Nagy kufferbe jó pakolni!

Használtteszt: Dízel kombik 2,5-3 millióért

2009.01.06. 09:51

Adatlap Ford Mondeo Trend - 2000

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 131 LE @ 3800 rpm
  • 330 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.8 másodperc
  • Végsebesség:
    208 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km

Adatlap Renault Mégane Grandtour Privilege - 2004

  • 1461 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 106 LE @ 4000 rpm
  • 240 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.4 másodperc
  • Végsebesség:
    185 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.1 l/100km

Adatlap Volkswagen Golf 1.9 Tdi Variant - 2004

  • 1896 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 4000 rpm
  • 210 Nm @ 1800 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.2 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi

Ma már könnyű megvenni és egyre nehezebb eladni, mégis nagyon vonzó a hatalmas kombi Mondeo, mondjuk 2004-ből. Már két és fél milliótól megvehető, jól felszerelten, 130 lóerős TDCi dízelmotorral és hatfokozatú váltóval. Azonban ha kicsit megpiszkáljuk, kiderül, hogy nem véletlenül kerül annyiba, mint az egy számmal kisebb dízel kombik.

Volt oka annak, hogy a két kisebb kombi mellé állítottuk. A Ford Mondeo ára könnyen a kísértésbe viszi az embert, mert nagy kocsi. Nagyon nagy. Elöl tágas, hátul tágas, jók az ülések és gigantikus a csomagtartója. Ez persze igaz a négy- meg ötajtós Mondeókra is, de a kombi páratlan bővítési lehetőséget is kínál. Akinek egy évben van pár olyan biznisze, amiért néha kisfurgont kellene bérelnie, az biztos jobban jár a Mondeo Turnierrel: akár 1,7 köbméter is berámolható.

És mégiscsak egy rendes autó. Méghozzá egészen kulturált rugózással. Menet közben tényleg kellemes, és ahogy a korral ernyednek a lengéscsillapítók, tovább javul a menetkényelem. Egy kis fáradtság lengi körül az Autocity-telepi példányt, a motor kissé kelletlenül indul, utána a bemelegedésig egyenetlen az alapjárat, ami elég sokáig tart. A kilométer-számláló 124 ezret mutat, és ez a darab 2004-ben készült. Ez nagyjából évi harmincezres futásteljesítményt jelent.

A Mondeónak pont az a legnagyobb baja, hogy rengeteg cég vásárolta flottában, majd amikor megfutották a kilométerüket, szépen lecserélték őket. A dízeleknél ez valószínűleg évi harmincezernél is többet jelentett. Márpedig ezek a Mondeók nem lassúak, ellenben relatíve csendesek. A jó rugózás és a cégautótudat hajlamossá teszi a vezetőt, hogy gázelvétel nélkül áttolja a rossz útszakaszokon is – aztán kopog a futómű, mint a próbapéldányunk esetében a jobb hátsó. A féktárcsák is erősen megvállasodtak rajta, így első ránézésre közelinek tűnik a csere időpontja.

A cégautólét erősen emberfüggővé teszi a kocsi elhasználtsági fokát. Aki meg akarja később venni magának, az vigyáz rá, de aki nem… Az ilyen „aki kapja, marja” kocsik állapota lényegesen rosszabb lehet, mint például egy magánszemély által hajtotté. Az Autocity-s Mondeo közepesen volt leharcolva, a váltógomb oldaláról lemállott a gumírozás, a bőrös kormánykerék fényesebb volt a napnál, a padló kárpitja már átlyukadt egy helyen. Kívül pedig akadt karc a lökhárítókon, sérülés a felnin – ez az autó ránézésre inkább tűnt hatévesnek, mint négynek. És így már érthető is az ár: 2,49 millió Ft. Nemcsak a céges flották miatti túlkínálat, hanem a külföldről behozott, visszatekert példányok is lefelé mozdítják a Mondeo-árakat. Az autó amúgy sem értékálló befektetés, de egy új Mondeo megvásárlása az átlagosnál nagyobb értékvesztést vetít előre.

A fent vázolt életutak miatt a Mondeo megítélése erősen vegyes a Népítelet.hu-n is. Igen sok ítélet van az autóról, cikkünk írásakor 243 darab. Ebből 31 értékelő ad kettő vagy kevesebb csillagot végeredményül. (Csak az arányok kedvéért: egy első generációs Toyota Avensisnél az arány 96-ból 3.) Az alja szekcióban inkább felülreprezentált a kétliteres TDCi változat, mint a négyes-ötös osztályzatot kapók között.

A véleményalkotók tapasztalatai jóval kedvezőbbek a sima TDDi motorral, amely még nem common rail rendszerű, hanem adagolós közvetlen befecskendezésű. A benzines változatok is sokkal jobb benyomást tettek használóikra – ebben a körben nagyobb a magánvásárlók részaránya. Az átlagosan elért 7,4 pontos végeredmény tulajdonképpen közelebb lenne a négy csillaghoz, mint a háromhoz, de az igazság az, hogy a vele egyívású Ford személyautók közül egyedül az aktuális Fiesta kap ugyanennyit, az összes többi felette van a Népítélet-toplistán.

Olvasóink tapasztalatai alapján akinek működik, imádja ezt a nagy bálnát. Bár sok különleges nincs benne, azon kívül, hogy minden porcikája korrekt. A hibák egy része visszavezethető arra is, hogy a tempózás eszi az autót, és mivel a dízel ezt nem torolja meg nagy fogyasztással, igazán szeretik agyonhajtani őket. A TDCi esetében tényleg a városon kívüli lét az optimális, alul, 1800-2000-ig elég gyenge, elinduláskor minden előjel nélkül hajlamos lefulladni, és lassú menetben nyersnek tűnik a hangja. A kormányzás és a kuplung nehezebb, mint amennyit hosszú távon, városban, dugóban szívesen elvisel az ember. A dízelek főleg autópályázásra valók, városban elkoszolják az EGR-szelepet (kipufogógáz-visszavezetés), itthon az utak adnak rendesen a futóműnek is.

A TDCi-k fő baja, hogy az elektronikus befecskendező-fúvókák (amit továbbra is porlasztócsúcsnak hívnak a szakzsargonban) hamar feladják a harcot, elkoszolódnak, és egy idő után megáll bennük a tű. Ennek a folyamatnak lehet az első jele az egyenetlen alapjárat. És akkor lehet cserélgetni az injektorokat. Rettenetes az áruk (kicsit több mint százezer darabja), a munkadíj is tetemes. Újonnan kábé 180-200 ezer a négy&#8230 plusz munkadíj; szóval ez az a pont, ahol a dízelautó kis fogyasztása már kevésbé kompenzálja a többletköltségeket. A másik érvágás az elromló nagynyomású szivattyú lehet, kétszázezerért. Nem ritkaság, hogy amikor a kuplungot cserélik, a kéttömegű lendkereket is kell. A motor környékén még a turbócsövek szokták feladni a harcot, illetve az ékszíjtárcsa, továbbá a vízpumpákat is jól fogyasztja. További kiadást jelenthet, ha a nagynyomású pumpa és a tankban lévő üzemanyagpumpa tönkremegy – talán ez az a pont, hogy kimondjuk: ebben a korban már érdemesebb benzinest venni –, egy 1,8-assal is simán lehet keveset fogyasztani. Igaz, közben nem nyomja annyira az ember, mint a dízelnek.

A tulajdonosok másik jellegzetes problémaköre a fékeket érinti, a tárcsák – talán a húzósabb tempó miatt – jól fogynak elöl-hátul; a hátsó fékeknél megesik, hogy az automatikus utánállítás csavarján a menet elnyíródik, amikor elkopott a betét, és komplett új féknyereg kell; némelyeknél az ESP túlbuzgó, állandóan fékezget, ami szintén komoly fékbetétfogyást eredményez. Ennek a Mondeo-generációnak nagy előnye még, hogy lényegesen masszívabb a futóműve, mint az elődjéé, jóval kevesebb szilentet kell cserélgetni benne.

Olvasóink írták

A hátsó sorba nem fér be 3 gyerekülés egymás mellé, kicsi a lábtér. Az ülések túl kemények, kényelmetlenek, 500km-t levezetni egy nap halál.(Golf)
A festésével nem vagyok megelégedve, eléggé sérülékeny, pedig előtte egy Citroen Xarát vezettem, eminek hirhedten rossz a festése!(Mondeo)
A visszapillantótükör túl alacsony, én 180 cm vagyok és majdnem feküdnöm kell, hogy normálisan kiláthassak. A dízel egy kicsit rángat.(Mégane)

Írjon ön is ítéletet!

Megéri-e a Mondeo kombi, vagy sem? Nehéz kérdés. Maradjunk annyiban, hogy a szokásosnál nagyobb odafigyelésre van szükség, a kevés korábbi tulajdonos és az ismert hazai előélet bizalomnövelő tényező lehet. Ennek ellenére a Mondeo tényleg szerethető, egyszerűen praktikussága vagy kényelme miatt, viszont tartóssága, megbízhatósága nem cáfol rá az alaptételre, miszerint minden annyiba kerül, amennyit ér.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Totalcar értékelés - Ford Mondeo Trend - 2000

Százezer kilométer fölött bekalkulálandó az injektorcsere, a TDCi dízel tehát nem véletlenül olcsó. Aki sokat akar menni, az vegyen mást, aki nem, az benzinest. Mert amúgy tágas, jól rugózik, csendes és hatalmas kombi.

Totalcar értékelés - Renault Mégane Grandtour Privilege - 2004

Az autó pontos ellentéte a Golfnak, azzal a megjegyzéssel, hogy ez talán még kevésbé dinamikus. Ellenben kényelmes, tágas, igaz, gyorsabban pusztul a bele, és amennyiben nem vigyáznak rá, a common rail dízel is.

Totalcar értékelés - Volkswagen Golf 1.9 Tdi Variant - 2004

Se nem tágas, se nem gyors, alig van benne extra. De: aszkéta jellegű a fogyasztása, nem túl kényes az adagolós dízel, az utastér nehezen lelakható. Minél öregebb egy autó, annál fontosabbak az utóbbi értékek.