„Helló, kolléga – Winkler hangját hallom a telefonomban –, a következő hétre volna itt egy Subaru Forester Turbo tesztautó. Érdekel?” „Naná” – vágom rá szinte gondolkodás nélkül, hiszen a Forester Turbo az eszményi mindenes. Tud gyorsan menni, hirtelen megállni, húzósan kanyarodni, könnyedén terepet járni, esetleg sok embert vagy még több cuccot hurcolászni. Legalábbis így élt az emlékezetemben.
Az első meglepetés a mélygarázsban ért. Azannyát, ez megnőtt. Az– előző Forestereket legfeljebb a pipiskedő kombik kategóriájába lehetett besorolni, ez meg itt már egy full size, felnőtt SUV. A látszat nem csal, ezt utóbb a katalógusadatok egyértelműen igazolták. A harmadik generációs Forester 7,5 centivel hosszabb, 4,5 centivel szélesebb, és el nem hanyagolható 11 centivel magasabb az elődmodellnél. Ilyen jelentős növekedéssel az arányok megváltozása is együtt jár, a magasított kombiból valódi plázacirkáló lett. Ezt az utcára kikanyarodva az első szembejövő Touareg igazolta, amelynek vezetőjével azonos emeleten ültem, nem tudott lenézni rám. Illetve mégis, csak nem a szó fizikai értelmében. Hiába, az ülőlap tengerszinttől mért magassága is 3 centivel feljebb került.
A Forester formavilága sokat finomodott, elvesztette egyedi, markáns, pattintott kőkorszakbeli karakterét. Az összképen legalább annyira érződik a Bangle-hatás, mint az új Impreza esetében: utóbbit sokan az 1-es BMW távol-keleti utánérzésének tartják. A Forester vonalai egyszerűbbek, mint a BMW X3-aséi, a felületek kezelése, az ívek és vonalak azonban mind a bajor konkurenst idézik. Egyedi és Subaru-tipikus a motorházfedél közepén tátongó hatalmas hűtőnyílás, ami a töltőlevegő-hűtőhöz vezeti a menetszelet. A cápaszáj továbbra is tátva, ennek biztos örülnek a márka fanatikus rajongói.
Vajon mi az, ami még megmaradt nekik? Továbbra is bokszer a motor, esetünkben 2,5 literes, benzines turbó. Ehhez még mindig ötfokozatú kézi váltó kapcsolódik. Nem esett a populizmus áldozatául az állandó, szimmetrikus összkerékhajtás sem, sőt, az első és hátsó tengelyek között még mindig viszkózáras differenciálmű dolgozik. Búcsút inthetünk viszont a keret nélküli ablakoknak, ráadásul a turbós Foresterbe felező se jutott. Aki tehát fanyalogni akar, az talál rá okot, de örülni is lehet, hiszen sok, teljesen egyedi műszaki megoldás továbbra is megvan. De mi a helyzet a perdöntő karakterrel?
Szimmetrikus összkerékhajtás
A legtöbb divatterepjáróval ellentétben a Forester állandó 4x4-es. A többség az egyszerűbb megoldást választja: alapból az első kerekek hajtottak, aztán ha azok kipörögnek, akkor egy viszkokuplung küld némi nyomatékot hátra is. Már annak is örülni szoktunk, ha ezt a kuplungot gombnyomásra is össze lehet zárni. A Forester hátsó kerekei mindig kapnak a hajtóerőből, alapesetben fele-fele arányban osztozva az elsőkkel. Ha azonban valamelyik tengelyen csökken a tapadás, egy viszkózár zárja a középső differenciálművet, és így oda jut több nyomaték, ahol jobban tapad a kerék. Rendes terepjárókat idéző, igényes megoldás.
A Subaru Forester nagy autónak látszik, és érzésre is az. Külsőleg és az utastérben egyaránt. Tágas a hely mindkét üléssorban, de hátul a legszembetűnőbb a növekedés. A vezetőülésben magasan ülünk, mégis személyautósnak érződik, mert kitűnően beállítható minden: a kormány, az ülés és a pedálok helyzete egymáshoz képest szuper. Egész jó az első fotelek oldaltartása, és hosszú távon is kényelmesek. Viszont az európai testméretekhez az ülőlap és a háttámla lehetne hosszabb. A csomagtartó a maga 450 literjével alaphelyzetben csak átlagos, de két laza mozdulattal 1660 literesre bővíthető. A padló ilyenkor teljesen sík, bár kissé magas, mivel alatta sok helyet foglal el az összkerékhajtás és a teljes értékű pótkerék.
Ami a minőségi benyomásokat illeti, vegyes a kép. Egyrészt gagyi az anyagválasztás, Rücsis felületük ellenére kemények és kopogósak a műanyagok, ráadásul az is plasztik, ami fémnek akar látszani. Még a krómozottnak tűnő kilincsek tapintása sem fémesen hideg, pedig ezen spórolni igazán durva garasoskodás. Másrészt viszont az egész autó nagyon egyben van, és úgy érezzük, mechanikáját az örök életnek tervezték. Semmi nem zörög, a kapcsolók olajozottan járnak, a kuplung és a váltó keménységén pedig érezni, hogy nehéz vasaknak adják tovább a parancsokat.
A zord feketeség és a sok polipropilén miatt sivárnak tűnik a Forester, pedig valójában jól felszerelt autóval van dolgunk. Az üléseken plüss a kárpit, piros cérnás díszítővarrással, automata a légkondicionáló, van ülésfűtés, iPod-csatlakozós, igényes hifi, tempomat, menetstabilizáló, sok-sok légzsák és még több elektromos csecsebecse. Viszont nincs agyonbonyolítva a kezelésük, ráadásul néhány kapcsolót és csatlakozót eldugtak a tervezők, ezért kopárnak hat a műszerfal. Ezen a minimális műszerezettség se segít: a kötelező kilométeróra, fordulatszámmérő és benzinszintjelző mellett csak a visszajelző fények tájékoztatnak az autó állapotáról. Persze a beltér ingerszegénysége relatív, korábban még ennél is rosszabb volt a Forester, de ha a Ford Kugát vagy a Citroën C-Crossert szeretnék utolérni, akkor ennél szebb, jobb, igényesebb belsőre volna szükség.
Elég az álló helyzeti ismerkedésből, lássuk milyen mozgásban a turbós Forester. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
