Mazda6 (2009)

Szigorúbb teszten is ötcsillagos a Mazda6

2009. február 19., csütörtök 13:57
A legjobb, ötcsillagos értékeléshez mostantól menetstabilizáló rendszerre is szükség van, és az Euro NCAP-nál ezentúl tesztelik az ostorcsapás elleni védelmet is. A Mazda6 mellett még három autó lett simán ötcsillagos.

Tegnaptól vége a háromféle csillagos értékelések időszakának: az Euro NCAP már csak egy, maximálisan öt csillagot érő összesített eredményben fejezi ki, hogy egy új autó mennyire biztonságos. Persze a gyermekvédelmi és a gyalogosteszt sem tűnt el, csak ennek eredményét − a felnőtt utasvédelemmel és egy új kritériummal közösen − százalékosan adja meg a biztonsági vizsgálatokat végző szervezet. Az új kritérium a biztonsági asszisztensek (Safety Assists) jelenlétét értékeli, ide számítanak az ESP (menetstabilizáló rendszer), a sebességet korlátozó elektronikus eszközök és a biztonsági övek bekapcsolására figyelmeztető csipogók.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 28 (77%)
Frontális ütközés: 12,3
Oldalütközés: 15,5
Oszlopütközés: 11,1
Ostorcsapás: 2,1
Gyerekvédelem összesítés: 40 (81%)
Gyalogosvédelem összesítés: 18 (49%)
Fejvédelem: 10,1
Medence: 1,5
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 5 (71%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 2

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
  Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén   Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Szigorították az oldalsó ütközési vizsgálatok körébe tartozó oszloptesztet, ezentúl a bábuk testének több kritikus részén nézik majd a sérülésveszélyt, nemcsak a fejen. A nehezített vizsgálatokon az első fordulóban vizsgált modellek mutattak is hiányosságokat. Új értékelési kritérium az Euro NCAP tesztrendszerében az ostorcsapás elleni védelem . Első körben e tekintetben csak a Toyota Avensis ért el jó eredményt. További fejlesztések szükségesek a gyalogosvédelem terén is, ebből a szempontból a Subaru Impreza kivételével az összes tesztelt típus gyengén szerepelt. De lássuk, hogyan törik a Mazda6.

A vizsgálatokon jobbkormányos, ötajtós, kétliteres benzinmotorral szerelt, Exclusive felszereltségű Mazda6-osokat törtek szilánkosra az Euro NCAP tesztelői. Az eredmények a JMZGH14F601153165-ös alvázszámú modellektől érvényesek. Az 1424 kilogrammos japán családi limuzinban biztonsági övek, elöl övfeszítők és överő-határolók, egylépcsős első, valamint oldalsó, függöny- és a vezető oldalán térdlégzsákok gondoskodnak a bent ülők védelméről. Nem is rosszul.

A felnőtt utasok védelmében jó eredményeket ért el a Mazda6, de közel sem tökéletes. Nem csökkent jelentős mértékben az utasok túlélőtere, annak ellenére, hogy az A-oszlop és keresztmerevítője között létrejött némi folytonossági hiány. A kormányoszlop és a borítása, valamint a középkonzol környéki műanyag kárpitozás éppúgy sérülésveszélyt jelent a vezető térde számára, mint az utas oldalán a kesztyűtartó fedele. Ami az oldalvédelmet illeti, maximális dicséret itt sem jár a Mazda6-nak. Az oszlopteszt során a vezető mellkasán olyan jelentős terheléseket mértek, ami egy hús-vér embernél nagy valószínűséggel bordatöréssel járna. Normál oldalütközés esetén a mellkas elegendő, míg a többi testrész kifejezetten jó védelemben részesül. Nem így a ráfutásos baleseteknél. Ilyenkor az ostorcsapás veszélye miatt jelentős a nyakcsigolyák sérülésének veszélye, ami ellen a Mazda6 nem sokat tesz: a védelme marginális.

Nagy piros pont jár a Mazda6-nak a gyerekvédelem tekintetében, mivel a hároméves apróságot modellező bábu védelméért maximális pontszámot kapott, de a másfél éves baba esetében is csak néhány pontot veszített. Az első utas oldalán kikapcsolható a légzsák, így ide is be lehet tenni egy menetiránynak háttal fordított gyerekülést. Ami a figyelmeztető és használatot könnyítő jelöléseket illeti, a Mazda sem az igazi. Egyrészt az utasoldali légzsák ki- vagy bekapcsolt állapotáról nem tájékoztatja elég egyértelműen a vezetőt, másrészt a hátsó, szélső ülések Isofix rögzítési pontjainak jelölése sem elég egyértelmű.

Ami a gyalogosvédelmet illeti, a Mazda6 elég gyenge, 49%-os eredménnyel végzett az Euro NCAP töréstesztjén. A lökhárító ugyan puha, mint a babapopsi, ezért finoman bánik az elgázolt gyalogos lábával, viszont a motorháztetőt keményebb acélból faragták. Ez gyenge védelmet nyújt azokon a területeken, ahova egy felnőtt gyalogos fejének becsapódása várható, de egy figyelmetlen gyermek se járna jobban: az ő fejének is keményen csattanó pofont adna a Mazda6.

Az új, „biztonsági asszisztensek” névre hallgató értékelésben a 6-os Mazda 71 százalékos eredménnyel zárt, ami jónak mondható. Minden európai országban szériafelszerelésként menetstabilizáló rendszerrel árulják, ezért meg is kapta a maga pontjait. Ami az öv bekapcsolására figyelmeztető jelzéseket illeti, abból minden ülőhelyhez jutott egy-egy, de az Euro NCAP követelményeinek csak az elsők felelnek meg, ezért a hátsó csipogókért nem kapott pontot a Mazda6. Elmaradt az pozitív értékelés a sebességet korlátozó elektronikus eszközöket illetően is, mert ilyen nincs a japán autóban − az első tesztalanyok közül egyébként egyedül a Citroën C3 Picasso rendelkezett ezzel az extrával.

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar Magazine

TC Magazine drives a prototype Lexus LFA (video)
This comes once in a lifetime. Lexus Europe brought the minus first LFA to Hungary, and I had a stint behind its wheel. On a narrow racetrack to make things more interesting.