Divatjamúlt, levetett minik

2008.10.14. 06:24

Adatlap Renault Twingo Authentique - 2005

  • 1149 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 58 LE @ 5250 rpm
  • 93 Nm @ 2500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.7 másodperc
  • Végsebesség:
    151 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • 2 099 000 Ft

Adatlap Ford Ka Base - 1996

  • 1297 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 60 LE @ 5000 rpm
  • 99 Nm @ 2500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    15.4 másodperc
  • Végsebesség:
    154 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 2 130 000 Ft

Megjelenésük idején állva pisilt utánuk minden csitri. Az apuci vagy a pasi fülét rojtosra rágták a csajok, hogy nekik ilyen cuki kisautócska márpedig kell. Akkor is! Csak! De most! Később a Ford Ka a kispénzű városi vagányok egyik fő célpontja, míg a Renault Twingo a kispénzű gyerekes családok szükségmegoldása lett.

Ha ön történetesen nő, és írna egy segítségkérő levelet, amiben olcsó, használható méretű, aprópénzért fenntartható, megbízható városi kiskocsi vásárlásra kér tuti tippet, tíz autós újságíróból tíz biztos a Suzuki Swiftet ajánlja. Végül mégsem Suzukival menne haza. Mert a Mi Autónk ugyan elpusztíthatatlan, tengernyi hozzá az alkatrész, ráadásul minden sarkon meg tudják javítani, de annyi benne a fantázia, a szeretnivaló egyéniség, mint egy halom százas szögben.

A Swiftnél még egy lelakott Twingo, vagy egy sokat látott Ka is fantáziadúsabb, élhetőbb, szerethetőbb választás, s bár a kínálat korántsem akkora, mint Suzukiból, bőven van miből válogatni. A Renault miniatürizált egyterűje, a Twingo 1992 őszén jelent meg, formatervét a zseniális Patrick le Quément jegyzi. Azóta – persze kisebb-nagyobb változtatásokkal – közel 2,5 milliót gyártottak belőle, amiből hozzánk is jutott bőségesen. A Ford Ka négy évvel későbbi autó, és Jack Telnack által papírra vetett New Edge formatervével még ma is egész frissnek hat. Ezt is vitték, mint az ingyen sört, így használtan eladó példány is akad belőle rogyásig. De vajon kevéssel egymillió forint alatt milyen állapotút találni belőlük, és melyikkel jár jobban az olcsó motorizációra áhítozó vevő?

A Renault Twingo olyan, mintha most kelt volna ki egy Kinder-tojásból. Kedvesen gömbszerűre csiszolt dobozforma, aranyos arccal, ami még családos férfiakat is képes elvarázsolni. Jópofa a félkör alakú lámpa, a szempillákat idéző szellőzőnyílások a motorháztetőn, a tojásdad tükör és a körformába rejtett pöcökkilincs. Sötét színben plüssmaci, így, bilikékben inkább olyan, mint egy vidám szappantartó.

Az utastér is Kinderék színvilágát és anyagminőségét idézi. Zöldessárga kapcsolók, vékony, karcolódó műanyagok, színes kárpitok, akár ovis foglakozást is tarthatnának benne. És még hely is volna hozzá. A Twingo több mint 14 évig tartó szakadatlan sikerének egyik kulcsa ugyanis a káprázatos helykihasználás és a kitűnő variálhatóság. Ugyan csak négyszemélyes (egyébként melyik nagy limuzin nem az?), de az a négy személy lehet egészen terebélyes is, kényelmesen elfér majd benne. Még minimális, 168 literes csomagtartója is marad ilyenkor, ami több lépcsőben egy köbméteresig bővíthető. Nem is értem, miért nem lopta el minden konkurens a hátsó ülések variálhatóságát. A pad tologatható, fél támlája külön is előredönthető, vagy mindkét háttámla lehajtásával akár ideiglenes ággyá is alakítható. Szuper.

Menet közben már nem ilyen mellbevágó a Twingo. Sok benne a hely, de a vezetési pozíció béna. Lapos szögben áll a kormány, ráadásul magasabbak nem tudják elég közel húzni magukhoz, mivel távolságban nem állítható. Ezért görnyedt háttal, vagy óriás terpeszben lehet csak vezetni, ráadásul a pedálokat is idétlenül, lefelé nyomkodja az ember, 44-es cipőméret felett egyszerre akár többet is. Messzire került a hosszú úton mozgó, ragadós váltókar is, az ötödik kapcsolása tornagyakorlat. Cserébe viszont kényelmes a rugózása, kisautóhoz képest nem pattog, nem ugrál. Sőt, az idő múlásával és a lengéscsillapítók fáradásával egyre lágyabban ringatózik. Ilyenkor már a kanyarokban is veszélyesen dülöngél, a pontatlan és érzéketlen kormánnyal minden mozdulatot kétszer is meggondol vele az ember. Mondjuk nem is száguldozásra született. Pici, 1,2-es motorkája jobb napokon is csak 60 lóerőt préselt ki magából, amivel 13,4 másodperc alatt ért 100 km/órára, és ennek maximum a másfészeresét tudta végsebességben.

Nem erősebb, és nem is gyorsabb a Ford Ka sem, mégis kellemesebb vezetni, és inkább autónak érződik – már ránézésre is. Megjelenésekor legalább akkora ámulatot keltett a formája, mint legutóbb az új Honda Civicé, de idővel hozzászoktunk. A többi New Edge Ford közben már rég el is tűnt a kínálatból, de a Ka még mindig friss forma, penge arányokkal, jó vonalvezetéssel, kedves cicaszemekkel, látványos műanyag domborításokkal, apró tetőspoilerrel. Színre fújt lökhárítóval már-már elegáns, de a nagy, fényezetlen, fekete műanyag lökös praktikusabb a nagyvárosi dodzsemezéskor.

Bent már jobban érződik a Ka kora, a műszerfal buciszerűen ívelt formái felett eljárt az idő. Viszont a műszeregység analóg, és a megszokott helyre került. A műanyagok ugyan kemények, de kevésbé látszanak rajtuk sérülések. És még egy egész szemrevaló óra is jutott a műszerfal közepére. A kezelőszervek, nyomógombok nagyok és határozottan járnak, az egész kocsi sokkal jobban egyben lévőnek érződik, mint fiatalabb francia vetélytársa (a kipróbált Ka 1996-os gyártású, a Twingo pedig 2004-es). A helykínálat elöl meglepően jó, az apró méretek ellenére is beférnek, és kényelmesen elhelyezkedhetnek nagyobb térfogatú utasok is. A B oszloptól hátrafelé formatervezési szempontokkal írták felül a jó térkihasználás direktíváit. Hátra ebbe is csak két ülés jutott, de ide kizárólag gyerekeket szabad beültetni, őket is csak rövid távra. A csomagtartó szintén minimális méretű, 186 literes, és csak 724 literig bővíthető. Ráadásul a hátsó ülések csak előredönthetők, a Twingo-féle csúsztatásnak, ággyá alakításnak nyoma sincs. Sebaj, nem is ezért szeretjük a Kát, hanem azért, ahogy megy.

Gyorsnak mondjuk nem gyors, sőt, inkább kifejezetten lassú. Az 1,3 literes nyomórudas OHV blokk az erejével már a hatvanas évek Angliájában sem okozott túl sok szívinfarktust. A Kában 60 lóerősre tuningolt Endura-E motor 15,4 másodpercig tartó százas sprintekre és 154 km/h-s csúcssebességre képes, ami nem éppen eget rengető eredmény. Viszont száguldozás nélkül is lehet jót autózni, s erre a Ford Ka a tankönyvi példa. A mágus Richard Parry-Jones irányítása alatt hangolt futóműről már sok ódát zengett a sajtó, s ez a fő oka annak is, hogy a Ka fiatal férfiak érdeklődési mezejébe is bekerült. Van itt olyan kormányzás, amely minden mozdulatra egy bepörgött Jack Russel terrier vehemenciájával válaszol, jó rugózás, semleges ívmeneti tulajdonságok, egész hatékony fékek és álomszerű váltó, amely úgy siklik az öt fokozat között, mint kés a meleg vajban. Ebben a méretosztályban a Ford Ka előtt utoljára az ős-Mini tudott ennyi örömet okozni vezetés közben. Utána meg semmi.

Autónak a Renault Twingo kedves varázsdoboz, a Ford Ka vicces dodzsem. De melyik bírja jobban a strapát? Lapozzon, kiderül.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.