Bemutató: Kia Sportage - 2005

Az új Hold Napjának gyermeke

2005. február 10., csütörtök 13:53
Miközben egyik autóból a másikba ülve próbáltuk a különböző motor-váltó kombinációkat, off-roados kísérőink folyamatosan dicsérték a Sportage terepjáró képességét. Az ötödik elismerő nyilatkozat után kezdett gyanússá válni a dolog, hogy nekik szegezzem a kérdést: megvesztegettek, vagy tényleg jó az új Sportage?
csik.jpg

Amikor a múlt héten megjelent az első Kia Sportage a Hugaroring Adventure parkban a szakemberek csak mosolyogtak. Tessék, még egy terepjáró... haha! Aztán a tesztvezetés útvonalának kijelölésekor csak csodálkoztak. Kijön, bemegy, elmegy, nem borul fel, túléli. Ráadásul mindez 6 millió körüli árért.

Új Hold Napja

A Kia hazai Sajtóbemutatója 2005 február 9-én volt. Ez a nap a világ népességének egynegyede számára egyik legnagyobb ünnep az Újév vagy Holdújév (kínaiul: Chunjie, "Tavaszünnep") első napja. Ha eljön az ideje, mind Ázsiában, Kínában, mind a világ különböző pontjain található ázsiai kolóniákban napokra megáll az élet, mindenki az Újévet ünnepli, még az üzleti forgalom is leáll.

A Tavaszünnep időpontja - hasonlóan a mi húsvétunkhoz - évről évre változik, még a helyiek között is kevesen tudják, pontosan milyen elvek alapján. Az új év kezdetét bonyolult számításokkal határozzák meg, de az esetek többségére igaz, hogy a Tavaszünnep az európai naptár február 4-éjéhez legközelebb eső újhold napján van.
Forrás: Terebess Ázsia Lexikon

Vidám bolondozás volt a havas terepen, de azért mindenki tudta, a Sportage nem terepjáró. Kedves utcai gép, ami a hétvégi horgászattól sem riad vissza. Jól választott gumival mehetünk síelni az Alpokba, miközben az autópályán sem kell szégyenkeznünk. Diszkrét kék derengéssel és nagy zenével istenek lehetünk a Havanna lakótelepen is. Szóval sokoldalú jószág, több változatban.

Választhatjuk elsőkerék hajtással is, de szerintem az állandó összkerék megéri a plusz ötszázezer forintot. Az 4x4 hajtású változat is csal egy kicsit, ugyanis elsősorban takarékos elsőkerék hajtású üzemmódban működik, viszont amint az elektronika érzékeli bármelyik első kerék megcsúszását az összkerékhajtás azonnal működésbe lép. Induláskor egy 4WD gomb benyomásával mi is uralkodhatunk az elektronikán, bár nem sokáig, ugyanis ez a rendszer 30 km/h felett automatikusan kiold, és az 50/50 arányba megosztott hajtás első kerékre kapcsol.

Szép motorok közül is választhatunk. A kétezres, négyhengeres, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezésű (CRDI) dízel 112 lóerős 4000 fordulaton és 245 Nm a nyomatéka 1800-2500 fordulatszám-tartományban. A változó szelepvezérlésű, kétezres, 16 szelepes benzines CVVT 142 lóerő 6000-es fordulaton, és a maximális nyomatéka 184 Nm 4500 fordulaton. Aki még ettől is szebbre vágyik, annak a V6-ost ajánlom. A 2,7-es DOHC 145 lóerős és 241 Nm a nyomatéka 4000-nél. Ez utóbbi nagyon szépen és csendben ketyegett. Álló helyzetben nem hallani hangját, és a szélzaj autópályán is hangosabb volt, mint a motor. Sajnos a dízelről ez nem mondható el. A teljesítménnyel nem volt gond, de a hangja túl erőteljes.

Az autókat ötsebességes kézi és négysebességes automatával próbáltuk. Az első kerekesek csak kézi váltóval, a kétezresek kézi vagy automatával, a hathengeres csak automatával kapható. Az automata váltó szekvenciális üzemmódba is kapcsolható, valamint adaptív rendszere lévén az elektronika ügyesen a vezetési szokásainkhoz igazítja a váltó működését. Így az automatával akár szélsőséges fogyasztási értékeket is produkálhatunk.

Passzív és aktív biztonság terén sem áll rosszul a Sportage. Az önhordó acélkarosszériát négygyűrűs szerkezete teszi merevvé és erősebbé. Hogy ez pontosan mit jelent, fogalmam sincs, de azt tapasztalatból mondom, még három keréken állva sem nyikkant meg a kasztni. Gödörből gödörbe mászva sem hallottam jajveszékelést, nyikorgást. A merev váz mellé dupla légzsák, oldal- és teljes hosszúságban függönylégzsák jár. Az úton maradáshoz és a biztonságos megálláshoz blokkolásgátló (ABS) és elektronikus fékerő elosztó (EBD) járul. A kipörgésgátló (TCS) és az elektronikus stabilizáló program (ESP) extraként vásárolható.

Bevallom, pár éve még álmomban sem gondoltam volna, hogy kategóriájában egy Kiát tartsak a legszebbnek. Most meg tessék, amíg egy-egy európai formaterv előtt öklendezek, addig az ismeretlen koreai mérnökök előtt meg kell hajolni. Igaz, hogy eddig minden Kia modellt más tervezett, de tagadhatatlan. hogy némelyik igen jól sikerült. Még mielőtt túlzásokba esnék, és az Opirust emlegetném, el kell ismerni, hogy a Sportage tényleg sokaknak tetszik, vagy tetszeni fog. Míg a Rav4 Barbié, a Sportage karakteres férfias vonalaival Kennek jár.

Belül talán még inkább férfiautó. A választható fekete vagy bézs belső egészen elegánssá teszi. Az eleganciát fokozva a fekete belsőhöz felárért barna bőr betéteket rendelhetünk. A tesztelt autókban a középkonzol szép, valóban alumínium borítást kapott. Nem voltak felesleges vak kapcsolók, a kezelőszervek használati utasítás nélkül is pillanatok alatt átláthatók. Legjobban az ajtó belső íves borítása tetszett.

A hátsó ülés lábtere magam mögé beülve is tökéletes, miközben a fejemet sem vertem a plafonba. A hátsó támlák 60/40 arányban dönthetőek. Ledöntéskor az ülőfelület automatikusan lesüllyed, így egy mozdulattal sík rakfelületet képezhetünk. Lehajtott ülésekkel 1785 mm hosszú tárgyakat szállíthatunk, a rakterület plafonig pakolva 1886 literes. A hátsó ajtó ablakfelülete nyitható, így az apró tárgyak behajigálásához nem kell az egész ajtót felemelni.

Kia Sportage - 2005

  • 900
    Kéne
  • 46
    Nem kéne

A Sportage-hoz 5 év átrozsdásodás elleni, 3 év vagy 100 000 km általános garanciát kapunk. Műszaki hiba esetén 24 órás egész Európára kiterjedő Kia Assistance jár. Az új Sportage a Honda CR-V, a Toyota Rav4 és a Suzuki Grand Vitara potenciális vásárlóit szeretné elhódítani. Ha ebbe a táborba tartoznék, nem lenne kérdés a döntés. Eddig eszembe sem jutott, de most hogy van Sportage, bevallom, egy kicsit elgondolkodtam: mégis kéne egy ilyen izé... hobbiterepjáró, vagy mi?

Kia Sportage árlista

Modell cm3 LE Bruttó ár (Ft)
2.0 LX 4x2 1975 142 5 499 900
2.0 LX 4x4 1975 142 5 999 900
2.0 EX 4x4 1975 142 6 499 900
2.0 CRDI LX 4x4 1991 112 6 499 900
2.0 CRDI EX 4x4 1991 112 6 999 900
2.0 CRDI EX 4x4 Automatic 1991 112 7 499 900
2.7 V6 EX 4x4 Automatic 2656 175 8 899 900
  
Metálfényezés felár: 90 000 Ft

Műszaki adatok:

Méretek:
Teljes hossz: 4350 mm
Teljes szélesség: 1800 mm
Teljes magasság: 1695 mm
Tengelytávolság: 2630 mm
Tengelyszélesség elöl: 1540 mm
Tengelyszélesség hátul: 1540 mm
Túlnyúlás elöl: 880 mm
Túlnyúlás hátul: 840 mm
Beltér hossza: 1785 mm
Beltér szélessége: 1490 mm
Beltér magassága: 1225 mm
Fejtér elöl: 1033 mm
Fejtér hátul: 1000 mm
Lábtér elöl: 1070 mm
Lábtér hátul: 945 mm
Belső szélesség vállmagasságban elöl: 1440 mm
Belső szélesség vállmagasságban hátul: 1430 mm
Legkisebb fordulási ív: 5,4 m
Üzemanyagtartály: 58 (2.0) / 65 (2.7 V6) liter

Felfüggesztés és lengéscsillapítás:
Elől: MacPherson féle felfüggesztés tekercsrugókkal, gáztöltésű lengéscsillapítókkal
Hátul: Multilink rendszer tekercsrugókkal és gáztöltésű lengéscsillapítókkal
Kormánymű és fékek:

Típus: Fogasléces szervókormány, 3,06 fordulat ütközéstől ütközésig
Fékerő: Tandem típusú 225 mm és 200 mm vákumos fékszervó
Fékek elől & hátul: Belső levegőhűtésű tárcsák, tömör tárcsák
Kiegészítők: 4-csatornás ABS EBD-vel (elektronikus fékerő elosztóval)

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

olajszűrő
KIA CEE`D 1.4 CVVT Ferdehátú 2012-2013
2298 Ft
termosztát, hűtőfolyadék
KIA PRO CEE`D 1.6 Ferdehátú 2008-2013
10574 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Bristol Cars to make a comeback
The new owner of the iconic British car manufacturer that went bankrupt in 2011 is committed to making cars worthy of the brand’s heritage, starting by developing a hybrid.