Használtteszt: Renault Twingo I. − Ford Ka I.

Divatjamúlt, levetett minik

2008. október 14., kedd 06:24
Megjelenésük idején állva pisilt utánuk minden csitri. Az apuci vagy a pasi fülét rojtosra rágták a csajok, hogy nekik ilyen cuki kisautócska márpedig kell. Akkor is! Csak! De most! Később a Ford Ka a kispénzű városi vagányok egyik fő célpontja, míg a Renault Twingo a kispénzű gyerekes családok szükségmegoldása lett.

Ha ön történetesen nő, és írna egy segítségkérő levelet, amiben olcsó, használható méretű, aprópénzért fenntartható, megbízható városi kiskocsi vásárlásra kér tuti tippet, tíz autós újságíróból tíz biztos a Suzuki Swiftet ajánlja. Végül mégsem Suzukival menne haza. Mert a Mi Autónk ugyan elpusztíthatatlan, tengernyi hozzá az alkatrész, ráadásul minden sarkon meg tudják javítani, de annyi benne a fantázia, a szeretnivaló egyéniség, mint egy halom százas szögben.

A Swiftnél még egy lelakott Twingo, vagy egy sokat látott Ka is fantáziadúsabb, élhetőbb, szerethetőbb választás, s bár a kínálat korántsem akkora, mint Suzukiból, bőven van miből válogatni. A Renault miniatürizált egyterűje, a Twingo 1992 őszén jelent meg, formatervét a zseniális Patrick le Quément jegyzi. Azóta – persze kisebb-nagyobb változtatásokkal – közel 2,5 milliót gyártottak belőle, amiből hozzánk is jutott bőségesen. A Ford Ka négy évvel későbbi autó, és Jack Telnack által papírra vetett New Edge formatervével még ma is egész frissnek hat. Ezt is vitték, mint az ingyen sört, így használtan eladó példány is akad belőle rogyásig. De vajon kevéssel egymillió forint alatt milyen állapotút találni belőlük, és melyikkel jár jobban az olcsó motorizációra áhítozó vevő?

A Renault Twingo olyan, mintha most kelt volna ki egy Kinder-tojásból. Kedvesen gömbszerűre csiszolt dobozforma, aranyos arccal, ami még családos férfiakat is képes elvarázsolni. Jópofa a félkör alakú lámpa, a szempillákat idéző szellőzőnyílások a motorháztetőn, a tojásdad tükör és a körformába rejtett pöcökkilincs. Sötét színben plüssmaci, így, bilikékben inkább olyan, mint egy vidám szappantartó.

Az utastér is Kinderék színvilágát és anyagminőségét idézi. Zöldessárga kapcsolók, vékony, karcolódó műanyagok, színes kárpitok, akár ovis foglakozást is tarthatnának benne. És még hely is volna hozzá. A Twingo több mint 14 évig tartó szakadatlan sikerének egyik kulcsa ugyanis a káprázatos helykihasználás és a kitűnő variálhatóság. Ugyan csak négyszemélyes (egyébként melyik nagy limuzin nem az?), de az a négy személy lehet egészen terebélyes is, kényelmesen elfér majd benne. Még minimális, 168 literes csomagtartója is marad ilyenkor, ami több lépcsőben egy köbméteresig bővíthető. Nem is értem, miért nem lopta el minden konkurens a hátsó ülések variálhatóságát. A pad tologatható, fél támlája külön is előredönthető, vagy mindkét háttámla lehajtásával akár ideiglenes ággyá is alakítható. Szuper.

Menet közben már nem ilyen mellbevágó a Twingo. Sok benne a hely, de a vezetési pozíció béna. Lapos szögben áll a kormány, ráadásul magasabbak nem tudják elég közel húzni magukhoz, mivel távolságban nem állítható. Ezért görnyedt háttal, vagy óriás terpeszben lehet csak vezetni, ráadásul a pedálokat is idétlenül, lefelé nyomkodja az ember, 44-es cipőméret felett egyszerre akár többet is. Messzire került a hosszú úton mozgó, ragadós váltókar is, az ötödik kapcsolása tornagyakorlat. Cserébe viszont kényelmes a rugózása, kisautóhoz képest nem pattog, nem ugrál. Sőt, az idő múlásával és a lengéscsillapítók fáradásával egyre lágyabban ringatózik. Ilyenkor már a kanyarokban is veszélyesen dülöngél, a pontatlan és érzéketlen kormánnyal minden mozdulatot kétszer is meggondol vele az ember. Mondjuk nem is száguldozásra született. Pici, 1,2-es motorkája jobb napokon is csak 60 lóerőt préselt ki magából, amivel 13,4 másodperc alatt ért 100 km/órára, és ennek maximum a másfészeresét tudta végsebességben.

Nem erősebb, és nem is gyorsabb a Ford Ka sem, mégis kellemesebb vezetni, és inkább autónak érződik – már ránézésre is. Megjelenésekor legalább akkora ámulatot keltett a formája, mint legutóbb az új Honda Civicé, de idővel hozzászoktunk. A többi New Edge Ford közben már rég el is tűnt a kínálatból, de a Ka még mindig friss forma, penge arányokkal, jó vonalvezetéssel, kedves cicaszemekkel, látványos műanyag domborításokkal, apró tetőspoilerrel. Színre fújt lökhárítóval már-már elegáns, de a nagy, fényezetlen, fekete műanyag lökös praktikusabb a nagyvárosi dodzsemezéskor.

Bent már jobban érződik a Ka kora, a műszerfal buciszerűen ívelt formái felett eljárt az idő. Viszont a műszeregység analóg, és a megszokott helyre került. A műanyagok ugyan kemények, de kevésbé látszanak rajtuk sérülések. És még egy egész szemrevaló óra is jutott a műszerfal közepére. A kezelőszervek, nyomógombok nagyok és határozottan járnak, az egész kocsi sokkal jobban egyben lévőnek érződik, mint fiatalabb francia vetélytársa (a kipróbált Ka 1996-os gyártású, a Twingo pedig 2004-es). A helykínálat elöl meglepően jó, az apró méretek ellenére is beférnek, és kényelmesen elhelyezkedhetnek nagyobb térfogatú utasok is. A B oszloptól hátrafelé formatervezési szempontokkal írták felül a jó térkihasználás direktíváit. Hátra ebbe is csak két ülés jutott, de ide kizárólag gyerekeket szabad beültetni, őket is csak rövid távra. A csomagtartó szintén minimális méretű, 186 literes, és csak 724 literig bővíthető. Ráadásul a hátsó ülések csak előredönthetők, a Twingo-féle csúsztatásnak, ággyá alakításnak nyoma sincs. Sebaj, nem is ezért szeretjük a Kát, hanem azért, ahogy megy.

Gyorsnak mondjuk nem gyors, sőt, inkább kifejezetten lassú. Az 1,3 literes nyomórudas OHV blokk az erejével már a hatvanas évek Angliájában sem okozott túl sok szívinfarktust. A Kában 60 lóerősre tuningolt Endura-E motor 15,4 másodpercig tartó százas sprintekre és 154 km/h-s csúcssebességre képes, ami nem éppen eget rengető eredmény. Viszont száguldozás nélkül is lehet jót autózni, s erre a Ford Ka a tankönyvi példa. A mágus Richard Parry-Jones irányítása alatt hangolt futóműről már sok ódát zengett a sajtó, s ez a fő oka annak is, hogy a Ka fiatal férfiak érdeklődési mezejébe is bekerült. Van itt olyan kormányzás, amely minden mozdulatra egy bepörgött Jack Russel terrier vehemenciájával válaszol, jó rugózás, semleges ívmeneti tulajdonságok, egész hatékony fékek és álomszerű váltó, amely úgy siklik az öt fokozat között, mint kés a meleg vajban. Ebben a méretosztályban a Ford Ka előtt utoljára az ős-Mini tudott ennyi örömet okozni vezetés közben. Utána meg semmi.

Autónak a Renault Twingo kedves varázsdoboz, a Ford Ka vicces dodzsem. De melyik bírja jobban a strapát? Lapozzon, kiderül.

Használt Ford Kát vagy Renault Twingót találni már kevéssel félmillió forint alatt is. Mit nézzünk meg rajtuk? Röviden: mindent. Tinédzser korú, olcsó miniautónál már bármi tönkremehetett mára. Először többnyire a futómű esik szét, aztán az elektronika döglik be, majd szétmállik az utastér, végül jön a rozsda meg a gondok a motorral. Pedig alapvetően mind a két törpébe régi, már kipróbált és jól bevált technikát épített a gyártó, és nincsenek is túlbonyolítva, ami miatt különösebben megbízhatatlanok lehetnének. Viszont gyártásukhoz olcsó anyagokat használnak, ráadásul zömében városban kapják az osztást, így hamar tönkre is megy rajtuk ez-az.

Öreg Twingók öreg motorjában a gyújtáselosztó rakoncátlankodhat, de ezeknél már nem ritka az olajszivárgás sem. A 1996 utáni, modernebb 1,2-eseknél nincs ilyen probléma, bár az alapjárati léptetőmotor eldugulása, és az ebből következő fordulatszám-anomáliák a frissebb Twingóknál sem ritkák. Először takarítás, aztán már csak a csere segíthet. A futómű környékén kis túlzással bármi tönkremehet, típushiba az eltöredező első tekercsrugó, az elkopó toronycsapágy, a kormányösszekötők, a gömbfejek és a féltengelyek elhasználódása. Próbaúton figyelni kell a különböző ropogásokra, nyekergésekre és egyéb, a futómű felől érkező zajokra, mind tízezres nagyságrendű javítás esedékességét jelzi.

Sajnos nehéz lesz őket meghallani, mert az utastérben is szinte minden zörög-csörög, régebbi Twingóknál a kárpitok és kapcsolók is hajlamosak leesni a helyükről. Az ülések is könnyen lötyögőssé válhatnak, sőt, hallottunk eltört szerkezetről is. Jó hír viszont, hogy a sérülésmentes Twingók karosszériája ritkán rozsdásodik, más kérdés, hogy túl az első X-en lehet-e sérülésmentes városi kisautót találni. A kipufogó viszont hajlamos a korrózióra. Még ezzel együtt is egész megbízható kocsi a Twingo, amely a német autóklub, az ADAC 2007-es statisztikájában a kisautók kategóriájának 7. helyét szerezte meg.

Ezzel szemben a Ford Ka a sokkal kevésbé meggyőző 22. helyre szorult, pedig alapvetően ennek a mechanikája is tartós. Az 1,3-as motor kihúzatva elgyengül, nem szeret pörögni, ezért nem is szokták széthajtani. Sok-sok kilométer után mondjuk ez is elkezdi csipegetni az olajat, ezt hidegindításnál a kipufogó kékes füstje árulja el. A vízpumpa ékszíjtárcsája hajlamos az anyagfáradásra, elrepedésre, ezt gyorsan ki kell cserélni, különben ő maga követ el harakirit. Ennél is gond lehet az alapjáratszabályzó motorral, amit arról venni észre, hogy gázelvételnél nem esik vissza a motorfordulat, később egyenetlen lesz az alapjárat, a végén már gyakran le is áll a motor. Itt is alapos takarítás, még inkább csere segíthet.

Érzékeny pont a kormánymű is, szervótlan Kákban a lábtérben található csukló szokott elkopni, és ezzel nagy holtjátékot, illetve veszélyes megszorulást tud okozni. A szervós modelleknek még több baja lehet, folyhat is, kotyoghat is a rendszer. Egy felújítás vagy bontott kormánymű cseréje ideig-óráig megoldás a nagy holtjátékra, fura zajokra és kimaradozó rásegítésre. Sajnos a Ka rozsdásodásra is hajlamos, az ajtók alsó élén, a tanksapka környékén, illetve kisebb sérülések miatt a lökhárító és a lemez érintkezésénél ütheti fel a fejét a vasoxid. A mini-Fordon gyorsan fogynak a fékbetétek, a futóműszilentek és a kerékagycsapágyak is, plusz az elektromos rendszer is hajlamos a váratlan munkabeszüntetésre. Gyenge pont még az ajtózár, ami akár teljesen atomjaira hullhat.

Azért nem kell rögtön elkeseredni a hibalista láttán, a rendesen karbantartott és normálisan használt Renault Twingók, Ford Kák sokáig húzzák, és a fenntartásuk sem horrorisztikusan drága. Sokat könnyít az ezekkel a típusokkal való felhőtlen együttélésben a két autófajta tulajdonosainak viszonylag aktív klubélete, a Twingo és a Ka klub. Vásárláshoz – különösen nőknek, különösen nepperek ellenében – kötelező megbízható autószerelőt magukkal vinni, és minél fiatalabb, lehetőleg szervizkönyves példányt keresni. Kifejezetten tilos egy színbe beszeretni, vagy egy másiktól ódzkodni.

Sokak számára kérdőjel, hogy egy három méternél alig hosszabb miniben milyen védelemre számíthatnak az utasok. Az aggodalom jogos. Különösen a Twingo első szériája volt olyan törékeny, mint a Herendi porcelán. A nagy, 1998-as facelift utáni modellek már sokkal jobb védelmet nyújtottak, de a mérethez képest igazán biztonságban csak a legfrissebb Renault-kban érezhetjük magunkat. Ezek már 3 csillagot tudnak az Euro NCAP 2003-ban aktuális töréstesztnormája szerint (időközben szigorítottak rajta). Szintén 2003-ban és szintén három csillagra vizsgázott a Ford Ka is. Mindkét autó esetében igaz, hogy ez a biztonsági szint a légzsákos modellre értendő, ezért érdemes ilyet keresni a piacon. További fontos extra még a szervokormány és a légkondicionáló, amik nemcsak a használati értéket növelik jelentősen, de az újraeladhatóságot is javítják.

Olvasóink írták

Nos, az autó nagyon bejött, hátulra rengeteget lehet pakolni. Mikor a lakásfelújítást csináltuk, a kis kocsival szállítunk egy csomó mindent, pl: PVC csövek, zsákos vakolat, egy csomó doboz, ja és ezeket akár egyszerre is! (Twingo)

Belül olyan, mint kívül: bolondos, aranyos imádnivaló! Igazi egyéniség, ami a mai autókról már kevéssbé mondható el. (KA)

Írjon ön is ítéletet!

A fogyasztás csak azért nem miniautósan minimális, mert mindkettőbe öregecske motor került, így a terheléstől függően 5,5 és 8 liter közötti átlaggal számolhatunk. Alkatrész mindkét kocsihoz van bőven, a gyári sem drága, de jó minőségű utángyártottat is könnyű találni. Az adók, átíratás és biztosítás költsége is kifejezetten alacsony, és az is jó hír lehet, hogy ilyen törpeautókra mindig lesz igény. Hiszen hiába megy ki a divatból a formájuk és vetik le őket Nyugat-Európában, a kis fenntartási költségek és a kedves egyszerűség hosszú ideig vonzó marad. Sőt, aki elég sokat tud várni, az akár a kultautó státust is megérheti velük, amire ennek a két szeretnivaló törpének minden esélye meg is van.

Renault Twingo 2005 Authentique Renault Twingo 2005 Authentique

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Ford Ka 1996 Base Ford Ka 1996 Base

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

fékbetét készlet, tárcsafék
FORD FOCUS C-MAX 1.8 TDCi egyterű 2005-2007
9830 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
FORD KA 1.0 i Ferdehátú 1999-2008
8048 Ft
törlőlapát
FORD CAPRI 2.0 Kupé 1978-1985
3022 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

How low can you Golf?
The world’s biggest sign made of cars, the Castrol cup and the marvels of tuning - the second Golf day in a nutshell.