Chevrolet Spark/Matiz (2005)

Chevrolet Spark/Matiz (2005) törésteszt

2006.01.04. 18:07

Chevrolet Spark, született Daewoo Matiz sem kerülhette el az Euro-NCAP minősítő vizsgáját.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          


Teszteredmények:
Frontális: 9(56%) Oldalsó: 8(44%) Biztonságiöv-emlékeztető: 0 Összesítés: 17 Gyermekbiztonság: 30(61%) Gyalogosbiztonság: 13(36%)

 

Daewoo korában, kétezerben még három csillagra értékelte a Matiz vezető- és utasvédelmét az NCAP. Azóta a gyártót bekebelezte a GM, a koreaias Daewoot pedig bevonta az amerikaias Chevrolet márkanév alá. A konszern némi frissítő kozmetikai beavatkozásnak is alávetette a picike jószágot, végül (legalábbis a főbb piacokon) átkeresztelte Sparknak, azaz Szikrának. Az NCAP sem volt azonban rest, és az arany kereszttel ékesített kisautót is nekivágta a betonnak, csak úgy reccsent szegény. Két csillagra volt jó, szóval sparkosok, matizosok: csak óvatosan!

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A halálraítélt egy 800 köbcentis, S felszereltségű, balkormányos modell volt, vezető- és utasoldali légzsákkal, öv-előfeszítőkkel és erőhatárolókkal az első üléseken. Hátul hárompontos ISOFIX-dokkoló várta az apró Dummy-kat.
A frontális ütközést egész jól átvészelték a próbababák. A légzsákok hatékonyan fogták meg őket, a szélvédőoszlop 45 mm-rel került hátrébb. A kormány se felfelé, se befelé nem mozdult el, egy centivel hajlott el jobbra.

Komolyabb veszély csak a sofőr lábszárát fenyegeti, ezt sajnos egyaránt támadta a gyújtáskapcsoló, a kormányoszlop és a középkonzol a fűtéstömbbel. A pedálok ellenben nem sokat mocorogtak, csak a kuplung került feljebb öt centivel a csattanás után. Az oldalütközésben jól érzékelhetően megmutatkozott az oldallégzsákok hiánya. A vezető felsőtestét súlyos, életveszélyes sérülések fenyegetik oldalról jövő ellenfél esetén - ez az oka annak, hogy a harmadik csillagot utólag megvonta a Sparktól a minősítő intézet.

 

Az NCAP értékelte, hogy a Spark utasoldali napellenzőjének mindkét oldalán felirat fogyelmeztet: a menetiránynak háttal elhelyezett gyerekülés nem kerülhet előre! A gyerekeket, azaz a Britax Römer ülésekbe kötött másfél, illetve hároméves gyermek-maketteket némileg jobban védte a Spark, mint a felnőtteket. A kisebbik bábu ülését az övcsatok inkompatibilitási gondjai miatt nem lehetett teljesen szabályszerűen bekötni, mégis a nagyobb volt nagyobb veszélyben mind a frontális, mind az oldalütközés során. Hiába, hátul sem számíthatnak túl sok jóra egy 828 kilós, pici, ennek megfelelően rövid gyűrődő zónákkal rendelkező autó utasai, így az eredmény: három csillag.

A gyalogosok két csillagot kaptak a négyből. Majdnem megvolt a három, de az áldozat lábszárát kissé túlságosan is megviselné a baleset. A motorháztető a Spark esetében szokatlanul kegyesen bánik a figyelmetlen gjárókelőkkel.