Citroen C4 Picasso (2006)

Citroen C4 Picasso (2006) törésteszt

2006.10.10. 18:19
Alig pár héttel bemutatója után már össze is törte az NCAP a Citroen új egyterűjét. Öt csillag az elöl ülők védelmére, három a gyermekekére, kettő a gyalogosokéra: az eleje és a vége szép eredmény, de a gyermekekre egy ilyesfajta családi kocsiban a konkurencia már jobban szokott ügyelni.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 35 (71%)
Gyalogosbiztonság: 16 (44%)

Hogy telik az idő: már tizenegyedik éve pusztítja az autókat minden gyártótól függetlenül az EuroNCAP. Egyre nő az archívum, egyre gyakoribb, hogy egy-egy modell második generációjának balszerencsés képviselőjét is eléri a végzet. Az előző, jobban mondva még most is futó klasszikus Picassót 2001-ben törte össze a minősítő intézet. Akkor négy csillagra volt jó a modell, most már ötre. Az alsó-középkategóriás alapokra épített egyterűek (az NCAP nevezéktanában Small MPV) mezőnyében a Picasso akkor is, most is biztonságos autónak számított; némely aggályos gyermekvédelmi problémáktól eltekintve nem vallott szégyent a biztonság terén évek óta remekül teljesítő francia autógyártás. A háromcsillagos gyermekbiztonság viszont nem az igazi, több konkurens csinált már négy csillagot, a Ford Focus C-Max , például.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Balkormányos Picassókat tört az NCAP, egyenként 1539 kilogramm nettó tömegben. (Utánanéztem, a régi Picasso 2001-ben 1275 kilót nyomott. Az ég kék, a nők titkolóznak, az autók nőnek.) A Picassó derekasan ki van bélelve légzsákokkal, a tesztelt példányok műanyag utasait két fázisban felfúvódó frontlégzsákok, oldallégzsákok és függönylégzsákok óvták, a vezető térdére pedig térdlégzsák vigyázott. Az első ülések biztonsági öveit előfeszítővel és erőhatárolóval látták el. A jobb első ülést és a második sor mindhárom ülését felszerelték ISOFIX-kampórendszerrel, a felső rögzítési pontokról sem feledkezve meg. A való világ útjain a vezetőt még ABS, ESP, vészfékasszisztens és sebességlimitáló berendezés is segítené az ütközés elkerülésében. Az NCAP az első szériából tört össze autókat, tehát a teszteredmények valamennyi C4 Picassóra vonatkoznak.

A félátfedéses frontális ütközésben az ütközésoldali A-oszlop kilenc millimétert hajolt hátra, az utascella integritása nem sérült. A kormányoszlop hat millimétert mozdult hátra, 16-ot felfelé, 17-et jobbra. Az elöl ülő próbababák mellkasát, fejét az illusztrációkon zölden hagyhatták, az NCAP mindössze a lábtérben, a kormányoszlop állítómechanikája körül vélt felfedezni bizonyos veszélyforrásokat. Mivel minden Picassóhoz jár a térdlégzsák, a minősítő intézet felkínálta a gyártónak a lehetőséget, hogy demonstrálja: testalkattól függetlenül bármilyen vezető lábtere teljes biztonságot élvez. A Citroen nem kívánta további teszteken dicsőíteni a párnázottságot, így az NCAP a végelszámolásnál pár pontot azért levont, biztos ami biztos.

Az oldalütközési próbán rendeltetésszerűen durrogtak el a felsőtestet védő oldal- és a fejet védő függönylégzsákok. Mindössze pár töredékpont veszett oda, a vezető mellkasának terhelési értékei miatt. Ez azonban nem látszik meg a végeredményen, a Picasso kerekítve maximális pontszámot ért el.

A bababiztonsági mérésekhez a 18 hónapos műcsecsemőt Britax Römer Baby safe Universal gyermekülésbe szíjazták, a készséget az ISOFIX-rendszerrel rögzítették. A hároméves gyermek-imitációt Britax Römer duo fotelbe ültették, őt a felnőtt övvel kötötték be a középső ülésre.

Az első utasülés légzsákjának és az iderakott, menetirány ellen fordított gyerekülés összeférhetetlenségéről hétnyelvű, letéphetetlen címke regél a napellenző mindkét oldalán. Az utaslégzsák kikapcsolható, de az NCAP szerint az autó nem hozza egyértelműen a vezető tudomására, hogy akkor most aktív, vagy inaktív-e a légzsák. A minősítő intézet szokás szerint nem találta elég egyértelműnek az ISOFIX-rendszer meglétére utaló jelzéseket sem.A frontális ütközési próba során a menetiránynak háttal fordított gyermekülés előremozdult, elengedte a kisebbik baba fejét, ami a vezetőülés támlájának ütközött. Ez a kis malőr számos pontba került a Picassónak, a 71 százalékos teljesítmény csak három csillagra volt elég.

 

Egy jó tempóval érkező Picasso előtt jobb alacsonynak lenni, mint magasnak. A lökhárító puha és barátságos, a motorháztető nemkülönben, a gyerekeknek tulajdonképp csak a motorháztető elülső élével kapcsolatban van félnivalójuk. Viszont egy elcsapott felnőtt feje nagy valószínűséggel valahol a szélvédő alatt fog becsapódni - itt pedig teljes szélességében kíméletlenül kemény az autó. Talán a Citroen arra gondolt, guggoljunk gyorsan le az ütközés pillanatában?