Összehasonlító teszt: Volvo V50 1,6 D - Alfa Romeo 159 SW JTD 16V

Két nagy seggű playmate

2007. november 15., csütörtök 01:04
A kombikat a szedánokénál jobban pakolható és nagyobb csomagterük miatt veszik. Kivéve, amikor nem. A 159 és az S40 kombiban néznek ki igazán jól, kicsik ezek a limuzinformához, egy négyajtós öt méter alatt nem tud kibontakozni, elvész a méltósága. Egy kombi viszont nem áll meg 450 literes raktér alatt, na, ezt ezek nem is tudják, maradjunk inkább a sportvagon kifejezésnél.

Az egymás mellé állított V50 és a 159 SW remekül illusztrálja a formatervezésben lehetséges, végtelen mennyiségű tökéletes megoldást ugyanarra a felvetésre. Hasonló paramétereken belül különböznek egymástól, pedig mindkettő jól néz ki. Még tetszenek is mindenkinek, pedig a megfelelési kényszer biztosan nem volt ott a tervezőasztalnál, éppen el volt foglalva a Toyota Corollával . A kényszer csak rabszolgamunkához illik, egy szaftosabb forma megtervezéséhez pofátlanság és egó kell, mert csak így maradhat karakteres az íze, amit vagy benyel a nép, vagy egyen kenyeret, jó az, az éhséget elveszi.

A 159 formája csicsásabb és izgalmasabb. A műanyagbura-hiányos lámpatestek hosszú távra biztosítják az egyediséget. Annyira karakteres és oly kevéssé praktikus, hogy az Alfa garantálhatja magának a forma exkluzivitását, ilyen nem lesz a ciki kínai fénymásolatokon. Ezt senki sem fogja utánozni, de a 159 SW az ötödik ajtót is megtarthatja magának, tervezői a kényelmi funkciók megerőszakolásától sem riadtak vissza. Az SW fenekén nem sok hely maradt a hátsó ablaknak, ennél már csak a Brera mutat vaskosabbat, de ez a szokatlan arány teszi hátulról is ellenálhatatlanná. A nagy far borította hátsó ablakon nem lehet hátra kilátni, de ez nem számit, vannak rajta tükrök.


Kinyitni sem egyszerű az ötödik ajtót: csak belülről vagy távirányítóval működik. Na, ezért nem kombi - a gyönyörű seggért beáldozták a kényelmet. És ez így van jól, ötödik kilinccsel sem lepnék el az utcákat a céges 159 SW-k. Hagyjuk is a praktikumot, nem az ő dolga, és kész. A beltérről már írtunk eleget, tetszett a Spiderben és a Brerában is, ez az egyre több típusra jellemző, marha nagy corporate image csak elveszi az újságírók kenyerét.

A Volvókat imádnivaló könnyedséggel, de következetesen rajzolják, a felhasználó az egó elé kerül. A látványos Alfa messziről vonzza a tekintetet, a Volvókat érdemes jobban megnézni. Ennek is a fényszórója a lelke, mint az Alfának. A lámpa kockasága szemből őrzi a nagy téglalap fényszórók emlékét, de oldalról sportosan húzott, felülről hullámzóan öleli az autó orrát. Mindkét autó orra új karaktereket mutat minden szögből, öröm őket körülsündörögni. A Volvo kombik és a C30 C-oszlopára felkúszó hátsó lámpa a V50-en a legszelídebb, de ezzel a két piros zárójellel a többi kombifar között a V50-é szokatlanul vaskos és látványos.

A V50 praktikumot is tartalmaz, de a csomagtartója nagyon kicsi, 417 liter. A kézzel is nyitható hátsó ajtó mélyen és nagyra nyílik, pakolászni inkább ez kéne. A Volvo műszerfala az Alfához hasonlóan a céges dress-code-ot követi, kilengések helyett egy lebegő középkonzol és ergonomikus kapcsolók vannak benne, ahogy megszoktuk. A V50 és a 159 SW a két legjobb forma kombi sportvagon a kategóriában, de nem csak a külsejük különbözik. Az Alfa felzaklat, a Volvo megnyugtat.

Nem kenyerem a fordulatszámmérő pirosba tekerése, de előbb-utóbb ennek is meg kellett történnie. A történet elég rosszul kezdődik, a JTD alaphangon faragatlan kerregést ad elő, a szabad terepig araszolva unalmas és normális autóként viselkedett. Kezdtem aggódni, hogyan hasonlítom össze a két lusta mihasznát, de abban a pillanatban kiürült az út, és elkezdtük Budaörs békés forgalmát terrorizálni.

Nálam mindkettő formája ötös, hol ez tetszik jobban, hol az, de presztízskombiból egy harmadikat választanék, a végén, az árnál az is kiderül, miért.

A zavaró motorhang felpörgetve jól érvelő vitapartnerré válik, a kuplung és a váltó sem áll a szórakozás útjába. A nehéz kormány és a futómű is a vezetési élményt szolgálja. Az új Alfák kuplungját különösen kedvelem, felül kicsit ellenáll, mintha egy pohár bontatlan puding fóliáját átszakítva, a krémen át kéne lenyomni a pedált. Könnyű, de sűrű, hmmm.

A 16 szelepes JTD 9,6 másodperc alatt gyorsítja százra a szokatlanul nehéz, 1630 kg-os autót. Remek játszópajtás, a rövid próbaút alatt csak a rend kedvéért váltottam végig egyszer az összes fokozatot, de azon kívül még harmadikba se sokat tettem, könyörgött a pörgetésért, amit meg is kapott. Dízel létére igazi örömforrás a 159 JTD 16V, a sajátomon kívül ritkán nevettet meg autó, ennek sikerült, vigyorogva csapattam a lakóparkban. Kiváló antidepresszáns, de gyanítom, potencianövelőnek is jó.

A V50 1,6 D közepesen erős altató. Az Alfától fellelkesülve kitaláltam, kipróbálom, mit lehet belőle egy kis hajkurászással előcsalni. Nem próbáltam ki. Beindítottam a halkan duruzsoló motort, amit a rendkívül jó hifitől már végképp nem hallottam, elnézegettem a szimmetrikusan elosztott kezelőket, egyesbe raktam a könnyű és pontos váltót, és a máskor idegőrlő araszolás után a mélygarázsban ébredtem, kipihenten.

A 109 lóerős, 1,6-os motor kevés a V50 1416 kilós kasztnijába, 12,1 másodperc alatt gyorsul vele százra. Ebben az ingerszegény környezetben elférne egy kis plusz erő, mert ezzel a motorral a V50 csak a kötelező feladatokat teljesíti. Nem fájdalmas alulmotorizáltság, de jobb lenne a 2,0 D-vel kezdeni a dízel V50-sort, abban benne van a hetente egyszer kihasznált gőztelenítési lehetőség, ami ennyi pénzért már jár.

A 109 lovas V50 1,6 D 6 370 000 forintért nem elég lelkes, a sokkal bénább külsejű, de 150 lóerős Opel Astra Caravan CDTI 5 651 000 Ft. A V50-be a 136 lóerős 2,0 D a megfelelő dízelmotor, megéri plusz 27 lóerőért 700 000 forintot fizetni. Előző V50-es tesztautónk 183 lóerős D5 motorja feleslegesen erős a másfél tonnás kasztniba, a 400 Nm még az S80 AWD-t is úgy hátba vágja, hogy attól kódul.

Az Alfa pókarcáért kőkeményen kell csengetni. A 120 lóerős 1,9 JTD 8V hét és fél millióért nevetséges, ezzel mások is tisztában vannak, ebben a konfigurációban egyetlen SW-t sem találtunk. A tizenhat szelepes 150 lóereje 7 885 000 forintért már csak pofátlanul drága, de megteheti. Hölgyem/uram, látja, ez így néz ki, Ön is mosolygott a próbaúton: na ezért kerül ennyibe. Mit nem ért? Folyik a nyála, vagy nem? A nyálelválasztást megindító autók között ez még olcsó és praktikus, mondjam mennyi egy Ferrari? Na, itt tessék aláírni.

A Volvo régóta, az Alfa egy ideje prémiumnak pozícionálja magát, nézzünk hát rá a többi prémium kombira. A 143 lóerős, 1505 kilós és hátsókerekes BMW Touring 318d 8 191 000 Ft, érdemes elvinni egy próbakörre a döntés előtt. Ezek után a hűdebrutál, szintén hátsókerekes, vadiúj Mercedes C-Klasse 200 CDI T-modell 136 lóerővel és az Alfánál 100 kilóval könyebb kasztnival 8 590 000-ért ajándék a túlárazott dizájnvagonok sorában, árnyéka sokat homályosít a két jóképű kiskirály fényén.

Alfa Romeo 159 2007 Progression Alfa Romeo 159 2007 Progression

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Volvo S40, V50 2007 1.6d Volvo S40, V50 2007 1.6d

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

tömítőgyűrű, főtengely
VOLVO C70 2.5 T Kabrió 1998-2005
4164 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
VOLVO S80 1.6 DRIVe lépcsőshátú 2011-2013
6868 Ft
tömítőgyűrű, sebességváltó| tömítőgyűrű, differenciálmű
VOLVO S70 2.4 lépcsőshátú 1999-2000
2824 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

I’m in love with my car
Totalcar’s TrackDay, during which the Hungaroring was open to car enthusiasts for two days, made me fall in love with my car all over again.