Fejfájás, nyakrándulás, bordatörés, sántítás: öt csillag

2009.03.19. 10:44

Frontális ütközésnél lefejelte a kormányt, az oszlopteszten eltört a bordája, az ülésteszten megrándult a nyaka, a gyalogosteszten pedig nem maradt ép porcikája: az ötcsillagos Mitsubishi Lancer keményen elbánt a töréstesztbábukkal.

Nem a szenzáció hajkurászása mondatja velem, de a Mitsubishi Lancer tényleg nem volt tökéletes az Euro NCAP töréstesztjén. Pedig az ötajtós, balkormányos, 1.8 Invite Sportback modell nagyon közel járt az igazán kitűnő eredményhez. A gazdag felszereltséggel 1385 kilogramm tömegű kocsiban széria a kétlépcsős első légzsák, az oldal-, a függöny- és a térdlégzsák. Az első ülések biztonsági övei még övfeszítőt és överő-határolót is kaptak, sőt, a 2009 februárja után gyártott európai modellek többségében (több mint 85%) széria a menetstabilizáló rendszer is. Ezért az ötcsillagos eredmény csak az ezután gyártott Lancerekre érvényes, mivel korábban túl sok változatból hiányzott az ESP, akkor meg négy csillag a maximum.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 29 (81%)
Frontális ütközés: 14,1
Oldalütközés: 7,5
Oszlopütközés: 5,5
Ostorcsapás: 2
Gyerekvédelem összesítés: 39(80%)
Gyalogosvédelem összesítés: 12(34%)
Fejvédelem: 7,5
Medence: 0
Láb: 4,7
Biztonsági asszisztensek összesítés: 5 (71%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 2

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
 Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén  Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Ami a frontális ütközést illeti, a Mitsubishi kompaktjának karosszériája elég stabil, az utastér ép maradt a 64 km/órás becsapódás után is. Az A-oszlop mindössze 2 millimétert csusszant hátra, és a kormánykerék is csak minimális mértékben mozdult el: hátra 4, balra 2 millimétert. Az viszont aggasztó jelenség, hogy a vezetőoldali dummy feje átlendült a légzsákon és nekicsapódott a kormánykeréknek − legalábbis ezt mutatták az érzékelői. Egyébként tökéletesen zöld bábu, azaz hibátlan lehetett volna a védelem. A térdet és a combot mindkét első ülésen kitűnően óvja a Lancer, független attól, hogy mekkora utas ült be és milyen testhelyzetben volt az ütközéskor. Igaz, hogy 24 milliméterrel hátrébb nyomult a gázpedál, de a tesztelők szerint ez a vezető lábfejére nem jelentett veszélyt.

Az oldalütközéskor nyújtott biztonságot jónak ítélték az Euro NCAP szakértői, bár a vezető ajtajának zárja elengedett az ütközés hatására. Az ajtó nem nyílt ugyan ki, de pontlevonás így is járt érte. Az oldalütközés után jött a szigorított oszlopteszt és vele a feketeleves. A vezető mellkasának védelmét kifejezetten gyengének ítélték, mivel nagy ütést kapnak a bordák és hastájékon is jelentős a sérülésveszély. Tovább rontja a Mitsubishi eredményét, hogy kifejezetten gyenge a széria, szövethuzatú ülések nyújtotta védelem a nyakat veszélyeztető ostorcsapás ellen . Eddig tehát fejbe vert, bordát tört, gyomorba vágott és nyakat rándított a Lancer, és vannak még hátra tesztek − de lássuk a videót.

Ami a gyermekbiztonságot illeti, itt legalább brillírozott a Lancer, amelyben a másfél éves gyermek menetiránynak háttal beépített Britax Römer Baby Safe Plus ISOfix ülésben, míg a háromesztendős csöppség Britax Römer Duo Plus ülésben foglalt helyet. Az érzékelők adatai alapján a kiskorúakat semmiféle sérülésveszély nem fenyegeti. További jó hír, hogy az első utas oldalán a légzsák kiiktatható, így a hátra fordított gyerekülés ide is beépíthető. Az Euro NCAP csak azért kritizálta a japán autót, mert a gyerekülés és a légzsák veszélyeit bemutató figyelmeztető jelzések és az Isofix helyek jelölései nem eléggé látványosak.

Amilyen féltve óvja a gyerekeket, olyan különös kegyetlenséggel támadja a gyalogosokat: a Lancer a maffiafilmek gázolásos leszámolásainak kitűnő eszköze lehet. A Mitsubishi egyáltalán nem kapott pontot a gyalogosok lábának védelmére, és a motorháztető jelentős részét is túl keménynek ítélték a szakértők, ezért az elgázolt áldozat feje veszélyesen nagy ütést kap a becsapódáskor.

A biztonsági segédeszközök értékelésében külön kell választani a 2009. február 18. előtt és után gyártott Lancer Sportback modelleket. Előtte még nem volt széria a menetstabilizáló rendszer, ezért csak négy csillag járt volna a japán autónak. Az Euro NCAP hatására a Mitsubishi a típus 85%-ában az alapfelszereltség részévé tette az ESP-t (a Mitsubishi nyelvén: MASTC, azaz Mitsubishi Active Stability and Traction Control), a maradékhoz pedig opcióként választható, így már jár érte a 3 pont, az autónak pedig összességében az 5 csillag. Az öv bekapcsolására figyelmeztető jelzés az első üléseknél megvan, hátul viszont hiányzik, mint ahogy nincs a Lancerben olyan eszköz sem, amivel a sebességlimitet be lehetne állítani.