Az NCAP töréstesztek leírása

2001.05.11. 12:00
A teszt a European Enhanced Vehicle Safety Committee által kifejlesztett módszerek szerint történik.
  FRONTÁLIS ÜTKÖZÉS  
 
A frontális ütközési teszt a European Enhanced Vehicle Safety Committee által kifejlesztett módszerek szerint történik, de az ütközési sebesség mintegy 8km/h-val magasabb.
 A frontális ütközés vizsgálatánál az autó 64km/h-s sebességgel ütközik egy deformálódó akadállyal.
 
   
 
 
A bábukról leolvasott adatok alapján következtetnek az elöl ülők védelmének mértékéről.



 
 VÉDELEM
 
Megfelelő
Határeset
Gyenge
Rossz
 
  OLDALIRÁNYÚ ÜTKÖZÉS
 
Az ütközés 50km/h-nál történik. Egy deformálódó orr-résszel felszerelt kocsit tolnak az autónak a sofőr oldaláról
 
 
 
 
 
 
R pont = A férfi sofőrök 95%-ának a csípőcsontja itt található. Ebben a tesztben speciális bábut használnak, hogy a lehető legtöbb információt gyűjtsék a felmerülő sérülési veszélyekről
 
A bábukról leolvasott adatok alapján következtetnek az elöl ülők védelmének mértékéről.
     
 VÉDELEM
 
Megfelelő
Határeset
Gyenge
Rossz
  GÁZOLÁSI TESZTEK
 
A gyermek és felnőtt gyalogosok gázolásos baleseteinek modellezésére 40km/h ütközési sebességnél történő tesztsorozatot alkalmaznak. Az ütközési pontokat ezután kiértékelik és besorolják jó, gyenge és rossz minősítéssel. Mint a többi teszt, ez is a European Enhanced Vehicle Safety Committee (Európai Fokozott Járműbiztonsági Bizottság) irányelvei alapján történik.
 
 
 JELMAGYARÁZAT
 
Gyenge
Rossz
  FEJVÉDELEM, AVAGY A PÓZNA TESZT
 
A balesetek jellegzetességei országról-országra változnak, de a súlyos és halálos sérülések körülbelül egynegyede oldalirányú ütközésnél történik. Ezek közül nagyon sok olyan helyzetben, amikor egy autó egy másik oldalába rohan. Németországban viszont az ilyen sérülések nagyobbik fele oszloppal vagy fával ütközéskor keletkezik. Annak érdekében, hogy a gyártók jobban odafigyeljenek a fej védelmére, az Euro NCAP vizsgálatrendszerbe bekerült a "pózna teszt". Az oldallégzsákok használata nagyban elősegíti az ilyen típusú ütközések túlélését. Ezek a légzsákok nagyon hatásosak más oldalirányú ütközéseknél is, például olyan esetben, amikor a "támadó" jármű motorházteteje fejmagasságban tör be az ablakon. Ebben a tesztben az autót 29km/h sebességgel egy 254mm átmérőjű, merev póznával ütköztetik. Tekintettel a pózna kis átmérőjére, az autó oldalának roncsolódása jelentős.
 
 
Oldalsó, a fejet védő légzsák nélkül az ilyen ütközés kimenetele a sofőr szempontjából könnyen végzetes is lehet. Ilyen ütközés esetén általában a súlyos agysérülést jelentő terhelés ötszöröse éri az embert, a fejet is védő oldallégzsákok használatával azonban a sérülésveszély a súlyos szint tizedére csökkenthető.