Akár sofőrrel is

Bemutató: Skoda Superb

2002.04.12. 11:42
Mától kapható a Skoda új csúcsmodellje. Ez még nem egy Skoda Maybach, ami a Superb eredeti, 1949-ig gyártott változata volt, de a Skoda egy osztállyal feljebb lépett: felső közép. Vratislav Kulhánek Skoda-elnök szerint a cégnek közel 60 év után ismét van presztízsmárkája.
 
   
   

A Skoda presztízsével egyébként sincs baj, a közvélemény rég elfelejtette már a 120-ast, illetve az egy másik Skoda. Az Octavia és a Fabia bármelyik nyugati autóval szembeküldhető, különösen az angol szaksajtó szereti. A Skoda Passat-ját (a padlólemez azonos) a Csehországban tegnap avatott vadonatúj Kvasiny-i gyárban készítik majd, a tervek szerint évi 20 000-t. A kapacitás 35 000, úgyhogy a Superb kirobbanó világsiker esetén sem lesz hiánycikk.

 
   
 

Több, sofőrös limuzinokba való kényelmi megoldás került a Superb-be. Ilyen a bal hátsó ajtó esernyőtartó fiókja, az első utasülés támlájából kihajtható lábtámasz a hátsó utasnak, a belső ajtókilincsek megvilágítása, vagy a beszállásnál az ajtók térségét megvilágító, az oldaltükrökbe épített lámpa.

A bi-xenon fényszórókat még megemlegetik a szembejövők, a hűtött kesztyűtartó, az elektronikus klímaberendezés, és a középkonzolba süllyesztett italtartót is hűtő légkondicionáló viszont már kevésbé osztják meg az autóstársadalmat.

 
   
   

Három benzin- és két dízelmotor. A 2.0-ás változat 115 lóerő, az 1.8-as turbo 150, a csúcs a 2.8-as, 193 lóerős V6-os. A takarékos luxus kedvelői választhatják az 1.9-es PD TDi -t, amit a Passatból már mi is ismerünk, vagy a 155 lóerős hathengerest, arra viszont kíváncsiak vagyunk.

 
   
 

A benzinmotorok kínálatában kedves ismerősünk az Octavia RS töltőlevegő-hűtős, 1,8 literes turbómotorja, ami hengerenként három szívó- és két kipufogószeleppel egy igazi disznó, úgy hasít, hogy az már közveszélyes. A ?koda Superb-nél vegyes használatnál 8,3 literrel jártak vele a gyáriak - nálunk bizony többet evett, de mi nem is a kis fogyasztásra utaztunk.

Jól menő vállalat akár flottát is vehet Superb-ekből: a benzinmotoroknál csak kétévente, vagy 30.000 km-enként kell olajat cserélni és felülvizsgálatot végeztetni, míg a V6 2.5 TDI -nél 35.000, az 1.9 TDI PD motornál csak 50.000 km-enként szükséges. Nem kell megijedni, a szervizigényt a fedélzeti számítógép jelzi abban az esetben is, ha valaki a maga rabiátus vezetési stílusának köszönhetően hamarabb amortizálta le az olajat. Kevesebb olajcsere, kevesebb környezetszennyezés.

 
   
   

A Superb azonban leginkább a rejtőzködésre hajlamos milliomosok autója lehet. Egy átlagautósnak nem tűnik fel, és ha esetleg egy felkészültebb autós felhívná a figyelmét, odani, ott egy Skoda Superb, legfeljebb annyit mond, ja, hol is tartottunk?
A Superb három felszereltségi szintjét (Classic, Comfort és Elegance) az autó külsején nem jelzik. Ha valaki kíváncsi, a keréktárcsák méretét, a vagy az ülés- és ajtókárpitok anyagát kell figyelnie. És így kívülről sem feltétlenül látszik, hogy egy hétmillió alatti (Superb Classic 2.0, 115 LE), vagy tizenegymillió fölötti (Superb Elegance 2.8 V6 aut. 193 LE) autót nézünk-e.

 
   
 

A két csúcsmotorhoz (V6 2.8 30 V és V6 2.5 TDI) alapfelszereltség az új generációs menetstabilitási program, ami a blokkolásgátlón (ABS) és kipörgésgátlón (ASR) kívül tartalmaz késhegynyi EDS-t (elektronikus differenciálzár funkció), MSR-t (motor fékezőnyomaték szabályozás, ha csúszós úton visszakapcsoláskor csúszást okozna motor fékezőnyomatéka, intézkedik) és ESP-t ízlés szerint (elektronikus stabilitásmegőrző), valamint vészfékasszisztenst minden mennyiségben.

   
  Árak
 
   2.0, 115 LE: Classic 6 683 000 Ft,
1.8 T 150 LE: Classic 7 447 OOO Ft
2.8 V6 193 LE: Classic 9 330 000 Ft
1.9 PD TDI, 131 LE: Classic 7 192 000 Ft
2.0, 115 LE Comfort: 7 293 000 Ft
1.8 T 150 LE Comfort: 8 056 000 Ft
2.8 V6 193 LE Comfort: 9 940 000 Ft
1.9 PD TDI, 131 LE Comfort: 7 802 000 Ft
2.8 V6 Automata, 193 LE 10 434 000 Ft
2.0, 115 LE Elegance: 8 108 000 Ft
1.8 T 150 LE Elegance: 8 873 000 Ft
2.8 V6 193 LE Elegance: 10 756 000 Ft
1.9 PD TDI, 131 LE Elegance: 8 618 000 Ft

A ?koda Superb motorjait az első futómű előtt, hosszában építik be. Az első kerekeket a sebességváltón és kiegyenlítőművön át közvetlenül hajtják. Ez a felépítés biztosítja az első futómű optimális terhelését, ami kedvezően hat a kerekek és az útpálya közötti erőátvitelre, különösen téli útviszonyok esetén.

Tiptronic váltót a két V6-os motorhoz kérhetünk. Az igazi persze az lesz, ha egyszer Skodához is lehet majd az Audi A6-ban megismert, azóta is csodálattal vegyes nosztalgiával emlegetett fokozatmentes automata váltót (Multitronic) kapni.

 
   
 

Az utastert úgynevezett szórt belső világítással látták el: két vörös LED a mennyezeti lámpában. A lágy fényben éjjel is keresgélheti a nagymama a leejtett kötőtűt anélkül, hogy a felkapcsolt nagyvillany zavarná a vezetőt. Meg persze fényképeket is előhívhatnak - copyright Woody Allen.