Szigorúbb teszten is ötcsillagos a Mazda6

2009.02.19. 13:57

A legjobb, ötcsillagos értékeléshez mostantól menetstabilizáló rendszerre is szükség van, és az Euro NCAP-nál ezentúl tesztelik az ostorcsapás elleni védelmet is. A Mazda6 mellett még három autó lett simán ötcsillagos.

Tegnaptól vége a háromféle csillagos értékelések időszakának: az Euro NCAP már csak egy, maximálisan öt csillagot érő összesített eredményben fejezi ki, hogy egy új autó mennyire biztonságos. Persze a gyermekvédelmi és a gyalogosteszt sem tűnt el, csak ennek eredményét − a felnőtt utasvédelemmel és egy új kritériummal közösen − százalékosan adja meg a biztonsági vizsgálatokat végző szervezet. Az új kritérium a biztonsági asszisztensek (Safety Assists) jelenlétét értékeli, ide számítanak az ESP (menetstabilizáló rendszer), a sebességet korlátozó elektronikus eszközök és a biztonsági övek bekapcsolására figyelmeztető csipogók.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 28 (77%)
Frontális ütközés: 12,3
Oldalütközés: 15,5
Oszlopütközés: 11,1
Ostorcsapás: 2,1
Gyerekvédelem összesítés: 40 (81%)
Gyalogosvédelem összesítés: 18 (49%)
Fejvédelem: 10,1
Medence: 1,5
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 5 (71%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 2

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
  Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén   Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Szigorították az oldalsó ütközési vizsgálatok körébe tartozó oszloptesztet, ezentúl a bábuk testének több kritikus részén nézik majd a sérülésveszélyt, nemcsak a fejen. A nehezített vizsgálatokon az első fordulóban vizsgált modellek mutattak is hiányosságokat. Új értékelési kritérium az Euro NCAP tesztrendszerében az ostorcsapás elleni védelem . Első körben e tekintetben csak a Toyota Avensis ért el jó eredményt. További fejlesztések szükségesek a gyalogosvédelem terén is, ebből a szempontból a Subaru Impreza kivételével az összes tesztelt típus gyengén szerepelt. De lássuk, hogyan törik a Mazda6.

A vizsgálatokon jobbkormányos, ötajtós, kétliteres benzinmotorral szerelt, Exclusive felszereltségű Mazda6-osokat törtek szilánkosra az Euro NCAP tesztelői. Az eredmények a JMZGH14F601153165-ös alvázszámú modellektől érvényesek. Az 1424 kilogrammos japán családi limuzinban biztonsági övek, elöl övfeszítők és överő-határolók, egylépcsős első, valamint oldalsó, függöny- és a vezető oldalán térdlégzsákok gondoskodnak a bent ülők védelméről. Nem is rosszul.

A felnőtt utasok védelmében jó eredményeket ért el a Mazda6, de közel sem tökéletes. Nem csökkent jelentős mértékben az utasok túlélőtere, annak ellenére, hogy az A-oszlop és keresztmerevítője között létrejött némi folytonossági hiány. A kormányoszlop és a borítása, valamint a középkonzol környéki műanyag kárpitozás éppúgy sérülésveszélyt jelent a vezető térde számára, mint az utas oldalán a kesztyűtartó fedele. Ami az oldalvédelmet illeti, maximális dicséret itt sem jár a Mazda6-nak. Az oszlopteszt során a vezető mellkasán olyan jelentős terheléseket mértek, ami egy hús-vér embernél nagy valószínűséggel bordatöréssel járna. Normál oldalütközés esetén a mellkas elegendő, míg a többi testrész kifejezetten jó védelemben részesül. Nem így a ráfutásos baleseteknél. Ilyenkor az ostorcsapás veszélye miatt jelentős a nyakcsigolyák sérülésének veszélye, ami ellen a Mazda6 nem sokat tesz: a védelme marginális.

Nagy piros pont jár a Mazda6-nak a gyerekvédelem tekintetében, mivel a hároméves apróságot modellező bábu védelméért maximális pontszámot kapott, de a másfél éves baba esetében is csak néhány pontot veszített. Az első utas oldalán kikapcsolható a légzsák, így ide is be lehet tenni egy menetiránynak háttal fordított gyerekülést. Ami a figyelmeztető és használatot könnyítő jelöléseket illeti, a Mazda sem az igazi. Egyrészt az utasoldali légzsák ki- vagy bekapcsolt állapotáról nem tájékoztatja elég egyértelműen a vezetőt, másrészt a hátsó, szélső ülések Isofix rögzítési pontjainak jelölése sem elég egyértelmű.

Ami a gyalogosvédelmet illeti, a Mazda6 elég gyenge, 49%-os eredménnyel végzett az Euro NCAP töréstesztjén. A lökhárító ugyan puha, mint a babapopsi, ezért finoman bánik az elgázolt gyalogos lábával, viszont a motorháztetőt keményebb acélból faragták. Ez gyenge védelmet nyújt azokon a területeken, ahova egy felnőtt gyalogos fejének becsapódása várható, de egy figyelmetlen gyermek se járna jobban: az ő fejének is keményen csattanó pofont adna a Mazda6.

Az új, „biztonsági asszisztensek” névre hallgató értékelésben a 6-os Mazda 71 százalékos eredménnyel zárt, ami jónak mondható. Minden európai országban szériafelszerelésként menetstabilizáló rendszerrel árulják, ezért meg is kapta a maga pontjait. Ami az öv bekapcsolására figyelmeztető jelzéseket illeti, abból minden ülőhelyhez jutott egy-egy, de az Euro NCAP követelményeinek csak az elsők felelnek meg, ezért a hátsó csipogókért nem kapott pontot a Mazda6. Elmaradt az pozitív értékelés a sebességet korlátozó elektronikus eszközöket illetően is, mert ilyen nincs a japán autóban − az első tesztalanyok közül egyébként egyedül a Citroën C3 Picasso rendelkezett ezzel az extrával.