Összehasonlító teszt: Fiat Panda 1,2 8v Dynamic, Hyundai i10 Comfort, Suzuki Splash 1,2 GS

Három lepkesúlyú egy szorítóban

2008. július 8., kedd 05:04
Egy nagyon új, egy új és egy régi. Mindhárom elvihető kicsivel kétmillió felett, mindháromból egész jól felszerelt kisautót lehet csinálni két és fél millió körüli összegből. Melyik jobb?

Három modern kisautó. Olcsók, aprók, de igényes piacra tervezték őket. A régi kis japánok papírvékony héja, az olasz törpék puritán minimalizmusa, a korai koreai miniket átlengő utángyártottság-érzés a múlté, manapság Európában nem lehetne eladni egy kocka Swift, egy ős-Panda , egy korai Atos jellegű kicsi kocsit.

Érdekes, milyen különböző karaktere lehet három egy kaptafára készített modellnek. Pedig_

Mindháromban ugyanazon funkciókat látják el a gombok, kapcsolók, mindhárom öt ülőhelyet és csekély méretű csomagteret kínál közel azonos alapterületen, kreatív, egyedi ötletet (a Fiat máig egyedülálló kétfokozatú kormányszervóján kívül) sehol nem találni. Mindben lefelé automata a bal első ablak.

Még a kalaptartó is ugyanúgy: rövid, kézzel felhajtható, zsinórzat nélküli lap (szerencsére olyan rövidek a kocsik, hogy ha fennhagyjuk a kalaptartót, le lehet lökni akár menet közben hátranyúlva is.) Mindben kikapcsolható a kulccsal az első ülés légzsákja, mindbe szívás berakni egy bébihordozót, vagy gyerekülésben egy már lábakkal rendelkező fiókát hátra. És mindben van klíma, és egyikben sincs érezhető teljesítményvesztés (legalábbis városban), ha bekapcsoljuk.

És mégis mások. Sok mindenben. És nem volt nehéz eldöntenünk, melyik kéne legjobban, melyik kéne még, és melyik kéne legkevésbé.

Kívül

Az olaszoknak sosem okozott gondot lelket lehelni a vasba. Még ez az alapkivitelnél alig jobban felszerelt, csaknem minimálmotoros fehér Panda is él, mi több, csibészesen mosolyog. Szögletes a bódé, magas a tető, rövid a kasztni, érezhetően sokéves a forma (2003 óta láthajtuk), mégis frissességet, dinamikát, vagányságot sugall. Meg eleganciát, pedig még olyan trükkös részletek se hatnak a tudatalattinkra, mint egy fényezett kilincs, tükör, egy jó alufelni, vagy egy pár ködlámpa. Így, pucéran is az olasz a legvonzóbb.

Pedig a Splash is csinos. Mérgesebb, masszívabb, súlyosabb, erőteljesebb, nagyobb, legalábbis ezeket gondoljuk róla, ha összevetjük a másik kettővel. Pláne, hogy a tesztautó 15 hüvelykes alufelnit is viselt (a Fiaton 13-as, a Hyundai-on 14-es vaskerék volt).

Az i10 a legkevésbé attraktív, hiába vannak érdekes apróságai: stilizált krómrepülő a hűtőmaszkon, íves, peremes motorháztető, bajuszok a ködlámpák fölött. Formája túl finomkodó, a minden agressziót nélkülöző arc is unalmas, nem szerencsés a profilja sem: a hátul felugrasztott övvonal, az éles törés csúf kontrasztot képez alatta a szabályos kerékjárati ívvel. Ez tűnik a legkevésbé igazi autónak, inkább mint egy felfújt műanyagjáték (0-tól 3 éves korig). A nagyon hátra kitolt kis kerék végképp megöli a komolyágát. Elegáns viszont az emblémahúzós csomagtérnyitás – legalább.

Belül

Egy katalógusfotón a Fiat béle lenne a legkevésbé meggyőző, a világos műanyagok, a nagy gombok, a színes kárpitbetétek miatt odabent már ő a legjátékautóbb. Viszont ő a legvidámabb is, a másik két kocsi szürke-feketéje után mindig élmény volt visszatérni a Panda narancsos-világos kabinjába. Még a bajuszkapcsolói is különcek a két távol-keletihez képest, ha zavaróan felfelé tartank is.

A Fiatból mintha egy Phaetonba ülnénk át, kiált fel Winkler, amikor visszatért a próbaútról a Splash-sel. Ez tényleg egy kategória?, kérdi gyanakodva. Hát igen. A Suzuki alkotói komoly, fajsúlyos kocsit akartak csinálni, de vidám, mókás kisautót is, egyszerre. Egész jó anyagok, drága tesztautónkban bőrkormány, bőr váltógomb – de csápos fordulatszámmérő, a Minihez hasonlóan ívelt szélvédő. Jó. Egy nagy, kiábrándító szörnyűség azért akad: a Suzuki valahogy megszerezte a Skodára jellemző öreges, szürke alapon szürke mintás műszálas üléshuzatot.

És a Hyundai? Olyan vegyesen semmilyen, néhány helyen gondosan gagyira tervezett részletekkel. A rádió gombjai mintha orvosi műszerről jönnének, a műszerek kék keretét mintha vízfestékkel húzta volna oda egy négyéves gyerek, a váltógomb ragad, a kormány érdes műanyag. Viszont az i10-ben van a legkomolyabb ablakemelő-konzol, és ez is valami. Az üléshuzat vastag rostjai pedig furák, de legalább nem olyan izzasztó a szék, mint a másik kettőben.

Komfort

A számok nem hazudnak: a Suzuki a leghosszabb, de az i10 tengelytávolsága a legnagyobb: 2380 milliméter. A Splash két centivel szűkebb, a Panda kabinja meg csupán 2299 milliméter. És a Hyundaiban valóban fejedelmi, khm, kisautómércével persze, a helykínálat, ez az egyetlen autó, amelyben magam mögé ülve nem ékelődik térdem a hátamba. A Suzukiban passzosan, de elfér négy megtermett ember, a Panda hátsó traktusa viszont már szenvedés. Mindhárom autó ötszemélyes, de csak az i10-ről tudom elképzelni, hogy tényleg beleüljön öt, negyven kilónál nehezebb hús-vér humanoid.

Elöl is a Hyundai a legtágasabb – noha a Splash nyolc és fél centivel szélesebb. Miért? Mert van benne hely a lábaknak. A Suzuki középkonzolja enyhén nyomja a sofőr jobb térdét, a Fiat pedig még az ajtóbehúzó fogantyúval is igyekszik megnyomorítani a másik két autóban háborítatlan bal térdet.

Praktikum

Ha felnyitjuk az ötödik ajtót, úgy tűnik, csak a Hyundainak van csomagtartója egyáltalán. Pedig neki a forgalmazó szerint nincs is, legalábbis nem hajlandó elárulni az autó weboldalán, hány a liter. A németek már nyíltabbak, így megtudtuk: 225.

A Suzukié 202, a Fiaté 206. Apró érdekesség: a Splashben elfér ugyanaz a két tálca sör, mint a másik kettőben, csak élükre kell állítani őket, mivel a csomagtartó nagy része egy titkos fedél alatt van, a lökhárító mögött. Ülésdöntögetés után a Fiat már 775, a Suzuki 573 litert kínál (a Hyundairól ezt az infót már a németek se árulják el); szemmel valahogy mégsem érezhető, hogy a Fiat nagyobb volna. Magát a hajtogatási versenyt pedig irdatlan fölénnyel nyeri a Splash.

Már-már karakuri, ahogy az üléstámlák lebillentésével egyszerre az ülőlapok is megindulnak hátra és le. Ehhez képest az i10 osztva, de kicsit macerásan dönthető, az ülőlapokkal külön szórakoztató ülései egy másik bolygó, a Panda egyben dönthető, hullámlemez hátfalú padja a kötelezően kiemelendő fejtámlákkal pedig egy másik világ.

Rekeszekkel, pohártartókkal elöl mindhárom kocsi tűrhetően el van látva, a Hyundai még egy ülés alól kihúzható tálcával is kedveskedik – igaz csak a csúcsmodellben. Hátul egyik se kínál sokkal többet egy-egy üléstámla-zsebnél.

Itt, a praktikumnál jegyezném talán meg, hogy a Fiattal sokkal könnyebb manőverezni, parkolni, szűkeket fordulni, mint a másik kettővel. Érezhetően rövidebb, mozgékonyabb, és hasábszerű testének, vékony oszlopainak hála sokkal jobban átlátható, mint akár az i10, de főleg a bunkerszerű, osztott első oldalablakos Splash.

Motor, váltó

A Hyundai alig több mint egyliteres, de hengerenként háromszelepes motorja jelentős hendikeppel indult a két hatalmas, furamód egyformán 1242 köbcentis japán és olasz mozdonnyal szemben. Bár teljesítménye (63 lóerő) meghaladja a Fiatét (60), nem megy úgy, mint a nagyobbak. Városban elég, de se alul nem tol, se fent nem húz, a hangja se szép. 155 km/h a katalógus szerinti végsebessége, 15,6 másodperc a 0-100.

A gyakorlatban ebből annyi érződik, hogy pörögne szegény, de nem győzi a nagy súlyt. Ami 1083 kiló a német prospektus szerint: a magyar Hyundai valamiért titkolja ezt az adatot (is). Így 17,2 kilóra jut egy lóerő. A váltó pontos, de nagyon műanyag, mintha az indexkarral kéne kapcsolgatni a fokozatokat.

A Suzuki 1,2 literes motorja a nagyobbik benzines a katalógusban (van még egy egyliteres kisebb, meg a sok kocsiból ismert 1,3 literes Fiat-dízel). 86 lóerős, 1065 kiló jut a lovakra, tehát egyenként 12,4 kilót cipelnek. Ez már nem hangzik rosszul, és a Splash nem is megy rosszul. Alul elég halott a motor, de lehet és érdemes pörgetni: háromezer felett erőre kap, és egyre szebb, ércesebb hangon sivít egész leszabályzásig. Papíron 175 a vége, 12,3 másodperc alatt van százon. A váltó komoly, súlyos, de nem olyan pontos, mint más szuzukiakon megszoktuk.

Mégis a Fiattal a legélvezetesebb autózni. Nyolcszelepes motorja alul nagyon nyomatékos, a váltó pedig nagyon rövid, és egy városi autónál ez remek kombináció. Akárhol kavargatunk a kézreeső, rettentő könnyen járó karral, gázadásra mindig meglódul a Panda. Naná, hiszen a kis olasz csupán 860 kilót nyom, vagyis 14,3 kiló jut egy lóerőre. A Suzukinál tehát jobban le vannak terhelve a pacik, de kis tempónál a rövid váltó ezt remekül korrigálja. Persze ha összejön a sok teher, nagy sebesség, meredek emelkedő rémálom, a Fiat azonnal letérdel, ne csodálkozzunk. ha egy-egy sztrádaemelkedőn hirtelen 110 alatt találjuk magunkat.

Futás

13-as kerék a Pandán, 14-es az i10-en, 15-ös a Splashen. De a kevesebb néha több: a kicsi, keskeny, ráadásul rettenetesen takarékos, azaz kőkemény Continental gumival a Fiat sokkal játékosabb autó, mint a Hyundai, és főleg, mint a túlméretezett kerekeken guruló Suzuki. Bármikor szívesen csikorog, csúszik egy kicsit, a kétállású, city módban hihetetlenül könnyen forgatható kormány pedig szlalomszerű használatban sokkal többet ad, mint amennyit nagy tempónál instabilitás-érzetével elvesz.

A Suzuki nem olyan jópofa, könnyed játék, mint a Panda, de keményebb rugóival, feszesebb gátlóival közelebb áll a klasszikus sportosság élményéhez: tart, nem billen, jól követi az utat. Kétszer ekkora motorteljesítményt is elbírna az alépítmény. Az i10 meg se nem sportos, se nem kényelmes, se nem vicces: a legtöbb, amit elmondhatunk a futóműről, hogy van, és nem veszélyes.

Biztonság

A két új modellnek nagy előnye van ebben a versenyszámban, őket már nagyon tudatosan az NCAP kedvére fejlesztették. A Panda például nem is szól, ha nem köti be magát a sofőr, de bezzeg a másik kettő: visítoznak, mint a fába szorult féreg.

Az NCAP-pontszámok is jól mutatják a Fiat hátrányát: három csillagnyira védi az elöl ülő felnőtteket, kettőre a gyerekeket, egyre a gyalogokat. A Splash 4-3-3 pontot kapott biztonságára, a Hyundai egy kécsit még jobban szereti a gyerekeket: 4, 4, 3.

ABS, vezetőoldali légzsák mindhárom kocsiban volt, de ez ma már tényleg a minimum. A Suzuki viszont még menetstabilizálót is hordott, de az objektivitás miatt ezt levetjük róla: ha egy szintre akarjuk butítani a három millánál is drágább teszt-Splasht a másik két versenyzővel, ki kell üssük alóla ezt a mankót.

Ár, garancia

Alapáron a koreai a legolcsóbb a trióból, a Classic kivitelű benzines ezer híján 2,1 millió forintba kerül. Ez a négy villanyablakos, klímás, ülésalattitálcás luxusautó, a Style 2,699 ezer forint. A Hyundai három év garanciát vállal az autóra, kilométer-korlátozás nélkül.

A legolcsóbb Panda 1,1 literes motorjával, távirányító nélküli központi zárjával 2,17 milla. 1,2-es tesztautónk listaára 2,47 millió forint, ehhez jön még 220 ezer a klímáért. Viszont ezt a listaárat mostanság nem kell komolyan venni, a Fiat sokat akciózgat, a saját szememmel láttam bőrkormányos, alcantara-ülésbetétes, klímás 1,2-est 2,47 millióért. Bizisten meg is kívántam. Két év kilométer-korlátozás nélküli garanciát vállal rá az importőr.

A Suzuki Splash minimálváltozata, az egyliteres GC 2,185 millió forintba kerül. A tesztautónk, ez a valóságtól elrugaszkodott fullos 1,2-es GS 3,3 millió, de aki megelégszik egy klímával, meg pár apróbb üveggyönggyel, 2,9 millióért elviheti a GLX hűtött változatát. Három évig, de legfeljebb százezer kilométerig terjed a garanciája.

Pontozás

Az nem lesz. Nem akartunk bonyolult aránypárokat alkotni: hány ponttal ér kevesebbet a Panda kellemetlen töréstesztje, mint amennyivel élvezetesebb körforgalomban gyötörni az i10-nél? Mennyivel alkalmasabb taxinak a Hyundai, mint amennyivel jobban szól a Suzuki rádiója? Így hát csupán egy-egy rövid, összefoglaló kinyilatkoztatással zárjuk a tesztet: hogy látta a három autót az a három ember, aki kipróbálta őket egymás után:

Rácz Tamás, főszerkesztő-helyettes

A Splasht kérem szépen, a Fiat motorjával, az i10 tágasságával. De ha nem lehet legózni, akkor is a Splasht kérem. Annyival komolyabb, masszívabb, hogy a saját pénzemet nem merném letenni a másik kettőért, miután már ültem az esztergomi japánban. De ha mindhárom céges autó lenne, és egymás mellett lógnának a kulcsok a szögön, biztos a Fiatot vinném el minden rövid, városi útra. Az i10-ét meg akkor, ha többen mennénk valahova. Muszájból, kelletlenül.

Papp Tibi, újságíró

Az i10-et igazából csajos autónak reklámozzák és kivételesen igazuk is van. Ennek a legátgondoltabb a belső formaterve, de egyértelműen a legegyszerűbb anyagokból építették. (Nem tudom, egy nő mit szól a szinte érdes üléskárpithoz.) Amúgy mindene megvan, jól rugózik, még variálható is, mégis valahogy hidegen hagy. Ha városi autót keresnék, jó lenne: aki attól fél, hogy a Splash hamar unalmassá válik, annak tökéletes alternatíva, virágos matricák nélkül.

A Splash vezetése közben azt vettem észre magamon, hogy állandóan mennék, mint az állat. Kis gázra is gyorsul, a rugózása a 15-ös kerekekkel egész nagyautós, simán fut és csendes – egyszerűen nem értem, miért tökölnek a többiek. Szóval idegbeteg lennék tőle, hiába jó autó. Szerintem hamarosan fogalom lesz az őrült splashes a közutakon, ez az egyetlen, amiért nem kéne. Jó a karosszériája, ez a legjobban kihasználható. Persze csak a méreteihez képest.

Olvasóink írták

Belül sok a kopogós műanyag, de jól formázottak és modern mintázatúak, így elviselhető a látványuk (Splash) az én 175 magasságommal hosszú távon igencsak kényelmetlen a vezetés, szűk a hely a lábaimnak és a kormány is messze esik (Panda)

Legyen ön az első, aki az i10-ről ír itéletet !

Összességében viszont a Pandát szerettem a legjobban vezetni, persze csak városban. Iszonyat jól rugózik, jól lő ki, nagyon kezes, rugalmas. A Panda tényleg nem akar több lenni annál, ami: kiskocsi. Az viszont zavar, hogy jobbról a váltókonzol, balról az ablaküveg támaszt meg, a Panda érezhetően keskenyebb a másik kettőnél. Ez persze relatíve alapgép volt – már láttam i10-et alapban, annál azért barátságosabb, leszámítva az Aleko-fejtámlákat.

Winkler Róbert, főszerkesztő

Magamnak egyértelműen még mindig a Panda kéne. Egyszerűen nem tudom megunni, jöhet 4x4, 100HP vagy full fapad. Pedig nem férek el benne: egyébként nagyjából annyival szűkebb a vezetőülés lábtere a Splashénél, amennyivel a Suzukié a Hyundaiénál. Szóval a Panda a legszűkebb, az i10 a legtágabb, de nálam a terpeszkedési tébolyt most lenyomta a vezetési élmény.

A Splasht néhány hónapja vezettem utoljára, akkor is látszott, hogy nagyon jó autó, és állat ez a kis pörgős 1,2-es motor. Most a Panda mellett kicsit halványult a vezetési élmény, mert a döbbenetes minőségérzet minden mást elnyomott. A Splash váltója például nem olyan pontos, mint amilyen jó váltási érzetet csináltak hozzá, de a másik kettő mellett nagyon komoly autó benyomását kelti. A családomnak tehát biztonságérzet-alapon a Splasht venném, magamnak meg száguldozni a Pandát.

Fiat Panda 2008 Dynamic Fiat Panda 2008 Dynamic

A Totalcar értékelése:

Aranyos, kedves, fura arányaival együtt is szép, uniszex modell. Viszont szűk, itt-ott sorjás. A motor, váltó, futómű jól harmonizál a városi kisautósággal, a szuperkönnyű kormány pedig fantasztikus.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Suzuki Splash 2008 1,2 Gs Suzuki Splash 2008 1,2 Gs

A Totalcar értékelése:

Kedves külső, az olcsó műanyagok ellenére is jópofa, de főleg tágas utastér. A motor pont jó, a váltó kicsit akad. Nagy sebességnél zajos, más baja nincs.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Hyundai I10 2008 Comfort A/c Hyundai I10 2008 Comfort A/c

A Totalcar értékelése:

Formavilága sehogy nem akar összeállni, de nagyon tágas. Minőségre, karakterre tipikus mai olcsó koreai: vékony, könnyű, de öröklétet ígér, alig pár dolog gagyi benne. Lelke nincs, rajongás kizárva.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
HYUNDAI SONATA 2.0 VVTi GLS lépcsőshátú 2008-2013
6078 Ft
hosszbordás szíj
HYUNDAI ELANTRA 2.0 lépcsőshátú 2000-2006
2948 Ft
törlőlapát
HYUNDAI GETZ 1.5 CRDi GLS Ferdehátú 2005-2009
4966 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

VW’s flagship model will be a cheap giant
Volkswagen figured out how to turn the Phaeton into a luxury car for the masses.