Cseréld az olajat, vagy megbánod!

Szótár: A turbójavítás rejtelmei

2001.04.26. 09:57
A turbó tengelye speciális, úszó csapágyazással van ellátva. Ennél a csapágyazásnál nemcsak a tengely forog a csapágyban, hanem a csapágy is a csapágyházban. Ezt az az olajfilm teszi lehetővé, ami teljesen körbeveszi a speciális ötvözetből készült csapágyacskát.
 
   
   

A turbó működésének lényegét már megtudhattuk jeles írónk, Nínó Karotta tollszüleményéből. Ezért most inkább a turbó leggyakoribb hibáiról, és ezek elkerüléséről ejtünk néhány szót.

A turbó, mint szinte minden más alkatrész, leggyakoribb hibáját a nemtörődömség, vagy a hozzá nem értés okozza. A tengely csúcsfordulatszáma gyakran eléri a 270.000 1/min.-t, teherautóknál is bőven 100.000 fölött van a percenkénti fordulat. Egyértelmű, hogy az ilyen körülmények között dolgozó műszer roppant aprólékosan van felkészítve feladata ellátására. Ezt a precizitást nem tudja akármelyik autószerviz reprodukálni. Ennek ellenére az eszköz rendkívül egyszerű felépítésére hivatkozva bátran belevágnak a javításba, ami rendszerint a szakszervizben végződik, ahol már csak lényegesen drágábban tudják orvosolni a létrejött - és a létrehozott - problémákat.

 
   
 

A gondok létrejöttét pedig általában a turbót körülvevő alkatrészekben kell keresni. Ezügyben felkerestük az AH Turbószervizt, ahol Jobbágy János részletezte a hanyagság és a felelőtlenség mintapéldáit. Mivel a turbó nagyon érzékeny a munkáját segítő alkatrészek állapotára, ezért azok legkisebb hibájára - amit az adott alkatrész még bőven elviselne - is a saját tönkremenetelével válaszol.

 
   
   

A légszűrő az egyik ilyen hibaforrás. A rendkívül nagy szívóerő megkívánja a tiszta, a levegő átjutását nem túlzottan gátoló szűrőt. Ez meg is van a turbós autókban, de a rendszeres - a többi autóéhoz képest gyakoribb - cserét már nem mindenki végzi el, pedig ez a karbantartás egyik alappontja. Ha a légszűrő annyira koszos - volt már rá példa -, hogy nem tud rajta átszívni a turbó, akkor a légszűrő és a turbó közé környezetvédelmileg kötelezően bekötött kartercsövön keresztül leszívja a hengerfejből azt a kis olajat, ami a vezérműtengely kenésekor ott ragadt, és megállt a lukakban.

 
   
 

Ha már az olajnál tartunk, akkor tudnunk kell, hogy ennek rendszeres - a többi autóhoz képest szintén gyakoribb - cseréje a második alappont. A turbó tengelye speciális, úszó csapágyazással van ellátva. Ennél a csapágyazásnál nemcsak a tengely forog a csapágyban, hanem a csapágy is - kissé lassabban - forog a csapágyházban. Ezt az olajfilm teszi lehetővé, ami teljesen körbeveszi a speciális ötvözetből készült csapágyacskát. Mondani sem kell, hogy itt arról az olajról van szó, ami a motort is átjárja, és onnan kerül a turbóba. Ha a motorban bármilyen károsodást szenved az olaj, azt a turbó azonnal megérzi.

 
   
   a jeggyűrűk

Sőt, a turbó is károsítja az olajat, ez is alátámasztja a gyakoribb csere szükségességét. A turbina oldalon olyan nagy a kipufogógáz nyomása, hogy bármilyen szimeringezés, tömítés ellenére átszivárog a tengely mellett a csapágyazáshoz, ahol az olajjal keveredve szennyezi azt. A kipufogógáz tele van korommal, meg egyéb, az olajban csak piszokként jelentkező dologgal, ami a csapágyakra a magas fordulat miatt könnyedén ráég. És már kész is a baj.

 
   
 a megkerülő szelepet sem célszerű elállítani

Ha pedig már kész, akkor a turbós autó tulajdonosa csak a fejét fogja, és a pénztárgép folyamatos csilingelése visszhangzik a fejében. Hogy ez a csilingelés minél rövidebb ideig tartson, megpróbálkozik mindennel. Sorra járja a bontókat - ahol maximum zsákbamacskát tud venni -, vagy megbeszéli a közeli TSZ esztergályosával, hogy segítsen rajta. Ha ez sem csökkenti a költségeket, akkor szervizhez fordul, ami még mindig nem biztos, hogy hivatott turbókat javítani. Mert ugye kendácsolni bárki tud, ám a közlekedési felügyelet által kiadott H engedélyű szervizek biztosan képzettek a turbó javításában, így mindenképpen érdemes ilyenhez fordulni. Már csak azért is, mert a tapasztalat alapján a mezei szerviz bemondja a 40.000 Ft.-os átlag árajánlatot, amit persze majd a javítás közben feljebb tornáznak akár 150.000-ig is, és még ezután sem lesz jó a turbó a szakszerűtlen munka miatt.

 
   
   

Egy alapvető dolgot azonban le kell szögezni. Még ha szakszervizről is van szó, a szétbontott turbót, ha az ügyfél nem kéri a javítást, nem tudják az eredeti állapotára összerakni. Hogy miért? Nézzük, hogyan szerelik össze a tengelyt a többi alkatrésszel:



 
   
 jól látható a centrírozás helye

A már említett rendkívül magas fordulatszám alaphangon megkívánja a sok-sok tizedesnyi grammos centrírozást. Ez a centrírozás hasonló a gumis műhelyekben látottakhoz. Először is a turbinakerék, a kompresszorkerék és a tengely centrírozása készül el. Ehhez nélkülözhetetlen a centrírozó gép, amely pontosan megmutatja, hogy a kis fogorvosi köszörűvel honnan kell anyagot eltávolítani a rezgésmentes forgás érdekében.

 
   
   

Ezután pontos kezek összeszerelik a többi alkatrésszel, és így már komplett középrész néven vonul be a szakzsargonba. Ez a középrész is centrírozásra szomjas, így ez következik. Ehhez újabb masinára van szükség. A gépbe a középrész oly módon illeszthető, hogy az érzékeny asztalkára az eredeti, a motorban is megszokott helyzetében felszerelik, megkapja a tengely az olajozást is, a turbinakereket pedig sűrített levegő forgatja meg. Az asztalka bármilyen irányú rezonanciáját a gép a műszerein jelzi, és az előre beállított súlyértékeknek megfelelően jöhet a további fogköszörülés.

 
   
 

A géphez nélkülözhetetlen az a jó pár oldalas füzetecske, amelyikben szinte az összes turbó gyártmány megtalálható, a hozzá tartozó súlybeállítási táblázattal együtt. Amelyik típus mégis hiányzott, azt már utólagosan beszerkesztette a gép precíz kezelője. Tehát nincs akadály, jöhet bármilyen turbó, lehet centrírozni.




 
   
   

Persze nem mindig jutunk ehhez a művelethez, vagy nem mindig van rá szükség. Akkor váltható ki, ha az ügyfél komplett középrész cserét szeretne. Ez tulajdonképpen az adott turbóhoz készült javítószett. Gyári minőségben, gyárilag centrírozottan, komplett középrészt lehet cserélni. Ennél jobb nincs is.




 
   
 

Persze vannak olyan javító készletek is, ahol csak az egyes alkatrészek találhatóak meg. Ezek összeszerelése és a centrírozás már a műhely feladata. Viszont itt is van egy alaptörvény: Mivel a turbó működését a motor állapota jelentősen befolyásolja, ezért a turbó bármilyen felújítása után, ha a motor továbbra sincs megfelelően karbantartva, vagy esetlegesen a műszaki állapota kifogásolható, újra tönkre fogja tenni a turbót.

A jól gondozott autóban viszont a turbó is egészséges marad, és vidám fütyüléssel kacag a hasonló motorméretű turbótlan autók vánszorgásán.