Citroën C6 (2006)

Citroën C6 (2006) törésteszt

2006.01.20. 10:18

Az EuroNCAP munkatársai végre felrázódhattak az unalmasan egyforma autótörések okozta elfásultságból. A sok egyhangú zúzás után itt egy izgalmas újdonság, a gázoláskor felpattanó motorháztető!

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 14 (88%) Oldalsó: 17 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 3
Gyermekbiztonság: 38 (78%)
Gyalogosbiztonság: 28 (78%)

Az EuroNCAP az Exclusive Cars kategóriába sorolta a Citroën új nagykocsiját, a C6 limuzint. A C6 úgy teljesített a teszten, ahogy egy mai exkluzív autótól elvárható. Utasai biztonságban érezhetik magukat, ha az autó felé szemből 64 km/h sebességgel, 40%-os átfedésben fal, esetleg oldalról 50 km/h sebességgel másfél méter széles faltörő kos közelít. Sőt, ha séta közben úgy érezzük, hogy a 40 km/h sebességgel érkező C6-os sofőrje nem akar minket átengedni a zebrán, bátran kiléphetünk elé, nagy bajunk nem eshet.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az elpusztított autó egy balkormányos, háromliteres V6-os benzinmotorral szerelt modell volt, szép böhöm nagy jószág, 1816 kilós saját tömeggel. A C6-ot minden földi jóval felszerelte a gyártó, ami a túléléshez kell. Frontlégzsákok, oldallégzsákok, függönylégzsákok; a vezető számára egy térdlégzsák is jutott. Elöl-hátul minden utasnak jár az erőhatárolóval és előfeszítővel biztosított hárompontos öv. A C6 nem csak az első, de a hátsó utasok övének becsatolására is figyelmeztet indulás előtt. A hátsó szélső üléseken felső rögzítési ponttal kiegészített ISOFIX gyerekülés-dokkoló várja a csöppségeket.

Frontális ütközésnél a kortárs modelleknél megszokotthoz képest kissé nagyobb mértékben mászkáltak el helyükről a kezelőszervek, de a vezető biztonságát sem a 24 mm-rel jobbra hajló kormány, sem az 51 mm-rel hátra- és 12 mm-rel felugró gázpedál nem veszélyeztette. Az A-oszlop 46 mm-rel került hátrébb a csattanás után. A légzsákok kifogástalanul dolgoztak, csak a vezető mellkasát és mindkét bábu mindkét lábszárát kellett sárgára színezni az illusztrációkon. Az oldalütközés a rossz oldalon ülő utazó mellkasát terhelte meg leginkább, de a tesztkörülmények között azt sem veszélyes mértékben.

A gyermekeknek sincs okuk aggodalomra. A menetirányba fordított Römer-Britax Duo Plus ülésekben csak a 18 hónapos bábu mellkasának biztonsága kapott good, azaz jó helyett fair, azaz elfogadható minősítést.

 

A C6 az első autó az EuroNCAP eddigi halállistáján, amely képes volt a maximálisan adható négy csillagot begyűjteni gyalogosgázolás közben tanúsított kegyes viselkedéséért. A 78%-os teljesítményt a Citroen újdonsága, a gázoláskor felpatanó motorháztető biztosította (a berendezést az új Jaguar XK luxuskupéba is beépítik).

Amikor az autó úgy érzi, gyalogost gázolt (a Citroën szerint a C6 szenzorai képesek különbséget tenni egy gyalogos, meg mondjuk egy fa között), azonnal intézkedik. Lőporos patronokkal 6,5 centivel feljebb löki a motorháztetőt, ami innentől rugalmas felfüggesztésen várja, hogy gyengéden felfoghassa a rápuffanó áldozatot. A folyamat állítólag mindössze négy századmásodpercet vesz igénybe.

Az elütött atyafi akkor számíthat a legkedvezőbb fogadtatásra, azaz akkor zuhan az EuroNCAP által zölddel satírozott téglalapokra, ha pont középen érkezik a lökhárítóra, majd a motorháztetőre. A C6 széle továbbra is kemény maradt.