Suzuki SX4 (2006)

Suzuki SX4 (2006) törésteszt

2006.03.01. 10:17
Újra elpusztult egy magyar autó az NCAP kezei között. Az SX4 az elöl ülők számára pontra, illetve százalékra azonos védelmet nyújt, mint a Swift. A pontszám már nem, de a csillagok száma a gyermekvédelem és a gyalogosgázolás versenyszámában is megegyezik a kistestvérével.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 29
Frontális: 11 (69%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 0
Gyermekbiztonság: 30 (61%)
Gyalogosbiztonság: 22 (61%)

Akárcsak korábban a Swiftet, az SX4-et is a szuperminik közé osztotta be a minősítő intézet. A legújabb Mi Autónk négycsillagos eredménye tavaly ilyenkor még átlag feletti lett volna, mára azonban a Grande Punto , az új Clio , az új Yaris és a Peugeot 1007 ötcsillagos hulláma magasabbra tette a mércét. (Az illendőség kedvéért meg kell említenünk, hogy az első ötcsillagos szupermini a Renault Modus volt, 2004-ben.) A Peugeot 207 is öt csillaggal végzett a minap. Márpedig az SX4 se nem olcsóbb, se nem kisebb, csúnyább, vagy igénytelenebb ezeknél az autóknál: embereljük meg magunkat, és mondjuk ki: ha a mi kutyánk kölyke is, ez az eredmény azért nem olyan nagyon hűdejó.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP 1,6 literes benzinmotoros SX4-eket vásárolt a tesztre, fronthajtással, ABS-szel, tömegük így 1185 kilogramm volt. Az autókban két front-, két oldal- és két függönylégzsák várta a dummy-kat, az első biztonsági öveket erőhatárolóval és előfeszítővel is felszerelték. A külső hátsó üléseken ISOFIX-kapcsokat és felső rögzítési pontokat is találni.

Ahogy ez ilyen sok légzsákkal felszerelt autó esetén várható volt, a frontális ütközés húzta le az átlagot. Ebben a versenyszámban 69%-os teljesítményt produkált az autó. Pedig a kasztni kitartott: az A-oszlop mindössze hét, a kormány 16 millimétert mozdult el hátrafelé. A nem túl jó eredmény oka főként az volt, hogy a vezető feje némileg lecsúszott a légzsákról. Az elöl ülők mellkasán eltérő terhelési értékeket mértek, a súlyosabb szorítást kiállt utas adatait vették alapul a végső pontszám megállapításához.

A vezető baba, ha tudna beszélni, a 64 km/h sebességgel lezajló karambol után térdét és combját fájlalta volna leginkább. A középkonzol, a gyújtáskapcsoló felfogatása, a kormány magasságállító karja összehangolt támadást intézett az alsó végtag ellen. A pedálok közül egyedül a kuplung rendetlenkedett, hat centit mozdult hátra, 28 millimétert pedig felfelé.

Tovább rontott szemünk fényének eredményén, hogy a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető hangjelzés az EuroNCAP fülének túl halk volt. A maximális fokozaton üzemelő szellőztető ventilátor már képes elnyomni a csipogót. A Suzuki az NCAP tanácsára a közeljövőben hangosabbra állítja a jelzőt.

Az NCAP szabványai szerint lezajló oldalsó támadások ellen (a másik autó 50, a pózna 29 km/h sebességgel csapódik a vezető oldalán az ajtóba) maximális védelmet, 100 százalékos biztonságot garantál. A légzsákok rendesen nyíltak, az oldalmerevítés kitartott, az illusztráción a bábu felsőtestét, fejét nem kellett a megnyugtató zöldnél riasztóbb színnel kisatírozni.

Az SX4 első utasülésére tilos menetiránynak háttal fordított gyerekülést, hordozót kötni, ugyanis az utaslégzsák nem kapcsolható ki. Az NCAP ugyancsak csóválta a fejét, amikor azt tapasztalta, hogy a napellenzőnek csak a külső oldalára került figyelmeztető címke, ráadásul a legtöbb autóban jóval több nyelven olvasható a szöveg. A Suzuki azt ígérte, hamarosan kijavítja ezt a hibát.

Ha azonban a szülő hátra köti be gyerekeit, azok nem vágnek neki rossz eséllyel egy nem kívánt autós kalandnak. Az ISOFIX-csatokkal rögzített Britax-Römer székekben a másfél és hároméves gyermekmakettek ha nem is elhanyagolható, de mindenképp kibírható mértékű terhelésnek voltak kitéve, legalábbis a tesztkörülmények között. A három csillag a mezőny átlagának alsó tartományába pozicionálja az SX4-et.

 

A Suzuki az első gyártási évben 10 000 SX4-et kíván értékesíteni a magyar piacon. Így hát nem árt, ha tudjuk, miként viselkedjünk, ha a zebrán az MP3-lejátszó füldugóján egyszerre csak áthatol a borzasztó fékcsikorgás, és felnézve egy negyvennel nekünk rontó példány csinos orrát látjuk. Combcsontunk valószínűleg mindenképp eltörik, erre ne legyen gondunk, a motorháztető éle nem fogja kímélni. A jobb fényszóró fölött azért van egy puhább folt, próbáljuk abba az irányba lendíteni lábainkat az ütközés előtt.

Dolgunk innentől egyszerű: mindössze arra kell vigyáznunk, hogy lehetőség szerint maradjunk a jármű középvonalában, a sárhányók felső pereme ugyanis túl kemény, a hajlított acéllemezzel nem versenyezhet az emberi porhüvely. Fejünket kellemesen puha fogadtatásban részesíti majd a Mi Autónk, különösen szívmelengető látvány az illusztráción a szélvédőkeret szokatlanul lágy alsó vonala.