Próba: Saab 95 - 2005

Első üldözés

2005. november 2., szerda 07:53
A Saab 95 ki tudja, hányadik frissítésének nemzetközi bemutatójára érkezett a meghívó. Mivel szerkesztőségünk egyik része összeférhetetlenség miatt el van tiltva a Saab szinte minden rendezvényétől - és az ígéretes programot vétek lett volna kihagyni -, új hús után néztünk. Nem kellett messzire menni, a szomszéd asztaloknál ülő velvetes kollégák örömmel ajánlkoztak az autó és önmaguk tesztelésére. Néhány meghátrálás és többszöri szerepcsere után Györgyit dobtuk a vadak elé. Nézzük, mit nyújt neki és önöknek az új 95-ös!

Miután elindultunk a számunkra kijelölt tűzpiros Saab 9 5-ös kombival, igen hamar mögénk került egy ezüstszínű testvér. Először még meg is örültünk neki, ám mikor bekanyarodtunk a Klapka utcába, hogy felvegyünk Katit, a másik Saab megállt mögöttünk. Egyértelművé vált: ezek követnek minket.

Ráadásul rendkívül profin. Észrevétlenek ugyan nem maradtak, viszont levakarhatatlanul jöttek mögöttünk, végig a körutakon és a Margit hídon, ami engem meglehetősen idegesített, nem értettem ugyanis, mi abban a logika, hogy ideadnak egy tízmilliós autót, hogy kocsikázzuk körbe vele a Balatont, de végig követnek.

Többször hátranéztem, de mivel nem integettek, feltételeztem, hogy nem barátkozni akarnak. Az első ülésen két magas, ABBA-frizurás, öltönyös ült, pont mint a dán művészfilmekben, a hátsó ülésen meg egy kissé vidámabb kopasz.

Miután svéd rendszámú, tűzpiros Saab kombival meglehetősen nehéz észrevétlennek maradni a körúti dugóban, minden eltűnési kísérlet hiábavalónak bizonyult, annál is inkább, mert az ABBA-frizurások rendkívüli ügyességgel reagáltak lminden sávváltásra. Végül nem bírtuk tovább, és felkanyarodtunk a Csaba utcán, bolyongtunk egy darabot a hegy alján, aztán az Istenhegyi és Böszörményi úton, sarkunkban a másik Saabbal, majd egy hirtelen sárgánál éppen hogy továbbugrottunk.

Az ok

Jó, jó. Mi vagyunk a hibásak, mert nem az itiner szerint, a számunkra kijelölt úton haladtunk. Például hihették, hogy utukat vesztett bolgár újságírók vagyunk, de az kérdéses, miért nem próbáltak jóra bírni? Várták a megfelelő alkalmat? Indulás előtt valóban be kellett ugrani a szerkesztőségbe, de a helyismert magabiztossá tett, és bíztunk az Aeróban, egyszer csak utolérjük a kollégákat.

Hogy miért követtek, sosem derült ki; mikor ebédnél rájuk mosolyogtam, jelezve, hogy nem haragszom, a svédek egyszerűen elnéztek fölöttem, amiből arra következtettem, hogy ők nem találták ezt olyan viccesnek.

Mindezen szabaduló manővereket nem én hajtottam végre, mindenki szerencséjére, én ugyanis nem tartozom a gyakorlott vezető kategóriába, talán mert nincs autóm. Tartós élettársi kapcsolat révén használati jogot gyakorolok egy Honda Accord felett, amely a mai napig biztosította nekem az összeköttetést a közutak világával. Ma azonban, átkelvén a tihanyi réven, én vezethettem egy vadiúj Saab 9 5-öst, amiről először mindössze annyit állapítottam meg, hogy kényelmes, csendes és piros.

Minden férfi azt állítja, a nők mindezekhez nem értenek, és vásárláskor kizárólag a külső esztétikai értékekre és a színre figyelnek, és rendkívül sajnálom, hogy a sztereotípiát én is csak erősítem. De először valóban nem tudtam mást tenni, mint alaposan körbejárni az autót, végül azonban úgy döntöttem, hogy emlékeim szerint láttam már szebbet is, viszont abban is biztos voltam, hogy ez nem tipikusan az az autó, amit huszonéves nők feneke alá terveztek.

Amit a huszonéves nőknek össze kell spórolniuk

Ha nagyon szegények, be kell érniük egy SAAB 9 5 LINEAR SPORT SEDAN-nal kétezres, 150 lóerős turbó motorral 8 595 000 forintért. Ha a négyajtósból a legvadabbra vágynak, a SAAB 9 5 AERO SPORT SEDAN jöhet számításba (2.3 TS 260 LE) 12 295 000 Ft-ért. Tesztautónk történetesen a legdrágább 9 5-ös volt, Aero felszereltségű Sport Kombi. Fogyasztói ára: 12 592 000 Ft

Vezetni viszont tényleg nagyon jó volt, talán még túl jó is, úgy éreztem, hogyha mindent elengednék, akkor is tovább menne, magától követné az utat. Ebéd közben a valódi hozzáértők megállapították, hogy "jól húz", így azt hiszem, leírhatom én is, nem mintha különösebben meghúzattam volna. A bőrülésekbe azonban azonnal beleszerettem, látszott, ez nem az a kemény, tapadós fajta, és imádtam a kormányt is, később rájöttem, azért, mert vékony volt, könnyebb volt fognom.

Jól húz

Györgyi elégedett volt, bár a tesztúton sohasem pörgette 3000 fölé a motort. Egy Aero viszont csak 4000-től kezdi jól érezni magát. De tulajdonképpen ez most nem is érdekes, ez az Aero is olyan, mint az eddigiek. Ugyanúgy megy, én nem vettem észre semmi extrát, ha szabad ilyet mondani egy 250 lóerős autóról.

A tesztvezető kollégák zöme azonban nem volt megelégedve az új Saabbal, ez azonnal egyértelművé vált a sajtótájékoztatón, ahol rendkívüli intenzitással sorolták a kifogásokat. Legtöbben a dizájnt emlegették, hogy miért nem tették át az ablaklehúzót az ajtóra, miért tüntették el a autó elejéről a Saab feliratot, mért nem költöttek többet az utastér fejlesztésére, sőt az egyik román kolléga kerek perec kijelentette: ez nem igazi Saab.

Simon Padian, a Saab tervezője (akiben vidáman ismertem fel egyik követőnket) szerint fölösleges egy autóra emblémát és feliratot is tenni, ezért aztán ő a feliratot eltávolította - nyilván nem híve a redundanciának -, és a kifogásolt elemek helyett inkább az autó lámpáira hívta fel a figyelmet, szerinte olyanok, mint egy pislogó párducszempár.

Az egyébként minden filmen és fotón látszott, hogy kifejezetten a kocsi elejét akarják hangsúlyozni és mutogatni, az ugyanis a megnyújtott lámpákkal némileg különleges, a hátulja viszont konkrétan semmilyen.

Simon Padiannak láthatóan nagyon tetszett az alkotása, szerinte 1979 óta ez a legmerészebb orrátalakítási kísérlet, egy török újságíró szerint azonban az egész Saab 9 5-ös arról szól, hogy olcsóbban rakják össze ugyanazt a kocsit.

Többen kifogásolták, hogy a kocsi belső teréből szinte minden gombot eltüntettek, és beszereltek helyettük egyetlen, fekete kijelzőt. Én kevésbé bizonyultam kritikusnak, és szinte bármit megbocsátottam cserébe azért, hogy az autó szuperhalk, és még az autópályán felgyorsulva sem növekedett a belső zajszint.

A legtöbb kérdés

Az elmúlt idők legtöbb kérdése felvetődött a siófoki sajtótájékoztatón. Legtöbbször csupán Svékus Gergely kollégánk szokott kérdezni néhányat tökéletes angolsággal. Most viszont végnékül záporoztak a kritikus kérdések. Nem értem, talán a nyílt kelet-európai blokk reagál így az autóra, vagy valóban kérdéseket vet fel az új 9 5? Én talán az utóbbira szavazok. Érdekes volt az is, hogy a magyar újságírók közül alig volt érdeklődő. Vajon miért? Nehéz bevezető kampánya lesz az új 9 5-nek, az biztos.

A kifogásolt dizájn mellett viszonylag kevés figyelmet kapott a Saab új fejlesztése, a 9 5-ösbe beszerelt BioPower motor, amit etanol hajt. A Saab képviselői meggyőzően elemezték, hogy egy skandináv autónak mindenképpen barátságosnak kell lennie a környezettel, ezért szerelték bele a BioPowert. Svédországban már lehet az E85 nevű üzemanyagot tankolni, ez 85 százalék etanol és 15 százalék benzin keveréke, és bevezetése óta egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

Az etanol előnye, hogy szemben a kőolajjal, elég sok mindenből elő lehet állítani, például cukorrépából vagy a papírgyártás melléktermékeiből. További előnye, hogy az etanol használatával az autó CO 2-kibocsátása jelentősen csökken, hátránya viszont, hogy Svédországon kívül Európában egyelőre sehol sem kapható.

Megújulni tilos

A megújuló erőforrások közül az etanolnak fontos szerepe lehet. Illetve fontos szerepe kellene, hogy legyen. Akárcsak a repceolajnak és a hasonló alternatív üzemanyagoknak. Egyelőre nemhogy nem támogatják ezt a vonalat; több szabálysértést is elkövet, aki saját kezdeményezésre alternatív üzemanyagot használ. De ez egy másik téma, holnap visszatérünk rá.

Saab 9-5 - 2005

Mindenesetre a férfiaknak nincs igazuk, hiszen a nőkre nemcsak színekkel és formákkal lehet hatni, hanem érzelmekkel is, engem ez a környezetvédelmes rész például kifejezetten felizgatott. Hazafelé így még nagyobb élvezettel vezettem, főleg hogy az autópályán többen is leelőztek, egyértelműen azért, hogy közelebbről is szemügyre vegyék ismeretlen, piros autóban ülő énemet.

Sajtógaléria

Mivel szinte csak a piros Aero kombit fényképeztük, aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!

Saab 9-5 2005 Aero Saab 9-5 2005 Aero

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Saab 9-5 2005 Aero Saab 9-5 2005 Aero

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

törlőlapát
SAAB 900 2.0 -16 Kabrió 1990-1994
3288 Ft
gumiszalag, kipufogórendszer
SAAB 9-3 2.2 TiD Ferdehátú 2000-2002
810 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
SAAB 9-3 2.0 Turbo Ferdehátú 2001-2002
19706 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Romania’s most elegant cars
Beautiful roadsters, limousines, and a brand new Dacia 1300 were the winners of this year’s Concours d’Elegance in Romania.