

2006.06.12. 08:33
A Roomster a Skoda új kis egyterűje izgalmas külső dizájnnal, praktikus hátsó traktussal, tucatautós elülső kabinnal, gyenge, kellemetlen alapmotorokkal. A legolcsóbb változatoknál az autót kívülről nézegetni, a hátsó ülésen terpeszkedni, a csomagtartóba hatalmas dolgokat pakolni nagyobb élmény, mint vezetni.

A Roomstert Genfben mutatták be év elején, a gyártás még márciusban megkezdődött, az autó már kapható is Csehországban. A Skoda azonban most, június elején érezte elérkezettnek az időt, hogy ne csak pódiumon csillogtatva , hanem közúti forgalomban is bemutassa az európai sajtónak. A helyszínnel nem sokat variáltak, a tesztautók hazai földön maradtak: a prágai Danube House konferenciaközpontban volt a hivatalos sajtótájékoztató, a tesztvezetés útvonalát a cseh főváros száz kilométeres körzetében jelölték ki.

Skoda-show

A Skoda nem tartotta elegendőnek az újságírói figyelem lekötéséhez pusztán magát a Roomstert, a sajtótájékoztató előtt, alatt és után rettentő mennyiségű műsorral szórakoztatta a közönséget. Felfújható Roomster várt minket a parkolóban, ahonnan indultunk. A tesztvezetés útvonalába beépítették a karlsteini várat (igaz, csak messziről nézhettük), a Kafka-múzeumot és a prágai várat is. A szállodában Roomster alakú mézeskalácsot kaptunk ajándékba.

Az esti rendezvényen először pantomimesek ugráltak ki-be a kocsiba, elmutogatva, mi mindenre is jó ez az autó; tehát hogy lehet benne biciklit, gyereket, bevásárlószatyrot szállítani, amit más autókban, mondjuk egy Fabia Combiban minden bizonnyal képtelenség. Írtak egy dalt is az autóhoz (fő mondanivalója: find your own room, találd meg a saját helyed), ez adta a zenei hátteret a mutogatáshoz.

A pantomimesek után a Roomster zenéjére ezüstbe öltözött és ezüstfestékkel befújt emberek ereszkedtek alá a plafonról, hánytak cigánykereket a széksorok mellett, gurultak fel-alá nagy vaskerekekben. Nyilván ők is a helyüket keresték.

Ezután, ha jól emlékszem, megvacsoráztunk, majd előállott három lány hegedűvel, és eljátszották a Roomster-nótát. Aztán lézershow következett, rendkívül látványos és az alkalomhoz igazított. A terembe fújt füstbe háromdimenziós, színes Roomstereket, műszerfalakat, Skoda-emblémákat és hasonlókat vetítettek. Annyira beleéltem magam a Star Wars-hangulatba, hogy még azt sem bántam, amikor a túl alacsonyra állított optika időnként egyenesen a szemembe küldte a sugarakat, ami nyilván nagyon egészséges.

És még volt dzsesszbanda is, ami nyilván a Roomster-bluest játszotta, meg éjfélkor bizonyosan előugrott egy Roomster alakú tortából egy meztelen lány, és elénekelte a Happy Roomstert, de ezeket már nem bírtam ébren kivárni.

Nézem az arcát, leguggolok, lábujjhegyre állok, közelebb hajolok, távolabb sétálok, és hirtelen rájövök. Ez egy egyes BMW. A lámpája, a hűtőmaszkja, a lemezdomborításai, mindene. De csak elölről!

Oldalnézetből az autó állítólag egy repülőgép és egy családi ház párosítása, ez a különös házasság adta az alapötletet. Készült is egy skicc a gondolatból, amiből érzésem szerint a Skoda-PR olyasmi legendát akar kanyarítani, mint a Saab 9³ vigyorgó emberkéje. A vázlatnak több változata is létezik, illusztrációnk talán a legszebb mind közül.

A tervezők az ablakok formájával és méretével akarták érzékeltetni, hogy elöl a repüléshez hasonló vezetési élmény, hátul hatalmas tér várja a beülőket. A megoldás vicces és ötletes, kívülről jól is néz ki, viszont belülről már nem ilyen rózsás a helyzet. A hátsó ablak teljes leengedése után is marad vagy tíz centi üveg, elöl viszont a kis lőrés alsó pereme kényelmetlenül, tankszerűen magasan húzódik. Az első oldalablak nemcsak alacsony, de nagyon rövid is, így oldalra-hátra erősen korlátozott a kilátás.

Hátulról már csak sima furgon, a kreativitás kimerült a lámpatestek krómos hatású keretének megalkotásában. Az ajtó felfelé nyílik, ami a kétszárnyas megoldáshoz képest nem praktikus, mert sok hely kell kinyitni, viszont esőben jól jön, mert alá lehet állni.

A Roomster hátsó traktusával a Skoda is megalkotta a maga karakuriját, amit csehül Varioflexnek neveztek el. A hátsó ülések lehajthatók, felhajthatók, kivehetők, előre-hátra tologathatók, könnyen, egyszerűen. A lábtér elképesztő, a fejtér szintén, gyerekülés nem jelent problémát. Ha a kis középső üléskét kidobjuk, a két szélső kissé beljebb tolható, így a Roomsterben négy, egymástól teljesen független ülőhely alakul ki, egyenként hortobágyi csikósoknak is elegendő méretű intim szférával. Ügyes. Ami nem ügyes, hogy az ülésbillentő kart egy kis izgés-mozgással pillanatok alatt le lehet törni a helyéről, ahogy ezt nyughatatlanul fotózó kollégám demonstrálta is. Az ő nevében most hadd kérjek elnézést a Skodától a kárért!

A csomagtartóban vannak akasztófülek, kis zugok, van fura bepattintható biszbaszszétgurulást megakadályozó műanyag kosárka, szivargyújtóaljzat, és vannak rekeszek. A raktér 450-től 1780 literig változik a hátsó ülések aktuális állapotától függően. Jól pakolható, praktikus a puttony.