Jó haver, üzlettárs

Használtteszt: Suzuki Sidekick 1995

2002.10.25. 08:02

A lényegesen kedvezőbb tengerentúli autóárak folytán Magyarországon sem ritka jószág egyes, főként japán és német márkák jól ismert típusainak szokatlan nevű, gazdagon felszerelt klónja. A Suzuki Vitara odakünn a Sidekick keresztnevet kapta, ami meglepő módon nem Jackie Chan egyik filmjének címe, hanem a "jó barát", "jó haver", "pajtás", "üzlettárs" kifejezések mellett szerepel a szótárban.

 
   
  







Tesztpéldányunk ráadásul nem is a parlagi Vitara, hanem annak hosszított verziójának, a Grand Vitarának amerikai nagybácsija. A '95-ben gyártott jószág öt éve hajókázott át a nagy vízen, jelenleg egy mindenféle állat tenyésztésével foglalkozó családi vállalkozásban fungál farmra szaladgálós, illetve kirándulóautóként.

 
   
     

A hosszú Vitara kívülről kissé nevetésre ingerlően nagyoskodó, aránytalanul hosszú jószág. A kipróbált Sidekick fekete sárhányói, mélyzöld színe, a nem hivalkodó, egyszerűen szép felnik, a gyárilag az ötödik ajtóra helyezett pótkerék és az autóra utólag installált bozótrács és ködlámpa-tömkeleg egész jól sikerült kompozíciója mégis egy komoly, "erdőmérnök úr autója"-hatású járművet formáz. Dicséretére legyen mondva: a szemlélőnek csak hosszas tűnődés után ugrik be: de hiszen Barbie baba is egy rózsaszín - igaz rövid - Vitarában látható legtöbbször.

A beltér is barátságos: vannak puha plüssülések, nincsenek macho terepjáróműszerek, csak a hatalmas fejtér és a brutális majrévas árulja el: nem személyautóban ülünk. Akárcsak a fényezés, az enteriőr is jól viselte az elmúlt hét évet: a kissé kifényesedett műszerfalon és az ódivatú designon kívül minden újszerű.

 
   
  

A kapcsolók a Swiftből mindmáig ismerős korabeli japán módon, bizonytalan mindjártakezembenmarad-érzet mellett, de funkcionálisan kifogástalanul működnek. Nem csak a feeling jött a Swiftből: a kiegészítő elektromos fogyasztók kapcsolói, a fűtés-szellőzés blokkja és csaknem a teljes középkonzol egy az egyben azonos, a váltógomb is ismerősen simul a miautónk-tulajdonosok kezébe. A Nagy Japán Összeesküvés pedig az ablakemelők kapcsolóin érhető tetten, innen régebbi Toyoták köszönnek vissza.

Automata a vezetőoldali ablak, a pilóta maga és anyósa oldalán a karfáról tekergetheti az ablakot, a hátul ülőkre viszont a kézifék mellől engedhet levegőt. Érdekesen túlkomplikált megoldás, keskeny és rövid könyöklőjű autókba. Jó japánhoz méltón szintén az ajtófogantyún elhelyezett kapcsolóval reteszelhetjük az ajtókat-ablakokat.

 
   
     

Elektromosan mozgathatók a jókora tükrök is, kár, hogy a kapcsoló alig található meg valahol a bal térd környékén. Az autóban számtalan kisebb-nagyobb rakodóhely található aprópénznek-napszemüvegnek, a pohártartó azonban teljes egészében kimaradt. Jópofa az utas napellenzőjének mágneses füllel rögzíthető takarólapja. (Erre mondtuk a Subarukban, hogy iszonyú. Szubjektivitás, ugye - a szerk.)

A hátsó traktus inkább két, mintsem három embernek való, viszont ha lefektetjük az aszimmetrikusan osztva dönthető üléstámlákat, akkor a teljes szélességben és magasságban nyíló ötödik ajtón át akár két kifejlett bullmasztiffot is betessékelhetünk és elvihetünk futni az erdőbe - miként ezt az autó tulajdonosa gyakran meg is teszi.

 
   
  

'96-ig a Sidekick nem rendelkezett olyan felesleges, agyuk, vagy kávéjuk kiloccsanásától tartó tunya városiaknak való extrákkal, mint ABS, légzsák, vagy pohártartó. A már fentebb kitárgyalt extrákon túl a JLX szériatartozéka volt viszont a légkondicionáló. Hogy ez az általunk vizslatott jószágból hová tűnt, nem tudni, a valaha az A/C feliratú kapcsolóba igyekvő kábelek most telefont töltenek.

A magasságában állítható, négyküllős kormány jó fogású és terepjáróhoz méltóan nagy átmérőjű - kár, hogy a rásegítés mértéke igencsak eltúlzott, az amerikai szokásoknak megfelelően. Ez a lágyság mindenesetre nem segít emelni az amúgy is instabil autó vezetőjének biztonságérzetét. A pedálok szintén könnyen járnak, a kívánt fékhatás kis pedálerőre elérhető, a váltóval kapcsolatban sem lehet szólni egy rossz szót sem, talán csak a terepváltó kapcsolható kissé nagy befektetett izomerő árán.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43