Mazda Tribute bemutató

Ősök nélkül

2001. szeptember 7., péntek 10:02
A Mazda fokozottan hangsúlyozza, nem igazi terepjárót készítettek, hanem a piac elvárásai alapján egy igényes hobbiterepjárót. A műszaki adatok és a felépítmény ismeretében meg sem fordult a fejünkben más. A tesztvezetés alkalmával is csak szigorúan az országútra korlátozódott a menet.
 
   
   

A megcélzott közönség igen általános. Ahogy szokott: fiatal vagy idős, fehér vagy színes bőrű vásárlók 25 és 60 év között. A vételár ismeretében a célcsoport az igényes vállalkozók és felső vezetők rétegére szűkül. A sajtótájékoztatón kiemelték a klasszikus "elegáns, sportos, sokoldalú" jelzőket. Ezeket inkább mindenki döntse el maga. A legszebb mégis az: "eljött a finomabb 4x4-esek ideje" szlogen.

 
   
 

A finom karosszéria vitathatatlanul elegáns. Csak metál színekben kapható, de szerencsére piros szín nincs a gyári kínálatban. Mind külső, mind belső méretével nem titkoltan a hasonló kategóriájú konkurencia fölé tör.





 
   
   

Külsőleg meghaladja a Honda CRV a Toyota RAV4 a Land Rover Freelander és a Suzuki Vitara szinte minden paraméterét. Ugyanez mondható el a belső méretekről is. Belül feltűnően magas a fejtér, a vezetési pozíció kényelmes, bár a bal lábamnak nem igazán találtam helyet. Hogy mi lehet a gond, nem tudom, egy hosszabb teszt bizonyára mindent megmagyarázna. Sajnos csak a nagyobb felszereltségű verzióban találtam középső könyöktámaszt, ami a magasabb üléspozíció miatt szükséges kényelmi eszköz lenne.

 
   
 

A hátsó utasok nagyon kényelmesen elférnek. Szinte ugyanakkora hely van a lábnak, mint elöl - a gyári adatok szerint csak 12 centivel kisebb. A hátsó üléstámla 60:40 arányban dönthető.






 
   
   

Az automata váltó kapcsolója amerikai módra, a kormányoszlopra került, így kézre áll és kényelmes. A négysebességes automata váltó a V6-os motorral igen dinamikus, csak a fogyasztási adatokat meg ne tudjuk. Szerencsére a tesztautók kísérőivel azt az adatot nem közölték, így elfogadjuk a gyári értékeket 18,9 város, 9,3 országút, 12,8 vegyes. A kisebb motor hivatalosan beéri 12,9/7,8/9,7 -tel.

 
   
 

Praktikus megoldás az osztottan nyitható hátsó ajtó. Kisebb csomagok esetén nem kell a nagyméretű hátsó ajtót nyitni, elég csak az ajtó üvegét emelnünk és máris koncot vethetünk a bent rekedt kutyának. Sajnos az ablaknyitás egy kézzel nem megy: jobbal a rendszám felett kallantyút húzunk, ballal az ablakot emeljük.

 
   
   

Természetesen a csomagtér mérete is felülmúlja a konkurenciát. 1032 széles, 922 mély, 970 magas 457 literes. A hátsó üléseket ledöntve másfél méter hosszú sík rakteret nyerünk és a csomagtér 2,245 literre nő. A pótkerék a csomagtér alá került, így jobb a kilátás hátra és könnyebb a hátsó ajtó mozgatása.

 
   
 

Az európai piacra szánt Tribute-ok Kansas-ben, a Ford gyártósorain készülnek, és négyféle felszereléssel kaphatók hazánkban. A legolcsóbb változat elsőkerék meghajtású, kétliteres, tizenhat szelepes, 124 Lóerős motorral és egy csomó extrával - dupla légzsák, oldallégzsákok, ABS, EBD, Family-Box biztonsági alváz, ISOFIX rögzítési rendszer, villanyablak hátul is stb. - 6,5 millió forint. Erre a típusra még nem érkezett megrendelés, és valószínű nem is fog.

 
   
   

Ötszázezerrel többet kell fizetnünk a CE változatért, ami már select4Wdrive négykerékhajtásos, elektronikus diffizárral, pollenszűrővel és klímával. A TE változathoz 7,4 millió forintért pluszban könnyűfém felnit, 215/70 R16 gumit, tempomatot, tetősínt, ködfényszórót, bőrkormányt kapunk. Ebből a típusból adták el a legtöbbet.

 
   
 

A csúcsmodell motorja háromezres, huszonnégy szelepes, 197 lóerős, 59%-kal nagyobb teljesítményű, mint a kétezres. Négysebességes automata váltó jár hozzá, szélesebb gumik (235/70 R16), elektromosan állítható bőrülések, színre fújt lökhárítók és oldalsó spoilerek. Szerencsére a faborítást megúsztuk, és a tájékoztató szerint nem is lehet rendelni hozzá, nehogy elragadtassa magát a középvezető.

 
   
   

A Mazda 2000 októberében kezdte az akkor még csak katalógusból ismert autó értékesítését. Júliusig 51 darabot adtak el, szinte látatlanban. Tehát az igény és a bizalom megvan. Az év további részében további 150 darab eladásával számolnak.



Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar Magazine

The mini hot-rods of Berlin
Yes, it’s smaller than a hot rod and it doesn’t have a V8, but the style is similarly edgy. When will they pop up over here I wonder?