Nissan Pathfinder (2005)

Nissan Pathfinder (2005) törésteszt

2006.05.09. 10:00
Ami egy korszerű személyautónál már kevésnek számít, a SUV-kategóriában még elmegy. A Pathfinder, csakúgy, mint kategóriatársai többsége, négy csillagot szerzett felnőtt, hármat gyermekkorú utasai védelmére. Ez van, ha a behemótnak nem egy feleakkora utcai járművel, hanem a saját tömegével kell megküzdenie. A nagy Nissan elé került gyalogosok számára két csillagnyi remény marad: ez viszont kifejezetten kíméletesnek számít a terepjárók mezőnyében.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 32
Frontális: 12 (75%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonsági öv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 32 (65%)
Gyalogosbiztonság: 18 (50%)


A Pathfindert az NCAP a nagy off-roaderek közé sorolta. Itt eddig csak három ötcsillagos eredmény született, valamennyi európai autó esetében: a VW Touareg , a BMW X5 és a Volvo XC 90 utasainak pulzusa marad legközelebb a 72-höz, ha ráébrednek, hogy már nem tudják befejezni az előzést. Sok a négycsillagos versenyző, akad pár hármas osztályzat, ennél rosszabb minősítést pedig eddig egyetlen tudományosan összetört terepjáró sem kapott.

Az elpusztított autó XE+ felszereltségű, balkormányos modell volt, 2,5 literes dízelmotorral. A 2132 kilós bálnában egy fázisban felfúvódó vezető- és utasoldali, oldal- és függönylégzsákok védték a babákat. A felnőttekre öv-előfeszítők és erőhatárolók is vigyáztak, a bababábukat felső csatolási ponttal kiegészített ISOFIX-rendszer várta a külső üléseken. Volt, de most mit sem ért az ESP, ABS, fékasszisztens és elektronikus fékerő-elosztó.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A 64 km/h sebességgel, félátfedéssel megrendezett frontális ütközésben a légzsákok előírásszerűen nyíltak és megfogták az utasokat. A kasztni integritása nem sérült, az A-oszlop meg sem hajlott. A kormány 18 mm-rel került hátrébb és 41 mm-t hajlott balra, de a vezető felsőtestével nem találkozott. A lábtérben sem volt nagy mocorgás, a fékpedál 5,6 centit mozdult hátra, a kuplung kilenc millimétert felfelé. Annál nagyobb rizikót jelentett a kormány magasságállító karja, a gyújtáskapcsoló-ház, a műszerfal és aközépkonzol egyes alkatrészei. Szegény térdek, combok, lábszárak kaptak rendesen.

Az oldalütközési tesztet kétszer is lezavarták. Az első próba tapasztalatait felhasználva a Nissan rendet rakott a háza táján és megszüntette a függönygzsákok beszerelésénél addig előfordult trehányságot (na jó: gyártásszervezési hibát). Az Euro NCAP engedélyezte az ismétlést: ekkorra már a Pathfinder simán hozta a száz százalékos eredményt az oldalütközési kísérletben és a póznateszten egyaránt.

És most a gyermekek. Az első utasülés frontlégzsákja nem kapcsolható ki, de ha a tulajdonos kéri, a márkaszervizben ingyen kikötik. Nem valami elegáns megoldás. Az NCAP nem találta elég egyértelműnek az ISOFIX-csatolási pontok megjelölését sem.

A teszten a szokásos másfél és hároméves plasztikgyerekeket ültették a szokásos Britax-Römer ülésekbe, a kisebbet a menetiránynak háttal, a nagyobbat arccal előre. A frontális ütközés alatt mindkét apróság mellkasának v eszélyesen nagy lassulást, veszélyesen nagy terhelést mértek. A sok good és protected (jó, védett) jelző helyett a mellkas védettségét minden irányban fair és poor (elfogadható, csekély) jelzőkkel illették.

 

Ha gyalogosként egy Nissan Pathfinder útjába vetődünk, mindneképp számítsunk súlyos comb- esetleg csípősérülésre: a motorháztető elülső éle nem kegyelmez semminek, az NCAP nulla pontra értékelte humanitását. A lökhárító is csak a szélein puha, viszont fejünk, felsőtestünk kényelmes pihenőre lel a motorháztető középső traktusán.