Jeep Grand Cherokee (2005)

Jeep Grand Cherokee (2005) törésteszt

2006.01.27. 15:00

Az ember azt gondolná, egy ekkora böhömben semmi baja nem eshet. Pedig de. A Grandcsirke legújabb generációja nem tudott öt csillagot szerezni a teszten. Még négyet is csak az erős oldalvédelem miatt kapott.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 26
Frontális: 9 (56%) Oldalsó: 16 (89%) Biztonsági öv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 35 (71%)
Gyalogosbiztonság: 0 (0%)

Az EuroNCAP még tavaly törte össze a Grand Cherokee-t. A luxusterepjáró a Large Off-Roader kategóriában indult, versenytársai közül eddig három európainak, a 2003-ban tesztelt BMW X5-nek és Volvo XC 90-nek, valamint a tavalyelőtt összetört VW Touaregnek sikerült öt csillagot szerezni. A Grandcsirkének nem. Emellett övé a kétes dicsőség, miszerint jelenleg a Grand Cherokee a legfiatalabb modell az EuroNCAP eddig szétzúzott nagy off-roaderei között, aki nem tudta öt csillagra teljesíteni a tesztet.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az áldozat egy tavaly gyártott balkormányos modell volt, orrában a Daimler-Chrysler háromliteres dízelmotorjával, ABS-szel, ESP-vel, front-, oldal- és fejlégzsákokkal, az első üléseken öv-előfeszítőkkel és erőhatárolóval. A 2150 kilós autó, illetve utasai egy valós karambolnál statisztikailag valószínűleg előnyben lennének az ellenféllel szemben, hiszen alighanem kisebb, félrelökhető autóval találkoznának, de a teszten a rögzített (igaz némileg deformálódó, rugalmas) akadállyal sem a Jeepnek, sem a bábuknak nem volt könnyű dolguk.

A frontális ütközésnél a dummy-k és a légzsákok előírásszerűen találkoztak, ahogy az NCAP lakonikus eredménylapja fogalmaz, a kontaktus stabil volt. A kormánykerék három és fél centit mozdult felfelé, balra pedig hét millimétert hajolt el. Az utastér integritása gyakorlatilag nem sérült, az A-oszlop egy centivel mozdult hátra. A sofőr mellkasát ennek ellenére túl nagy erőhatások érték, és az utas felsőteste sem maradt zöld a szemléltető ábrán. A levegő után kapkodó áldozatok csak azzal vigasztalódhatnak, hogy fejük sértetlenül vészelte át az ütközést.

Mindjárt vége lesz azonban a jókedvnek, ha lenéznek a lábukra. A medence és a comb nagyobb terhelést kap annál, amit egy ilyen drága modellben manapság elvár az ember, az NCAP határesetnek minősíti e testtájak védelmét. A kormányoszlop, ennek borítása és rögzítőkarja, és hogy az utas se legyen túl vidám, a kesztyűtartó fedele változatos sérüléseket tudnak okozni térd- és lábszártájékon. A pedálok közül egyedül a fék rakoncátlankodott, hátra 56, felfelé négy millimétert mozdult.

A gyermekbábuk alapvetően biztonságban vészelték át az ütközést. Az egyes testrészek védelme alapvetően jónak minősül, bár a teljes testen mért terhelés a másfél és a hároméves gyermeket szimuláló bábun egyaránt csak az "elfogadható" kategóriába fért be. Talán ha a Jeep a műszerfalra és a napellenzőkre ragasztott matricáknál tartósabb eszközökkel táblázná ki az első utasülésre helyezett, menetiránynak háttal rögzített gyerekülés és az utaslégzsák találkozásának veszélyeit, a négy csillag is meglett volna.

Az oldalütközést a sok légzsáknak hála lényegesen jobban viseli a Grandcsirke. Sem a felnőttek, sem a gyerekek nem lennének veszélyben, ha a vezető oldalán egy másfél méter széles tárgy, például egy autó 50-nel telibekapná a terepjárót.

 

Nem lennék viszont annak a szerencsétlennek a helyében, akit pont ez a bő kéttonnás fémrém gázol el a zebrán. Ritkán kerül ennyire egyértelmű helyzetbe az NCAP minősítőtestülete: a motorháztetőre csapódó gyalogosnak esélye sincs. Akárhova üti be kezét, fejét, mellkasát, lábát, kemény, kíméletlen fogadtatásban részesül. Ha Grandcsirke közelít, egy választásunk lehet. Ahogy Pósalaky bácsi mondta: ugorgyunk!