Semmi kormozás

2004.07.22. 08:13
Kapcsolódó cikkek (1)
Hová lesz a világ? Át kell értékelnem a dízelekről alkotott képemet. Hol van már a korommal álcázott, vánszorgó igavonó. A dízel ma már dinamikus, elegáns, csendes és tiszta. Legalábbis az új Saab.
csik.jpg

Mindenki a szívébe fecskendezte az üzemanyagot. A politikán kívül talán ez a dolog az, ami a legjobban megosztja az autósokat. Vérre menő viták, megdönthetetlen elméletek, támadhatatlan bizonyítékok. A Saabot is elérte a hullám. Dízel vagy benzines? Hogy végre, vagy vége?

Nem ez az első dízel Saab, de azt hiszem, eddig a legjobb. Ismertük, próbáltuk a 2.2 TiD motort, amiről most inkább ne szóljunk. Nagyon príma volt, mondhatom, de ez a Fiat-szívátültetés tényleg jól sikerült. Persze a fiatozás kis csúsztatás, mert ugyan hasonló 1.9 JTD motorral rendelhető a Fiat Doblo, az Alfa 156, 147, vagy a GT, de ez a GM motor mégsem ugyanaz. Néhány éve a GM és a Fiat motorfejlesztő részlege elhatározták, együtt indulnak a csatába. Ha visszatekintünk a múltba, a Saab háza táján volt már olasz házasság, aminek gyümölcse a Saab 9000 lett. És ott a csodás Saab Lancia 600, amit csak zárójelben merek említeni. Igaz, akkor még sehol sem volt a GM. A Fiat egyik mostani hozománya az 1.9 JTD motor volt, amin a GM-Fiat Powertrain LTD még faragott egy kicsit, kipréselvén belőle néhány plusz lóerőt.

A Saab 9-3 1.9TiD ezzel az új motorral tekint a reményteljes jövő felé. A közös nyomócsöves, közvetlen, többszörös befecskendezésű motor két változatban készül: 8 és 16 szelepes, 120 és 150 lóerővel. A négyhengeres öntöttvas blokkban a nyolc szelepet egy tengely, a 16-ot két tengely vezérli. A maximális nyomaték 280 Nm, illetve 315 Nm 2000-2750 fordulaton, ami nem hangzik rosszul, főleg hogy a nyomatékmaximum 90%-a 1750 és 3250 fordulat között áll rendelkezésre.

A misztikus többszörös befecskendezés azt jelenti, hogy a Bosch elektronika a fordulatszám, a gázpedál állása és a hűtőfolyadék hőmérséklete alapján folyamatosan szabályozza a befecskendezések gyakoriságát és adagját. Az egyes befecskendezések közötti idő akár 150 ezredmásodpercre csökkenhet, miközben a befecskendezett üzemanyag csupán egyetlen köbmilliméter. Hogy a maximumot hozzák ki a gázolajból az 1600 bar nyomású közös nyomócsöves befecskendező rendszer munkaütemenként kettő-öt kicsinyke dózist juttat a motortérbe. Az arányok szemléltetése végett gondoljunk bele, hogy egy házi vízellátó rendszert, - amit ma délután másfél óráig pumpáltam egy Zsiguli pumpával - 1,5 barra kell beállítani. Egy normál guminyomás 1,8-2 bar.

Ez a sok hókuszpókusz mit jelent ez valójában? A néhai 2.2 TiD motorhoz képest az új motor teljesítménye 20, a nyomatéka 12,5%-kal nőtt, járása simább és csendesebb lett, még a fogyasztás is csökkent. A gyári adatok szerint a nyolcszelepes fogyasztása vegyes üzemben 5,8 l/100 km. A kisnyomású (1,35 bar) Garrett turbó változó állású lapátkoszorúját elektronika szabályozza. A kocsi úgy megy mint egy benzines. Az utastérben semmi nem érezhető a dízelségből. Én csak a büdös tankolást utálnám, de azt most nem kellett szerencsére.

A nyolcszelepes 11,5, a tizenhat szelepes 9,5 másodperc alatt van százon. Érdekesség, hogy a tizenhat szelepes automata öt tizedmásodpercet ráver a nyolcszelepes kézire. Mert új automataváltó került a 9-3-ba. A kategóriájában először hatsebességes automatával hasít a Saab. Kipróbáltuk autópályán, országúton, városban és kitűnő. Igaz, én nem vagyok mérvadó a témában, mert én a saját Borg-Warner háromsebességesemet is imádtam, pedig annál nincs rosszabb. Az automataváltó gyönyörűen simán kapcsol, de megadja a lehetőséget is, hogy belekotnyeleskedjünk a dolgába. A kézi váltogatást az autópályán élveztem igazán, amikor kétszáz körüli tempóval igyekeztünk Hamburg felé. Végre megértettem, mi a fenének egy automatába ez az opció. Kihasználtam a motorféket megelőzve a fölösleges váltogatást úgy, hogy a kormányról kapcsolgattam kényelmesen.

Az olasz motoron és a hatfokozatú Aisin AW automatán kívül volt még egy újdonság. A most bemutatott Saab 9-3 1.9TiD modell a legfejlettebb koromszűrőt kapta. Manapság az Euro 4 a varázsszó, ha egy új modellnél ez nem hangzik el, akkor annak annyi. Az 1,9 TiD megfelel a legszigorúbb előírásoknak, és nevetve teljesíti az Euro 4-es normákat.

Hogy ezt hogy csinálja, elmesélem: A kipufogórendszerben van ugye egy katalizátor, viszonylag közel a motorhoz. Ezután van egy szekunder oxidációs katalizátor, magyarul egy másik katalizátor. Ezeken átmegyen a csúnya dízel kipufogógáz, és egy szilikonkarbid-méhsejt szerkezetű kerámiatestbe kerül (szilikon, karbid, kerámia, csak hajbókolunk, ha ezeket halljuk). A mikroszkopikus csatornák lelkesen összegyűjtik a kormot. De hogy ne ragadjon ott örökre, néha a motor üzemanyagtöbbletet kap és a kerámia több mint 600 fokra melegszik miközben a korom leég. Az egész folyamat természetesen automatikus, összedolgozik a többszörös befecskendezési rendszerrel. Kívülről ebből semmi sem látszik, és pont ez a jó: az 1.9TiD motorok nem füstölnek egyáltalán.

 
  Nem szilikon, szilicium!
 
  Vegyészként jegyzem meg, hogy nem szilikon, hanem szilíciumkarbid (SiC). Hiába, ez a magyar neve. A tungsten (angol) is volfram (magyar), sőt a molybdenium is molibdén, hát silicon (Si) -> szilícium (Si). A SiC szerkezete olyan, mint a gyémánté, keménységben sem sokkal marad el mögötte, ráadásul a meleget is jobban bírja. Arról nem is beszélve, mennyivel egyszerűbb előállítani. Amúgy Edison fedezte fel.
A SiC-t alapesetben tiszta szilíciumdioxid és szén 2000-2500 fokon való hevítésével állítják elő, néhány százezer tonnát évente. Többek között jó csiszolópornak, magashőmérsékletű szerkezeti anyagnak, fűtőelemnek és bizonyos formái magahőmérsékletű félvezető alapanyagnak. (olvasónk: CSIP)

Saab 9-3 1.9 TiD

  • 1640
    Kéne
  • 91
    Csak benzinesben kéne
  • 58
    Nem kéne
  • 50
    Csak klasszikus Saab kéne

Az autó az előbbieken kívül semmit sem változott. Írtunk már róla. Hozza a jóautó érzést, a kényelmet, a kiváló futóművet. Még azt is mondhatom, hogy szép. Egy dolgot nem tud viszont, amit nagyon sajnálok, az pedig az egyéniség. Azt 1992 körül ott hagyták valahol Trollhättenben a Göta älv partján.


 
  Műszak adatok:
 
 
Motorváltozat: 8 szelepes 16 szelepes
Lökettérfogat: 1910 cm3 1910 cm3
Max. teljesítmény: 88 kW(120 LE) 4000 1/min-nél 110 kW(150 LE) 4000 1/min-nél
Max. nyomaték: 280 Nm 2000-2750 1/min között 315 Nm 2000-2750 1/min között
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,5 9,5 (automata: 11,0)
Végsebesség: 200 km/h 210 (automata: 210) km/h
Fogyasztás (gyári adat) 5,8 l/100 km 5,9 (automata: 7,2) l/100 km
Hosszúság: 4635 mm 4635 mm
Szélesség: 1762 mm 1762 mm
Magasság: 1466 mm 1466 mm
Tengelytáv: 2675 mm 2675 mm
Csomagtér: 425 l 425 l