Ford S-Max (2006)

Ford S-Max (2006) törésteszt

2006.09.13. 14:33
A Ford sportos megjelenésű családi egyterűje a frontális és oldalütközési próbán egyaránt százszázalékos védelmet nyújtott a műanyagembereknek. A gyermekek védelmére eddig még soha egy autó sem kapott négynél több csillagot - az S-Max is ennyit szerzett, ez is kiváló tehát. A gyalogosokkal bánhatna egy kicsit finomabban a nagy Ford, de ez már tényleg csak kötözködés: ez egy biztonságos autó.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 36
Frontális: 16 (100%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 39 (80%)
Gyalogosbiztonság: 13 (36%)

Az S-Max a harmadik ötcsillagos autó az EuroNCAP MPV, azaz teljes méretű egyterű-kategóriájának eddigelé tizenöt töréstesztet számláló listáján. Eddig két francia, a 807-es Peugeot és az aktuális Renault Espace tudta megütni ezt a szintet, mindkettő még 2003-ban. Mivel ebben a kategóriában kevéssé pezsgett az élet az utóbbi években (a Zafira , a Corolla Verso , a Scénic és a hasonlók eggyel lejjebb, a kis MPV-k közé sorolódnak), nem tudjuk megmondani, hogy a négycsillagos gyermekvédelem kiemelkedő-e. A régebbi keletű nagy konkurensek ebben a viszonylag újkeletű versenyszámban még nem mérettettek meg. A kétcsillagos gyalogospusztításra viszont nem lehet büszke a Ford, ezt a szintet már '98-as, '99-es modellek is tudták hozni a maguk idején.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

TREND felszereltségű, balkormányos, kétliteres dízelmotorral szerelt, 1743 kg saját tömegű autókat tört az NCAP. Az áldozati járművekben elöl egy fázisban felfúvódó frontlégzsákok, oldal- és függönylégzsákok óvták a bábukat, a vezető térdének épségére egy külön térdlégzsák ügyelt. Az öveket erőhatárolóval és előfeszítővel, az üléseket aktív fejtámlával szerelték fel. A második sor külső ülésein ISOFIX-rendszer várta a gyereküléseket. Menetstabilizáló ehhez a felszereltséghez nem jár, ABS és elektronikus fékerő-elosztó viszont igen. Mivel az új modell első példányait zúzták, így a teszt eredménye nem egy bizonyos alvázszámtól érvényes, hanem minden eddig legyártott S-Max-re igaz.

A 64 km/h sebességgel lezajló félátfedéses frontális ütközésben az S-Max ütközésoldali A-oszlopa mindössze 10 millimétert mozdult hátra, az utascella integritása nem sérült. A kormány 12 mm-t hajolt jobbra, viszont za NCAP kiemeli, milyen jól vizsgázott az ütközés során előrehúzódó kormányoszlop: a légzsák és a sofőrbábu előírás szerint találkoztak, viszont a kormány egy pillanatig sem fenyegette a dummy mellkasát, vagy fejét. A lábtérben sem fajultak el a dolgok, mindössze a gázpedál tolakodott beljebb 12 milliméterrel, de a térdlégzsáknak köszönhetően a vezető lába épségben maradt. Az utasé pedig térdlégzsák nélkül is.

EuroSID II-nek és Hybrid III-nak az oldalütközési próbán és a póznateszten sem esett baja. A légzsákok nyíltak, az autó maximális pontszámot szerzett a teszteken. Az illusztráción a baba mellkasát még a bőven elfogadható sárgára sem kellett besatírozni - a frontális teszt után igen, de az NCAP még így is mindkét kategóriában megszavazta az autónak a 100-100 százalékot.

A gyermekek védelmét vizsgálva a minősítő intézet bírálója összehúzta kissé szemöldökét, amikor meglátta, hogy az első utasülés légzsákjának és a mögé menetiránynak háttal bekötött gyerekülés inkompatibilitására csak egy piktogrammos, könnyen lekaparható matrica figyelmeztet a napellenzőn (a légzsák az S-Maxban csak külön megrendelendő, opciós kapcsolóval inaktiválható). Akkor is csóválta a fejét, amikor hiába kereste az ISOFIX-rendszer jelenlétére utaló harsány táblákat, szalagokat, színes leffentyűket. No de amikor az autót nekikenték a falnak, mindjárt kisimult az arca: az S-Max középső üléssorába kattintott, Britax-Römer babaszékbe szíjazott műcsecsemőknek alig esett bajuk. Végül 80%-ra értékelték az S-Max gyermekbiztonságát.

 

Ahhoz képest, hogy immár több új fejlesztésű autóban is pirotechnikai eszközökkel óvják a legázolt gyalogosok testi épségét, az S-Max eléggé lemaradt a mezőnytől. A lökhárító egész kíméletes, de a motorháztető elülső éle csontrepesztő keménységgel fogadja a nekivágódó combot, csípőt. Ha szemből esünk rá az S-Max orrára, az sem kizárt, hogy eszméletünkön maradva heverészhetünk az aszfalton a mentők megérkeztéig: sok-sok megnyugtató zöld és sárga zóna várja a vigyázatlan gyalogjárók koponyáját.