Töréstesztek Töréstesztek

Az egyiknek sikerül…

2008. szeptember 24., szerda 10:24
…a másiknak meg nem. Valószínűleg az Euro NCAP tesztelői se nagyon értik, miként lehetséges, hogy az ötcsillagos Kia Cee’d után a vele műszakilag teljesen azonos Hyundai i30-nak csak négyet adnak. Vagy ők igen, de én nem.

Négy csillag a felnőttek védelmére, három a gyermekbiztonságra és kettő a gyalogosvédelemre. Nem rossz eredmény, de azért a kategória élvonalától így jócskán elmarad a dél-koreaiak újdonsága. Öt csillagot kapott a BMW 1-es sorozat, a Citroën C4, a Fiat Bravo, a Ford Focus, a Mercedes A-osztály, a Nissan Qashqai, az Opel Astra, a Peugeot 308, a Renault Mégane, a Toyota Auris és Corolla, a Volvo C30 és a VW Golf. Azaz nagyjából a kategória összes valamirevaló képviselője. A kompaktok szegmensében az utóbbi néhány év népszerű új modelljei mind hozták az ötcsillagos szintet. Melléjük szeretett volna a Hyundai az i30-cal felzárkózni, ezért gyaníthatóan a dél-koreaiak annyira nem örülnek ennek az eredménynek. Lássuk, hol véreztek el.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 33
Frontális: 12 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 34
Gyalogosbiztonság: 14

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Alapvetően az i30 nem szerepelt rosszul, az utascella ellenállt a becsapódás erejének, a túlélőtér megmaradt, ráadásul a dummykon mért gyorsulási értékek sem veszélyesen magasak. Még az összpontszám is megvolt az öt csillaghoz, de a vezető térdének, combjának és sípcsontjának fokozott sérülésveszélye miatt végül büntettek a szigorú bírák.

Az i30 nem teljesítette az ötcsillagos felnőtt utasvédelemhez szükséges követelményeket, bár összességében elegendő pontszámot szerzett. A sofőrt modellező bábu jobb térdének sérülése azt mutatta, hogy egymáshoz viszonyítva veszélyes mértékben mozdulhat el a combcsont és a sípcsont. Tetőzi a bajt, hogy a műszerfal alján található kiálló elemek további sérülést okozhatnak, emiatt újabb pontokat vontak le a tesztelők. Mindez együttvéve „gyenge” minősítést eredményezett a láb környékére vonatkozóan (a szemléltető ábrán pirossal jelölt terület). Az ütközés során az utastér stabil maradt.

E téren 33 pont és három csillag az i30 jutalma, ami ma már szintén nem a jobb eredmények közül való, az élmezőny többnyire hozza a négy csillagot. Pedig a 18 hónapos és a 3 éves gyermeket modellező dummykat is jó minőségű és biztonságos Britax-Römer gyártmányú gyerekülésekbe ültették a tesztelők. A fiatalabbét a menetiránynak háttal, az anyósülésre, a nagyobbét a hátsó szélső ülésre rögzítették. Az utasoldali légzsák kikapcsolható a háttal ülő gyermek elhelyezéséhez. Viszont nincs egyértelmű jelzés, amely a légzsák állapotáról tájékoztatná a vezetőt. Nem látszik jól a figyelmeztetés, hogy a légzsákot ki kell kapcsolni, mielőtt a hátrafelé néző gyermekülést behelyeznénk, mivel az utasoldali napellenző hátoldalára tették. A hátsó üléssoron az ISOFIX rögzítési pontok helyét sem jelölték egyértelműen.

E téren is volna még mit fejleszteni a Hyundai i30-on, bár a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy a gyalogosvédelem terén ma még ritka az igazán jó eredmény. Az elgázolt gyermek fejének védelmét alapvetően jól oldották meg a tervezők. Ezzel szemben a felnőttek feje komoly sérülésveszélynek van kitéve, mivel keményen csapódik a motorháztetőbe. Hasonlóképpen durva a motorházfedél elülső része is.

Totalcar áruház

fékpofakészlet
HYUNDAI H100 2.5 D Dobozos 1994-2000
8104 Ft
törlőlapát
HYUNDAI ACCENT 1.5 CRDi GLS lépcsőshátú 2005-2013
3012 Ft
légszűrő
HYUNDAI i30 CW 2.0 CRDi Kombi 2008-2012
4394 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

The secret codes used to start Audis have been cracked
The system protecting the most expensive models of Audi, Bentley, Lamborghini and Porsche is not so safe after all.