Teljesítmény = feszültség x áramerősség

2005.06.03. 09:09

Adatlap Lexus Rx 400h - 2005

  • 3311 cm3-es,V 6 hengeres benzin+elektromos
  • 211 LE @ 5600 rpm
  • 288 Nm @ 4400 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.6 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • 12 320 000 Ft


Az RX 400h a biztonság terén is éber. Az integrált járműdinamikai szabályozás (VDIM) megpróbálja a lehetetlent. Az elektronika magába foglalja a hagyományos biztonságtechnikai rendszereket (ABS, TRC, VSC stb.), a jármű szinte minden porcikáját elemzi, és vészhelyzetben a rendelkezésre álló adatok alapján beavatkozik.

Fékezéskor mind a négy kerékhez egymástól független hidraulikus fékerő jut, közben még a villanymotorok által végzett energia-visszanyerést is beleszámolja a rendszer. Extrém helyzetben a VDIM beavatkozik a fékezésbe, és az elektronikus kormányszervón keresztül beleszól a kormányzásba is.


A hátsó tengelyt 67 lóerős, léghűtéses elektromotor hajtja. Az integrált járműdinamikai szabályozás felügyeli az elektromos négykerék-hajtást is. Figyelve a kerekek csúszását a számítógép kikalkulálja az optimális erőelosztást az első és a hátsó tengelyek között. Gyorsulás közben vagy síkos úton a nyomatékelosztás folyamatosan változik, szélsőséges esetben az első és a hátsó tengely nyomatékelosztása 80:20%.


Ez a terep már sok

Az RX 400h összkerekes autó ugyan, de nem terepjáró. Letérve az útról egy pici dombocskát választottunk a fotózás színhelyéül. Alig haladtunk egy keveset, éreztem, a laza talajon bajok lesznek. Nincs klasszikus értelemben vett differenciálmű, nincs differenciálzár. Az összkerékhajtás előnyét inkább a szerpentinen élveztem, a terepezést hagyjuk másra.

Ennyi villanyt még sehol sem láttam. A Bluetooth rendszer természetesen alap, és akár a kapunyitónkat is beprogramozhatjuk. Szerintem olyan erős az elektroszmog, hogy egy óvatlan pillanatban a csirkét is megsüthetjük a kesztyűtartóban.


A gyors autópályázás csúnyán emeli a fogyasztást. Ittmég csak a szerpentineken voltunk túl.

A központi színes, érintőképernyős LCD-n - ahogy a Priusnál - menet közben látható a meghajtási folyamat. Ki mit hajt, ki mit tölt, mennyi az üzemanyag-fogyasztásunk a jelen pillanatban. Hallottam már, hogy az ilyesmit túlságosan figyelemelterelőnek titulálták, ez szerintem badarság. Persze, amíg új az autó, figyeljük, de pár nap után szerintem csak az idegenek szórakoztatására marad. A tolatókamera nem újdonság a Lexusban, de az egyik kedvencem. Nemcsak látványos, hanem tényleg hasznos is.


Egy kicsit ugyan szokni kell a hibridhez, de a gyakorlatban nagyon jó közlekedni az RX 400h-val. Gázadásra lassan reagál, de ha számítunk erre, nem okoz gondot. Cserébe a fokozatmentes gyorsulás maga a boldogság. A sebességmérőre érdemes gyakran tekingetni, annyira könnyedén és csendesen suhan. Ha a nagy test berugózik, a kanyarokban egy kicsit nehéz pontosan követni az optimális nyomvonalat.

A fékek és az elektromos gázpedál alig ad visszajelzést, így sohasem feledkezünk meg arról, hogy egy elektronikusan működő rendszert próbálunk uralni. Gyakran fékezgettem indokolatlanul nagyokat, ami talán a tartós használat után elmarad. Mindent összevetve egy kis ismerkedés után az RX 400h nagyon felhasználóbarát, és egyenesen pihentető használni.


Nem csaltam, ennyire közel van

Talán csak egy dolog van, ami nem ízlés kérdése; a kézifék, illetve a lábfék. A pedált felengedve útban van a lábnak. Én folyamatosan belevertem a bokámat. Rettenetesen kellemetlen, idegesítő, szerintem nem lehet megszokni, ráadásul lehet tőlem hét légzsák (térdlégzsák is), ha a pedál szétzúzza a lábamat, mert balesetnél biztosan gondot okozna.

Ha már a kötözködésnél tartok, hadd legyen még egy észrevétel. Ez pedig a Zsiguli-szivargyújtó. Nem baj, nekem tetszik így is, de ha sikerült összehozni egy gyönyörű műszeregyüttest és egy elfogadható tapsifüles középkonzolt, akkor miért kell az ódivatú szivargyújtóval szétzúzni a képet. Tudom, Japánban kicsit furcsán értelmezik a luxus kategóriát, de szerintem néhány apróságra érdemes lenne odafigyelni.


Pont a napokban dicsértem meg a Passat zseniális kulcsát, ezután az RX 400h ódivatú, tollas Corolla-kulcsa nem aratott nagy sikert. Persze tudom, hogy ezek apróságok, de ebben a kategóriában szerintem lényegesek az apróságok. Legyen olyan, mint a Prius gombos rendszere, és akkor nem lenne egy szavam sem.

Nem próbáltuk sokat, és azalatt is igen szaladósra fogtuk, mégis a fent említett kötözködéseken túl pillanatok alatt lenyűgözött az RX 400h. Megint egy autó, amit imádni tudok. Pontos hazai árát még nem tudjuk, de nem hiszem, hogy nagyon mellélövök, ha a 20 milliót jelölöm meg. Eddig látatlanban is több megrendelés érkezett. Aztán hogy mi lesz a szervizben, már senki sem mer belegondolni.

Lapzárta után érkezett: a Lexus RX 400h alapára: 16 365 000 Ft

Kinek kell a hibrid?

Lexus RX 400h

A hibrid technológia a környezetvédelem felé mutat. A kevesebb üzemanyag-fogyasztással és a kedvezőbb emissziós értékekkel jelenleg a sorozatban gyártott autók között a Toyota hibrid technológiája vezet. Az RX 400h-nál a szén-dioxid-kibocsátás 192 g/km, a szén-monoxid pedig gyakorlatilag nulla. A hibrid Hollywoodban is tarolt, az Oscar-átadásra - aki adott magára - Priussal érkezett. Julia Robertsnek, Leonardo di Capriónak, Stingnek is van. Angliában rendőrautónak is használják, Kanadában taxinak. Információnk szerint jelenleg Magyarországon egyetlen állami szervezet tulajdonában sincs hibrid jármű.

Persze információink tévesek voltak, olvasók hívták fel a figyelmemet, hogy Derce Tamás IV. kerületi polgármester Priussal jár.