Land Rover Discovery III (2006)

Land Rover Discovery III (2006) törésteszt

2006.08.30. 14:22
Az EuroNCAP a hatalmas luxus-Landyt is nekicsapta a falnak. Mint azt már oly sokszor láthattuk, a nagy méret, a nagy tömeg nem jelent automatikusan sikert a törésteszten, a Discovery egy versenyszámban sem tudta megszerezni az összes adható csillagot.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 31
Frontális: 11 (69%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 39 (80%)
Gyalogosbiztonság: 8 (22%)

Az új Disco a tizenötödik strigula az NCAP nagy terepjárók (Large Off-Roaders) kategóriájában. Eddig csak három autó (mindhárom európai), a BMW X5 , a VW Touareg és a Volvo XC90 tudott öt csillagot szerezni az elöl ülők védelme terén nyújtott teljesítményért - és ez továbbra is így marad. A Discovery négy csillaga sem szégyen persze, ennyit kapott az újabb modellek közül a Grandcsirke és a Nissan Pathfinder . A gyermekvédelemre kapott négy csillag sem rossz érték, amióta az NCAP ezt is vizsgálja, csak a Touareg kapot még ilyen sok csillagot a kategóriában. A gyalogosgázolásra szerzett egy csillag nyomasztó, ha arra gondolunk, mi is kerülhetünk egy Disco elé a zebrán, de ne legyenek illízióink: a 15 nagy terepjáró közül eddig csak a Pathfinder és az XC90 kapott két csillagot, a többiek csak egyet, vagy egyet sem.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet SE felszereltségű, V6-os dízelmotoros, balkormányos példányokat vizsgált labratóriumában. Egy ilyen Disco 2637 kilót nyom; ez a súly jól jön egy átlagos utcai balesetben, amikor az ellenfél egy jóval kisebb, könnyen félresöpörhető személyautó, de az NCAP akadályai ellen nem jelentett előnyt. Az elöl ülő bábukat két fázisban felfúvódó frontlégzsákok, oldal- és függönylégzsákok védték, az első ülések biztonsági öveit előfeszítővel és erőhatárolóval szerelték fel. A második sorban felső csatlakoztatási pontokkal kiegészített ISOFIX-dokkolórendszer várta a csemetéket. Az - ezúttal hasznavehetetlen - aktív biztonsági eszközök listáján az ABS mellett természetesen ott volt a menetstabilizáló és a fékasszisztens is.

A frontális ütközésnél a Discovery 64 km/h sebességgel csapódott bal oldalával a deformálódó akadályba - 40%-os átfedéssel. A légzsákok rendben nyíltak, a bábuk sem csúsztak le róluk, a kabin alig deformálódott, az A-oszlop mindössze 11 millimétert hajlott hátra. A lábtérben már több gond akadt. A pedálok is egész jól viselkedtek, a gáz 44, a fék mindössze 5 mm-t hajlott hátra, viszont számos egyéb alkatrész ugrott neki a vezető és utasa térdének. A pilótát a kormányoszlop magasságállító mechanizmusa és karja támadta meg, az utast pedig az addig békésnek mutatkozott kesztyűtartó kezdte marcangolni. Ez, és a vezető mellkasán mért erős terhelés nagyon lerontotta a védelmi teljesítményt: a Discovery 69%-ot ért el.

A luxusterepjáró az oldalütközési próbán és a póznateszten kiköszörülte a csorbát. A vezető ajtajába 50-nel becsapódó vasdarab és a pózna, melynek 29 km/h-val lökik neki az autókat a perverz NCAP-munkatársak, meg sem kottyantak a légzsákrendszernek. Az eredmény: 100%-os teljesítmény.

A Discovery hatalmas testében utazó gyermekeknek sem kell jobban aggódniuk, mint szüleiknek. A Britax-Römer ülésekbe szíjazott másfél és hároméves gyerek-makettet 80%-os hatásfokkal védte meg az autó, ami erős négy csillagot jelent az ötből. Az NCAP megemlíti viszont, hogy a jobb első légzsák és az oda kerülő, menetiránynak háttal fordított gyerekülés összeférhetetlenségéről csak egy könnyne eltávolítható matrica emlékezik meg, valamint kifogásolták, hogy az ISOFIX-rendszer meglétére is túl kevés, túl kis jelzés hívja fel a figyelmet.

 

A gyalogosok kevés kíméletre számíthatnak a Discovery III-tól, a kocsi lökhárítójával és a motorháztető elülső élével akár tehéncsordákat is le lehetne mészárolni. Az áldozat jól teszi, ha figyel arra, hogy feje lehetőleg a gépháztető lágy középső részén koppanjon, a kerekek fölőtti rész és a szélvédő töve szintén kevés filantróp hajlamot mutat.