Chevrolet Aveo (2006)

Chevrolet Aveo (2006) törésteszt

2006.02.28. 11:48

Az Aveo levizsgázott, vélhetőleg egy cserebogár ellen sem nyújt biztonságos menedéket. Extrovertált autó, a bennülők biztonsága kevéssé érdekli, viszont barátságosan bánik az elgázolt gyalogosokkal. A gyerekekkel is viszonylag elnéző, de felnőttként jobb előtte lenni, mint benne.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 21
Frontális: 3 (19%) Oldalsó: 17 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 31 (63%)
Gyalogosbiztonság: 19 (53%)

Már a nemzetközi bemutatón éreztük: az Aveo nem épp a legkorszerűbb autó a piacon. Az EuroNCAP ezt a törésteszten sikeresen be is bizonyította, 1999 óta nem született ilyen rossz eredmény a kategóriában. Rosszabb meg soha. (Szintén másfél csillagosok: Hyundai Accent '98, Mitsubishi Lancer '97, Nissan Almera '99, Suzuki Baleno '98) Két csillag, ebből is az egyik utólag megvonva - az Aveo nem a biztonságra törekvők autója. A teszteredményeket elemezve úgy tűnik, mintha frontális ütközés esetén védelem helyett próbálná szándékosan megbüntetni a vezetőt, amiért nem figyelt jobban a szembejövőre. Gyermekvédelem terén gyenge átlagos, az elgázolt gyalogosok védelmét illetően átlag feletti eredménnyel szerepelt az Aveo.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP 1,4 literes, SX2 felszereltségű, balkormányos Aveókat tört. Az 1134 kilogramm tömegű szedán biztonsági felszereltsége minden katalóguslapozgatót meggyőzne: frontlégzsák mindkét elöl ülőnek, oldal- és fejlégzsákok, överő-határolók és előfeszítők az első üléseken, ISOFIX csatolórendszer a hátsó külső ülőhelyeken (a KL1SF697J6B009415 alvázszámtól fölfelé felső rögzítési pontokkal kiegészítve). Az autó a vezető be nem csatolt övére hangjelzéssel figyelmeztet. Mindez azonban egy olyan labilis kasztniba került, hogy az autónak sikerült minimális passzív biztonsági rendszerekkel felszerelt, nyolc-kilenc éves koreai és japán kategóriatársak eredményét hoznia a teszten.

A 64 km/h sebességgel lezajló félátfedéses frontális ütközés ezredmásodpercei alatt félelmetes dolgok történtek a kabinban. A kormány 13 és fél centit mozdult hátra, kettőt fel, egyet balra, sikeresen támadva a vezető mellkasát és fejét egyaránt. Légzsák ide vagy oda, a próbababa alaposan meg is ütötte magát rajta, annyira, hogy felsőtestével elgörbítette a karimát. Az A-oszlop 14,9 milliméterrel került hátrébb, így az utascella veszélyes mértékben deformálódott, az Aveo nem egy túlélőkapszula. Ha élő ember ül a bábu helyén, szinte bizonyos, hogy életveszélyes sérüléseket szenved az ütközésben: a halálos fenyegetést az NCAP az összpontszám alapján egyébként megérdemelt második csillag áthúzásával büntette.

Nem mintha ezek után még nagy jelentősége lenne, de a lábtérben is rémisztő helyzet alakult ki. A kuplung 23,7 centivel hajlott hátra, másféllel felfelé, törve-zúzva, karistolva a vezető lábfejét és lábszárát. A marcangolásba a biztosítéktábla, a kormány magasságállító szerkezete és maga a kormányoszlop is beszállt. A belső oldalon még rosszabb volt a helyzet, itt a középkonzol váza tört-zúzott, amit ért. Az Aveo lábfej- és bokavédelmét az NCAP 0 pontra értékelte.

Az mondják, a személyautókban az anyósülés a legveszélyesebb hely, de ezúttal az utas úszta meg könnyebben a karambolt (igaz, az ellenél nem az ő oldalán csapódott be). A vezető mellkasát, jobb combját és lábfejét a gyakorlatilag biztos súlyos sérülést jelző pirossal színezték az illusztráción, csak nyaka, feje és hasürege maradt úgy-ahogy épségben a csatt után. Utasa viszont, ha csak "határeset" szintjén védett combján nem keletkezett fatális sérülés, mondjuk egy jó kis ütőérmetszés, jó eséllyel ki tud mászni a roncsból, hogy megpróbálja mesterséges lélegeztetésben részesíteni a sofőrt és hívja a mentőket. Ez is valami.

Az oldalütközésen furcsamód nem teljesített rosszul az Aveo. 50 km/h sebességgel érkező másik autó, vagy 29 km/h sebességgel oszlopba csapódás esetén a légzsákok rendeltetésszerűen nyílnak, a becsapódás oldalán ülő utazó terhelési értékei az elviselhető szint alatt maradnak. Hát bizony, egy jó kis oldalmerevítés és pár pirotechnikai csomag elhelyezése egy már meglévő karosszériában (négyajtós Kalos) egyszerűbb feladat a gyártónak, mint a gyűrődőzóna teljes újratervezése. Védelmi teljesítmény: 94%. Az összesítésben akár három csillag is összejöhetne, de az NCAP értékelőrendszere nem engedi, hogy valamely versenyszámban végletesen gyengén szereplő autók átlagosnak tűnjenek az autóvásárlók szemében.

Szüleik élet-halál harcát a gyerekek viszonylagos biztonságból nézhetik végig az Aveo hátsó üléséről. A Britax-Römer biztonsági ülésekbe csatolt apróságok feje, mellkasa sem a frontális, sem az oldalütközéses teszten nem kapott súlyos terhelést. Az NCAP nem is annyira a gyerekek effektív védelmi hiányosságai miatt értékelte csak három csillagra az eredményt, hanem bizonyos információs hiányosságok miatt. Az utasoldali napellenzőn van figyelmeztető címke a bekapcsolt légzsák és a gyerekülés inkompetenciájáról, de a légzsákot hatástalanító kapcsoló megtévesztő; nem egyértelmű, mikor éles a légzsák és mikor alszik. Szintén nehéz a hátsó felső rögzítési pontok felfedezése a kárpitban.

 

Ha egy Aveo volánja mögé kényszerülünk, és 40 km/h sebességgel haladva egyszer csak azt vesszük észre, hogy épp leugrott elénk egy figyelmetlen gyalogos, jobbra nem tudunk kerülni a magas padka miatt, szemből viszont jön valami (bármi Trabanttól Kamazig, az Aveóban mindegy), ne tétovázzunk. Igyekezzünk középre venni a gyalogost, a lámpák előtt kevésbé vastag, párnázott a lökhárító, viszont a hűtőmaszk finoman fogadja majd a nekivágódó testet. A motorháztetőn sem fog nagyot koppanni a szeleburdi járókelő, a középső hosszanti sávban rugalmas felület fogadja. Veszélyt csak a sárhányók lemezeinek felső éle jelent.