Kapott a csinos pofijára

Alfa Mito (2008)

2009.01.08. 09:34
Úgy tűnik, az olaszok is kezdik megérteni: a forma nem minden. A gyönyörű 147-es Alfa még nagy felhördülést okozó, gyenge háromcsillagosra tört az Euro NCAP tesztjén. A hasonlóan vonzó külsejű Mito lemezruhája már sokkal hatékonyabban véd: ötcsillagos az eredménye.

Nem nagy meglepetés, hogy maximális csillagszámmal díjazták az Alfa Mito villámamortizációs próbáját az Euro NCAP szakértői. Mivel műszakilag elég közeli rokona a már három éve is ötcsillagosra taksált Fiat Grande Puntónak , könnyű volt előre borítékolni a kitűnő végeredményt. A teszten balkormányos, háromajtós, 1.4 turbo Distinctive Mitót csaptak az alumínium előtétes falnak, amely a mérkőzés előtti kötelező mérlegelésen 1161 kilogrammig lendítette a mutatót. A nem éppen pehelysúly oka többek között a gazdag biztonsági felszereltség, a Mito kétfokozatú első-, oldal- és függönylégzsákok mellett a vezető oldalán térdlégzsákkal, első övfeszítőkkel és överő-határolókkal, valamint Isofix gyermekülés-bekötési helyekkel javítja a passzív biztonságot.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 36
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszloptörés: 2
Gyermekbiztonság: 29
Gyalogosbiztonság: 18

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A kis Alfa szemkápráztatóan szép karosszériája védőpajzsként is jól funkcionál. Az utascella alig deformálódott a 64 km/órás, félátfedéses frontális ütközés során, a vezetőoldali A-oszlop például mindössze 4 centivel mászott hátrébb. Igen jó védelemben részesült az elöl ülő felnőtt utasok minden testtájéka, amit az is mutat, hogy szinte csak spenótzöldre színezték a sérülésveszélyt jelző ábrákat. Egyedül a vezető oldalán lett egy kis sárgaság a mellkas és a sípcsont magasságában, de ez még így is nagyon jó eredmény. Különösen, hogy az Euro NCAP kiemeli a vezetőoldali térdlégzsák hatékonyságát, aminek köszönhetőn a Grande Puntóhoz képest jelentősen sikerült mérsékelni a térd és a comb sérülésveszélyét.

Nemcsak rokonához képest teljesít jól a kis olasz, de legfontosabb vetélytársánál, a BMW-féle új Mininél is biztonságosabb. Ugyan a bajor brit is megugrotta az ötcsillagos szintet, de nála nagyon rezgett a léc. A térdre veszélyes műszerfal, a lábfejeket megtámadó pedálok és a nem tökéletes oldalvédelem azok a pontok, amelyben a retró Mini alulmarad olasz vetélytársával szemben. A Mito az oldalütközéskor maximális pontszámot ért el, az oszloptesztet is hibátlanul teljesítette, az övek bekapcsolására figyelmeztető csipogókért is levonás nélkül megkapta a három pontot, így a felnőtt utasok védelmében az elérhető 37 pontból mindössze egyet veszített el. Nem semmi, de szinte mégis.

Az 50 km/órás oldalütközésnél és a 29 km/órás oszloptesztnél egyaránt brillírozott a Mito, a maximális 18 pontból nem vesztett el egyetlen árva pöttyöt sem.

Kisgyermekek szállítását is nyugodtan rá lehet bízni egy Mito tulajdonosára, még akkor is, ha nehéz a hátsó sorba betornászni a biztonsági üléseket, majd bennük elhelyezni a babákat. Persze a jobb első ülésre is tehetünk egy, a menetiránynak háttal fordított gyerekülést, mert az itt található frontlégzsák kikapcsolható. Ennek fontosságára azonban nem elég harsányan figyelmeztet az Alfa, azért a Mito se úszta meg az ejnye-bejnyét. Ráadásul a légzsák ki-be kapcsolt állapotát sem mutatja elég egyértelműen. Hátul viszont csak az isofixes Britax Römer Duo Plus típusú gyerekülések rendes rögzítésére, majd biztonsági öveinek bekapcsolására van szükség, és a másfél, illetve a hároméves gyerek máris teljes biztonságban alfázhat. Az idősebbik bábu fején és mellkasán ugyan a szokásosnál nagyobb gyorsulást mértek a műszerek, de a videón látható, hogy nem fejelt le semmit, így a sérülés veszélye nem jelentős.

Maradjunk annyiban, hogy nézni jobb, mint rávetődni. A kis Alfa lökhárítója kellően puha, ezért finoman kezeli az elütött gyalogos lábát, de a motorháztető igazán heavy metal alkatrész. Különösen a felső részén oszt durva pofonokat, pont ott, ahová valószínűleg egy elgázolt felnőtt feje csapódna be.