Nászéjszakád napjára

2007.03.09. 08:28

Adatlap Ford Scorpio Ghia - 1995

  • 2935 cm3-es,V 6 hengeres benzines
  • 207 LE @ 6000 rpm
  • 280 Nm @ 4200 rpm
  • 4 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.0 másodperc
  • Végsebesség:
    222 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Élvezet és veszélyérzet – vezetni a Scorpio Cosworth-ot

Ha temetni hallja a szívó benzinmotorokat, és a védelmükre kelne, hivatkozzon a Ford Cologne 2,9-es blokkjára. Persze a 24 szelepes Cosworth változatára. 207 (más források szerint 210) lóerő, 287 Nm – leírva is szép, kiélvezve még sokkal jobb. Kis fordulaton nyomatékos és selymesen duruzsol. Pöccintsünk az E-gombra a váltókar mellett, és feledjük el a nyomasztó külvilágot a száznál alig 2200-as fordulat mellett. Nagypapakorom kívánságlistáján ott van egy ilyen V6-os a kandalló, a hintaszék, a puha mamusz és az érdekes történeteimet tátott szájjal figyelő unokák mellett.

Ugyanakkor húzatva megőrül, úgy megy, mint egy könnyű sportkocsi. Semmi gondja azzal, ha hatezer fölé forgatjuk. A négyfokozatú automata „S”-előválasztójával maximálisan támogatja ezt, száznál simán visszavált kettőt, nehogy egy pillanatra megfeledkezzünk arról, hogy kategóriája akkori egyik legerősebb motorja üvölt alattunk.

További változtatásokat is hozott az új Scorpio. A régi kétsoros, majd' kétméteres vezérműláncot két rövid szimplexre cserélték. Ez lett az egyik gyenge pontja: a teljesítményt szívesen kihasználó tulajdonosok vagy cserélik százezrenként, vagy kockáztatják a láncszakadást. Harmadik verzió: még hamarabb elszakad. Ezen az autón ez történt. Kis fordulaton, szerencsére. A másik hengersor képes lenne tovább vinni az autót, ha valaki nem törődne a szelepek és dugattyúk csattogásával.

A váltót teljesen elektronizálták, kapcsolásnál visszajelez a motornak: csökkentse a nyomatékot, ezáltal a rántást. Ez jó, még jobb lenne, ha bírná a 287 Nm-t. Autónkon 120 ezernél jött el a teljes felújítás ideje. Problémás még a részben a két hengersor között lévő, részben multiplex vezetékezés. A bosszantó kontakthibákat újraszigeteléssel szüntették meg. Amiket itt felsoroltunk, mind megcsinálták, kb. az autó mai piaci áráért.

További motorváltozatok

Mint általában, itt is volt egy kötelezően gyenge belépőmotor: 2,0 8V, 115 LE, 167 Nm. Másfél tonnához? Na ne. Akkor inkább a 16 szelepes, 136 lóerővel, 8 Nm nyomatéktöbblettel. Slágerdarab a 2,3 16V, amit a furat megnövelésével a kétliteresből alakítottak ki. Nagyon szép 147 lóerő jött ki belőle. Ez több, mint a hozzá képest falánk 2,9 12V (145 LE, 168 Nm) elszomorító adata. A dízelt nem a Ford gyártotta. A blokkot az Alfa 164-ből ismerhetjük, az olasz VM Motori terméke, kezdetben 115 LE / 270 Nm, majd ?97-től 125 LE / 293 Nm. Szidják is, arra hivatkozva, hogy ami német benne, az jó, ami olasz, az vacak. Hát, a fentebb felsoroltak alapján vannak kétségeim a germán technika örökkévalóságát illetően...

A motor volt az élvezet, de a futómű már messze nem tetszik ennyire. Főleg a túlszervózott kormány. Persze, parkolásnál jól jön a laza, egyujjas manőverezhetőség, de nagy tempónál már nem annyira. Két és egynegyed a kormány fordulata, szóval csak óvatosan a rángatásával, ha kátyút látunk.

Amin döccen a Scorpio, elég masszív rugók és lengéscsillapítók vannak alatta. Ezt kevésbé nehezményezem, ne illegjen-billegjen egy 210 lóerős jármű az úton, ha kényelmes limuzinnak szánták, akkor se. Persze emiatt mostanra kissé lazultak az eresztékek, zörög a belseje. A fék viszont kifogástalan, négy hűtött tárcsába kapaszkodnak a betétek.

Árazás itthon és külföldön

Németországban pár száz eurónál indulnak a szétcsobbant darabok, ránézésre normálisért másfél-kétezret kérnek boldogtalan gazdáik. Az árnak semmi köze a teljesítményhez, sőt, inkább az erősebbet keservesebb eladni. A dízeleket is átok sújtja, az átszámítva 500-800 ezer Ft egy tíz-tizenkét éves, takarékos batárért nem sok.

A hazai árak ennél magasabbak: főleg benzinesek vannak, (papírral) kézi váltóval félmilliótól, automatával hétszázezer és 1,2 millió között kínálják. Erre nincs érthető indok, ha a tetemes fenntartási költséget és az ezt megfizetni képes igen szűk vásárlókört nézzük. Nem új keletű ez a furcsaság, másfél éve kerestem ekkora autót, és a Volvo meg a Saab is olcsóbb volt, mint egy jobbacska felszereltségű Scorpio. És ez a Ford hajlamos a korrózióra is, ami az említett egyéb hibaforrásokkal együtt nem jó ómen az vevőnek.

Ford Scorpio Cosworth - 1995

Tesztautónk kortársai újkorukban kicsivel kerültek többe, mint 27 ezer font. Épp az Omega 3,0i V6 alá pozicionálták, de végül is nem az áron bukott el a Scorpio. Szegényt szinte mindenki bűn rondának látja. Én nem, de akinek a Lancia Thesis máig kellemes sajgást okoz a szíve körül, annak ne adjanak a véleményére. Igazából kicsit szégyellném is, mert azt hinnék rólam, templomról templomra és anyakönyvvezetőtől anyakönyvvezetőig járkáló szolgálati autóban ülök.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Totalcar értékelés - Ford Scorpio Ghia - 1995

Iszonyú erős motor - drága hibákkal, szétnyírja a váltót, megeszi akár a 16 litert. Pazar, kényelmes belső - külseje miatt viszont sokan csak bottal piszkálnák. Jó, de költséges autó, akár lehet még klasszikus is.