Az egyiknek sikerül…

2008. szeptember 24., szerda 10:24
…a másiknak meg nem. Valószínűleg az Euro NCAP tesztelői se nagyon értik, miként lehetséges, hogy az ötcsillagos Kia Cee’d után a vele műszakilag teljesen azonos Hyundai i30-nak csak négyet adnak. Vagy ők igen, de én nem.

Négy csillag a felnőttek védelmére, három a gyermekbiztonságra és kettő a gyalogosvédelemre. Nem rossz eredmény, de azért a kategória élvonalától így jócskán elmarad a dél-koreaiak újdonsága. Öt csillagot kapott a BMW 1-es sorozat, a Citroën C4, a Fiat Bravo, a Ford Focus, a Mercedes A-osztály, a Nissan Qashqai, az Opel Astra, a Peugeot 308, a Renault Mégane, a Toyota Auris és Corolla, a Volvo C30 és a VW Golf. Azaz nagyjából a kategória összes valamirevaló képviselője. A kompaktok szegmensében az utóbbi néhány év népszerű új modelljei mind hozták az ötcsillagos szintet. Melléjük szeretett volna a Hyundai az i30-cal felzárkózni, ezért gyaníthatóan a dél-koreaiak annyira nem örülnek ennek az eredménynek. Lássuk, hol véreztek el.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 33
Frontális: 12 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 34
Gyalogosbiztonság: 14

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Alapvetően az i30 nem szerepelt rosszul, az utascella ellenállt a becsapódás erejének, a túlélőtér megmaradt, ráadásul a dummykon mért gyorsulási értékek sem veszélyesen magasak. Még az összpontszám is megvolt az öt csillaghoz, de a vezető térdének, combjának és sípcsontjának fokozott sérülésveszélye miatt végül büntettek a szigorú bírák.

Az i30 nem teljesítette az ötcsillagos felnőtt utasvédelemhez szükséges követelményeket, bár összességében elegendő pontszámot szerzett. A sofőrt modellező bábu jobb térdének sérülése azt mutatta, hogy egymáshoz viszonyítva veszélyes mértékben mozdulhat el a combcsont és a sípcsont. Tetőzi a bajt, hogy a műszerfal alján található kiálló elemek további sérülést okozhatnak, emiatt újabb pontokat vontak le a tesztelők. Mindez együttvéve „gyenge” minősítést eredményezett a láb környékére vonatkozóan (a szemléltető ábrán pirossal jelölt terület). Az ütközés során az utastér stabil maradt.

E téren 33 pont és három csillag az i30 jutalma, ami ma már szintén nem a jobb eredmények közül való, az élmezőny többnyire hozza a négy csillagot. Pedig a 18 hónapos és a 3 éves gyermeket modellező dummykat is jó minőségű és biztonságos Britax-Römer gyártmányú gyerekülésekbe ültették a tesztelők. A fiatalabbét a menetiránynak háttal, az anyósülésre, a nagyobbét a hátsó szélső ülésre rögzítették. Az utasoldali légzsák kikapcsolható a háttal ülő gyermek elhelyezéséhez. Viszont nincs egyértelmű jelzés, amely a légzsák állapotáról tájékoztatná a vezetőt. Nem látszik jól a figyelmeztetés, hogy a légzsákot ki kell kapcsolni, mielőtt a hátrafelé néző gyermekülést behelyeznénk, mivel az utasoldali napellenző hátoldalára tették. A hátsó üléssoron az ISOFIX rögzítési pontok helyét sem jelölték egyértelműen.

E téren is volna még mit fejleszteni a Hyundai i30-on, bár a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy a gyalogosvédelem terén ma még ritka az igazán jó eredmény. Az elgázolt gyermek fejének védelmét alapvetően jól oldották meg a tervezők. Ezzel szemben a felnőttek feje komoly sérülésveszélynek van kitéve, mivel keményen csapódik a motorháztetőbe. Hasonlóképpen durva a motorházfedél elülső része is.

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Öreg az izzó, kicseréljük?
Öreg az izzó, kicseréljük?
Mintha rosszabbul látnék sötétben vezetve, vajon a szemem öregszik, vagy az izzó gyengül? Érdemes az öreg izzót kicserélni újabbra?
Minden asszony életében van egy pillanat
Egy meteor néha elpusztít egy bolygót, máskor meg a Toyota kezd gyártani olyasmit, ami Hummernek is extrém volna. Csillagászatilag néha összejön.
Teszt Radar a pápaszem helyett
Ledobta a szemüveget, mégis mindent lát. Nincs jogsija, mégis a sofőr helyett vezet. Mi az?
Nepper Szabad használt Cruze-ot venni?
Fabiámat cserélném tágasabbra kétmillióig. Nagy szedán és egyterű is szóba jöhet.
Ilyen lesz az új sport-VW
Egyszerre lehet dögös külsejű, elérhető árú és egész célszerű az új Volkswagen modell, ha megvalósul.
Égéstér Autók, autók, debütáló vendég
Hogyan gondolkodik egy nepper és mivel nem számol az autóvásárló. Valamint egy kis oldtimerezés és persze tanács-hegyek!
CitiJet: Skoda, diákmunkából
Egy tizenhat fős gyakornok-csapat ötleteiből alakult ki ez a különös kisautó.
TB Őrület a szomszédból
Meghökkentő formaterv és izgalmas technikai megoldások az osztrák motorgyártó újdonságán.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

tömítéskészlet, szelepfedél
HYUNDAI PORTER 2.5 TD Pick-up 1994-2004
2186 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
HYUNDAI i20 1.6 CRDi Ferdehátú 2008-2013
7842 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Barkas Psycho
The Barkas B1000 was a slow, stinking, two-stroke oil-burning van. Ideal subject for creating an automotive Frankenstein-monster eating Lambos for breakfast.