A Mustangban ne ülj hátra!

Ford Mustang Euro NCAP törésteszt – 2017.

2017.12.02. 13:30
A Ford Mustang reklámok nem a biztonságra építenek, hiszen könnyebben eladható a „vényóc”, mint az öt légzsák, vagy a magasfokú gyermekvédelem. Persze nem erre tervezték, de 2017-ben ezzel is illene foglalkozni.

A Mustang első generációja 1964-ben jelent meg, de az Euro NCAP törésteszten a nemrég bemutatott, 2017-es modellt tesztelték először. Illetve a 2015-öst.

Nem szokatlan, hogy egy autó kétszer szerepel az Euro NCAP törésteszten. Általában egy alapfelszereltségű, és egy biztonsági csomaggal ellátott modellt is tesztelnek (ha ilyen csomag elérhető). A Mustangot is kétszer törték, de más okokból kifolyólag. Amit az Euro NCAP tesztelt, mint 2017-es Mustang, az igazából egy 2015-ös modell 17-es arccal. A második teszten viszont egy frissített modell szerepelt, ami megkapta azokat az elektronikákat (sávtartó, AEB, stb...) amik a 2015-ösbenn em voltak benne. Szóval lényegében ez még mindig csak egy faceliftelt 15-ös Mustang, amit teleraktak biztonsági elektronikákkal, hogy elérhesse akár a három csillagot is – az elektronika nélküli modellek siralmas két csillaga helyett. A két teszt felnőtt és gyermekvédelme egyezik, viszont a gyalogosvédelem és a biztonsági elektronikák értékelései között ég és föld a különbség.

A problémák már az első teszt során jelentkeznek. 40%-os frontális ütközésnél a sofőr konkrétan lefejelte a kormányt. A légzsák ugyan felfújódott, de nem volt benne elég nyomás, hogy lelassítsa a tesztbábu fejét, ami emiatt koppant a kormányon. Utasoldalon sem volt minden rendben. Ott a biztonsági öv volt túl gyenge, ami főleg súlyosabb utasok esetében jelenthet gondot. Vigaszként szolgál, hogy a lábak, comb, medence és a mellkas védelme megfelelő, akárcsak a teljes átfedésű frontális ütközésnél. Már ha elöl ül az ember.

Hátul a biztonsági öv gyenge védelme miatt az utas hajlamos kicsúszni alóla, így a lábak és a medence nagyon gyenge védelemben részesülnek. Az előfeszítő és határoló hiánya miatt a mellkast, a nyakat és a fejet túl nagy húzóerő éri. Hasonlóan gyenge védelmet tanúsítottak az ülések is az ostorcsapás ellen. Az elöl ülőknek csekély védelem jutott, míg hátul a legrosszabb besorolást kapta a Mustang ülése.

Oldalütközésnél sokkal jobban teljesített. Az autós tesztnél, minden kritikus testrész jól védettnek bizonyult, így erre az Euro NCAP megadta a teljes pontszámot. Oszloppal való ütközésénél, a sofőr mellkasa csak megfelelő besorolást kapott, ami miatt elmaradt a maximum pontszám, de mégis közel állt hozzá. Ezzel együtt nagyon vegyes lett a felnőttvédelem értékelése. Összesen 27,7 pontot szedett össze a Mustang, ami 72%-hoz elég. Az alap, és a biztonsági elektronikákkal elárasztott változat ugyanazt a gyenge eredményt érte el, így mindketten a 2017-es ranglista utolsó előtti helyére kerültek.

Gyermekvédelme sem kiemelkedő, de sokkal kevesebb probléma volt vele. Alacsony, 32%-os eredményét inkább a hiányosságoknak köszönheti. Valószínűleg a tervezésnél sosem volt szempont, hogy valaha családi autó legyen a Mustang. A tízéves gyermeket mintázó bábu mellkasán és nyakán mértek komolyabb erőket, de ezek még nem tartoznak a veszélyes kategóriában. A probléma inkább azzal volt, hogy a biztonsági öv ütközéskor lecsúszott a gyermek válláról a felkar és a szegycsont szintjére. A hatéves gyermeknek ugyanúgy a nyakát és a mellkasát érték komoly erők, ráadásul még nagyobb mértékben, viszont oldalütközésnél szinte teljes biztonságban volt. A tízéves nem volt ilyen szerencsés, oldalütközéskor nagyon nagy ütés éri a fejét, szintén a légzsák hibájából. Az alacsony légzsáknyomás miatt a gyermek feje koppant a C oszlopon. Ezt az Euro NCAP nulla ponttal értékelte. Szerencsére mindennel nem volt gond, az első légzsák kikapcsolható, egyértelműen elhelyezhető a gyerekülés, menetiránynak háttal. Ez a rész tökéletesen megfelelt az Euro NCAP elvárásainak. A sikerhez azonban ez sem volt elég, 15,8 ponttal és 32%-kal alacsonyan az idei ranglista végén van az izmos Ford gyermekvédelme.

Az első igazi különbség a régebbi, és a jobban felszerelt Mustangok között, a gyalogosvédelemben nyilvánul meg. Ugyan a karosszérián nem változtattak, így csak a gyalogosokat figyelő rendszer miatt kapott a július után gyártott izomautó 5,8 ponttal többet. Ez százalékban is emelkedést jelent, egész pontosan 14-et. A plusz elektronikák meglátszanak a rangsoron is. Míg az első változat az alsó osztályt bővíti, addig az újragondolt Mustang a gyalogosvédelmben egészen a negyedik helyre tornázta fel magát. Baleset esetén is megfelelő a gyalogosok védelme, az autó aktív motorháztetővel védi testrészeiket a kemény motorblokktól: ha kell, a szenzorok jeleznek és a motorháztető kiemelkedik. A gépfedél ezek után elég puhának bizonyul ahhoz, hogy jól védje a gyalogost. Szokatlanul az A oszlopok sem túl kemények, és a láb védelme is meglepően jó. Az egyetlen kritikus pont a medencecsontnál van, ahol az autó orrkialakítása miatt könnyű komoly sérüléseket szerezni. A veszély mértéke olyan magas, hogy az Euro NCAP nulla pontot adott a Mustangnak a medencecsont védelmére.

Elképesztő különbségek a két változat között a biztonsági elektronikák pontozásában nyilvánultak meg. Az elektronikák nélkül szerelt változat összesen 2 pontot szerzett, ami nevetséges 16%-ra elég. Ezt a biztonsági öv becsatolásáért figyelmeztető rendszerért kapta, de ez sem maximum pontszám, mivel csak az első két ülésre elérhető a funkció.

A frissített változatot sokkal jobban felszereltek. Megkapta az automatikus vészfékező rendszert, és a sávelhagyás figyelőt egyaránt. Mindkettő megfelelően működik, és ezt értékelte is az Euro NCAP csapata. Második nekifutásra a Ford Mustang összesen 7,4 pontot kapott, ami 64%-os eredményt jelent. Ez sem kiemelkedő, csak egy erős középmezőnybe helyezi az autót, de az alaphoz képest a 48%-os javítás szép eredmény.