Fiat Croma (2005)

Fiat Croma (2005) törésteszt

2006.04.18. 15:29

A nagy Fiat nem hozott szégyent a konszernre. A három testvérmárka legszürkébb középkategóriása simán hozta a 159-es Alfa remek eredményeit: öt csillag a felnőtteknek, négy a gyerekeknek, egy a gyalogosoknak. Csak a miheztartás végett: ugyanígy teljesített az új BMW 3-as is.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonsági öv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 39 (80%)
Gyalogosbiztonság: 6 (17%)

Az NCAP balkormányos, 1,9 literes dízel Cromákat terelt a vágóhídra, egyenként 1540 kg élősúlyban. Az autókat bőségesen ellátta biztonsági felszerelésekkel a gyár. A frontlégzsákok két fázisban fúvódnak fel, a vezető térdére külön kis ballon ügyel, az oldal- és függönylégzsákok sem maradhattak el. Az első üléseket öv-előfeszítőkkel és erőhatárolókkal egészítették ki, hátul a külső üléseken a gyerekeket felső rögzítőkapoccsal kiegészített ISOFIX-dokkolórendszerbe kattinthatjuk. Figyelem: a teszteredmények a 2014896-es alvázszám utáni példányokra állnak.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A frontális ütközési próbán a Croma bal eleje 64 km/h sebességgel csapódott a deformálódó akadályba. A Fiat stratégiája a harcban inkább a légzsákokra, mint a merev utascellára épült: az A-oszlop 21 mm-rel hajlott hátra. A kormány minden síkban elmozdult, a vezető mellkasa felé 2,9 centit, felfelé 18-at, jobbra 8 millimétert hajlott. Ezzel együtt a vezető és a kormány közvetlenül nem találkozott, a kabin integritása pedig az NCAP értékelése szerint nem sérült.

A lábtérben is ehhez hasonlóan zajlottak az események. Bár a fékpedál nem átallott tizenkét centivel elmozdulni hátrafelé, a térdlégzsák kiválóan kompenzált. A vezető térde, combja sérülés nélkül került ki a csattanásból. A minősítő intézmény külön kiemelte, hogy nem csak a pirotechnikai bűvésztrükkel védett sofőr, de az utas dummy is biztonságban volt: az ő lábterében sem keletkeztek tépő-marcangoló szilánkok. Sőt, az illusztrációt elnézve az ő lábszára jobban vészelte át a bajt, mint a pilóta-bábué. A frontális tesztben a Croma 94%-os védelmet nyújtott az utasoknak!

Ha 29 km/h sebsséggel póznába vágódik a Croma, vagy ha 50 km/h-val megérkezik az ajtóba a másik autó, még ennél is nagyobb biztonságban vannak az elöl ülők. A becsapódás oldalán üldögélő bábu száz százalékos védelmet kapott a nagy Fiattól, a légzsákok nyíltak és védtek fejt, tort, potrohot; az NCAP nem is kommentálta az eseményt. Megvédte, oszt jóvan, nincs miről beszélni.

Hasonló volt a helyzet a hátra bekötött dummy-fiókák esetében is. Ezúttal a 36 és a 18 hónapos gyermekimitációkat egyaránt menetirány felé fordított Britax-Römer biztonsági ülésekbe kötötték, ezeket pedig az ISOFIX-horgonyokkal rögzítették. Aztán jöttek sorra a karambolok, az NCAP dolgozói meg csak ikszelgették a tesztlapokon a "good" és "protected" szavak melletti rubrikákat. Mindössze azt kifogásolták, hogy az utasoldali légzsák kapcsolójának állása nem egyértelmű, illetve hogy a hátsó ülések ISOFIX-kapcsait nehéz észrevenni.

 

Tétován kószáló gyalogos viszont jobb, ha nem kerül a Croma színe elé. Az autó kőkemény lökhárítóján csak úgy reccsennek a csontok, a motorháztető elülső éle csak a két szélén lágy valamelyest. A motorháztetőt magát is csak ott puhították fel ímmel-ámmal, ahol egy elütött gyerek feje koppanna rajta. A csontosabb felnőttkoponya már biztosan piros zónába érkezik, a szélvédő alsó kerete is mindent megtesz egy jó kis agyrázkódásért.