Toyota Yaris (2005)

Toyota Yaris (2005) törésteszt

2006.02.15. 10:38

Már bizonyára Önök is unják az egyhangú bejelentéseket a nagy márkák új modelljeinek töréstesztjeiről. Hiába, a kiélezett versenyben senki nem engedheti meg magának a slamposságot. Igen, a 2006-os Yaris is csont nélkül lett ötcsillagos.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem:          
Gázolási rizikófaktor:        
Gyermekbiztonsági védelem:          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonsági öv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 34 (69%)
Gyalogosbiztonság: 18 (50%)

Hát most sem esett seggre a jégtáncos. Az EuroNCAP szupermini kategóriájának újabb versenyzője, a Toyota Yaris második generációja is simán hozta a neves gyártókra nézve immár szinte kötelező ötcsillagos eredményt. A számmágia tudományának híveit bizonyára érdekli, hogy a kisautók mezőnyében eddig csak a Peugeot 1007-es ért el ilyen magas százalékértékeket, méghozzá, milyen izgalmas, pont a Yaris pontjait kapta, csak keresztben, azaz ő a frontális teszten lett 94 és az oldalütközésen 100 százalékos. Nahát.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az áldozat egy, illetve dehogy egy, három egyliteres, Sol felszereltségű, balkormányos, ötajtós Yaris volt. Magyarországi listaáron összértékük 8 835 000 forint. Ez kilónként élősúlyban 2887 forintot jelent, a szelektálatlan, vegyes fémhulladékot pedig olyan tíz forintért veszik át kilogrammonként a MÉH-ben. Ez ám a gyors amortizáció.

A tesztautókban petárdaként durrogtak a légzsákok: két front-, két oldal-, két függöny- és egy térdlégzsák segített felemészteni az utasok mozgási energiáját. Természetesen a Yaris első üléseit is felszerelték överő-határolókkal és előfeszítőkkel. Vezető és utas övének becsatolására egyaránt figyelmeztet egy rendkívül idegesítő villanysíp. Az ISOFIX-szabvány szerinti gyerekülés-rögzítés sem probléma, a hátsó külső üléseken felső csatolási pontok is találhatók. A feláldozott Yarisok hús-vér vezetőjét utcai körülmények között ABS, vészfék-asszisztens és elektronikus fékerőelosztó is segítette volna a bajban.

Az illusztrációk azt mutatják, hogy félátfedéses frontális karambol esetén szinte mindegy, a kormány mögött, vagy az anyósülésen foglal helyet az ember. A kormány 41 millimétert hajlott felfelé és 2-t balra, az ütközésoldali szélvédőoszlop 2,5 centivel mozdult hátra. Ennek ellenére a vezető és az utas ugyanolyan helyes sárga mellényt kapott a felsőtestére a sérülési kockázat "elfogadható" jelzésű fonalából kötve, a karok és a hasüregek teljes biztonságban voltak a teszten, a lábszárakat, combokat, térdeket, fejeket sem kellett az NCAP által legenyhébbnek ítélt kockázat színénél, zöldnél durvábbra festeni. A lábtérben a helytelenkedő, 70 milliméterrel hátrébb és 12-vel feljebb került kuplungpedál miatt a vezető lábfeje kissé meghorzsolódhat, de a még szintén ötcsillagos autóknál is gyakran előforduló éles, veszélyes tört felületeknek, leváló borításoknak a Yarisban nyoma sincs.

Az oldalütközési próbákon is helytállt az autó. A légzsákok nyíltak, az utascella integritása nem sérült, csak a becsapódás oldalán ülő mellkastájékán mértek olyan erőket, hogy a frontális teszt sárga mellénykéjét a profilból ábrázolt babára is rá kelljen festeni.

A dummynövendékek ezúttal is Britax-Römer gyerekülésekben kuksoltak, a 36 hónapos nagyobbik arccal előre, a felső ISOFIX-horgonnyal is rögzítve, a másfél éves kisebbik menetiránynak háttal ülő biztonsági székben. A Yaris 69 százalékos teljesítménnyel védte meg őket, ami három csillagot ér. Ez átlagos eredmény a kategóriában, de azért el kell ismerni, hogy szép számmal akadnak négycsillagos apróságok is. Például ez és ez, vagy éppen ez. A bekapcsolt légzsákkal védett első utasülésbe menetiránynak háttal behelyezett gyerekülés kockázatára az utasoldali napellenző mindkét oldalán levakarhatatlan, szöveges címke figyelmezteti azt, aki még eddig nem hallott volna a dologról. Van vajon ilyen szülő?

 

És most nézzük ezt a színes téglalapokkal borított stilizált Daciát. Ha azon vesszük észre magunkat, hogy már megint a jó humorú Kiszel Tündéről ábrándoztunk, ezért nem néztünk körül elég alaposan a zebra előtt, és 40 km/h sebességgel egy új Yaris közeledik felénk dudálva, ne veszítsük el a fejünket! Életünk filmjének lepergetése helyett törekedjünk arra, hogy lábainkat zárjuk össze, és igyekezzük őket a lökhárító lágy középvonalába pozicionálni.

Lábszárunkat valószínűleg így is eltöri a sárgával jelzett, védelmünk szempontjából az NCAP által gyengének minősített sáv a rendszámtábla magasságában, de combunk viszonylag puhán puffan majd a motorháztető lágy ívén. Felsőtestünket hajlítsuk kissé balra, így fejünk nem a szélvédő tövének vezető előtti kemény, veszedelmes vidékén, hanem az utas előtti lágyabb felületen koppanhat. Egészségünkre!