Összehasonlító teszt: Volvo V50 1,6 D - Alfa Romeo 159 SW JTD 16V

Két nagy seggű playmate

2007. november 15., csütörtök 01:04
A kombikat a szedánokénál jobban pakolható és nagyobb csomagterük miatt veszik. Kivéve, amikor nem. A 159 és az S40 kombiban néznek ki igazán jól, kicsik ezek a limuzinformához, egy négyajtós öt méter alatt nem tud kibontakozni, elvész a méltósága. Egy kombi viszont nem áll meg 450 literes raktér alatt, na, ezt ezek nem is tudják, maradjunk inkább a sportvagon kifejezésnél.

Az egymás mellé állított V50 és a 159 SW remekül illusztrálja a formatervezésben lehetséges, végtelen mennyiségű tökéletes megoldást ugyanarra a felvetésre. Hasonló paramétereken belül különböznek egymástól, pedig mindkettő jól néz ki. Még tetszenek is mindenkinek, pedig a megfelelési kényszer biztosan nem volt ott a tervezőasztalnál, éppen el volt foglalva a Toyota Corollával . A kényszer csak rabszolgamunkához illik, egy szaftosabb forma megtervezéséhez pofátlanság és egó kell, mert csak így maradhat karakteres az íze, amit vagy benyel a nép, vagy egyen kenyeret, jó az, az éhséget elveszi.

A 159 formája csicsásabb és izgalmasabb. A műanyagbura-hiányos lámpatestek hosszú távra biztosítják az egyediséget. Annyira karakteres és oly kevéssé praktikus, hogy az Alfa garantálhatja magának a forma exkluzivitását, ilyen nem lesz a ciki kínai fénymásolatokon. Ezt senki sem fogja utánozni, de a 159 SW az ötödik ajtót is megtarthatja magának, tervezői a kényelmi funkciók megerőszakolásától sem riadtak vissza. Az SW fenekén nem sok hely maradt a hátsó ablaknak, ennél már csak a Brera mutat vaskosabbat, de ez a szokatlan arány teszi hátulról is ellenálhatatlanná. A nagy far borította hátsó ablakon nem lehet hátra kilátni, de ez nem számit, vannak rajta tükrök.


Kinyitni sem egyszerű az ötödik ajtót: csak belülről vagy távirányítóval működik. Na, ezért nem kombi - a gyönyörű seggért beáldozták a kényelmet. És ez így van jól, ötödik kilinccsel sem lepnék el az utcákat a céges 159 SW-k. Hagyjuk is a praktikumot, nem az ő dolga, és kész. A beltérről már írtunk eleget, tetszett a Spiderben és a Brerában is, ez az egyre több típusra jellemző, marha nagy corporate image csak elveszi az újságírók kenyerét.

A Volvókat imádnivaló könnyedséggel, de következetesen rajzolják, a felhasználó az egó elé kerül. A látványos Alfa messziről vonzza a tekintetet, a Volvókat érdemes jobban megnézni. Ennek is a fényszórója a lelke, mint az Alfának. A lámpa kockasága szemből őrzi a nagy téglalap fényszórók emlékét, de oldalról sportosan húzott, felülről hullámzóan öleli az autó orrát. Mindkét autó orra új karaktereket mutat minden szögből, öröm őket körülsündörögni. A Volvo kombik és a C30 C-oszlopára felkúszó hátsó lámpa a V50-en a legszelídebb, de ezzel a két piros zárójellel a többi kombifar között a V50-é szokatlanul vaskos és látványos.

A V50 praktikumot is tartalmaz, de a csomagtartója nagyon kicsi, 417 liter. A kézzel is nyitható hátsó ajtó mélyen és nagyra nyílik, pakolászni inkább ez kéne. A Volvo műszerfala az Alfához hasonlóan a céges dress-code-ot követi, kilengések helyett egy lebegő középkonzol és ergonomikus kapcsolók vannak benne, ahogy megszoktuk. A V50 és a 159 SW a két legjobb forma kombi sportvagon a kategóriában, de nem csak a külsejük különbözik. Az Alfa felzaklat, a Volvo megnyugtat.

Nem kenyerem a fordulatszámmérő pirosba tekerése, de előbb-utóbb ennek is meg kellett történnie. A történet elég rosszul kezdődik, a JTD alaphangon faragatlan kerregést ad elő, a szabad terepig araszolva unalmas és normális autóként viselkedett. Kezdtem aggódni, hogyan hasonlítom össze a két lusta mihasznát, de abban a pillanatban kiürült az út, és elkezdtük Budaörs békés forgalmát terrorizálni.

Nálam mindkettő formája ötös, hol ez tetszik jobban, hol az, de presztízskombiból egy harmadikat választanék, a végén, az árnál az is kiderül, miért.

A zavaró motorhang felpörgetve jól érvelő vitapartnerré válik, a kuplung és a váltó sem áll a szórakozás útjába. A nehéz kormány és a futómű is a vezetési élményt szolgálja. Az új Alfák kuplungját különösen kedvelem, felül kicsit ellenáll, mintha egy pohár bontatlan puding fóliáját átszakítva, a krémen át kéne lenyomni a pedált. Könnyű, de sűrű, hmmm.

A 16 szelepes JTD 9,6 másodperc alatt gyorsítja százra a szokatlanul nehéz, 1630 kg-os autót. Remek játszópajtás, a rövid próbaút alatt csak a rend kedvéért váltottam végig egyszer az összes fokozatot, de azon kívül még harmadikba se sokat tettem, könyörgött a pörgetésért, amit meg is kapott. Dízel létére igazi örömforrás a 159 JTD 16V, a sajátomon kívül ritkán nevettet meg autó, ennek sikerült, vigyorogva csapattam a lakóparkban. Kiváló antidepresszáns, de gyanítom, potencianövelőnek is jó.

A V50 1,6 D közepesen erős altató. Az Alfától fellelkesülve kitaláltam, kipróbálom, mit lehet belőle egy kis hajkurászással előcsalni. Nem próbáltam ki. Beindítottam a halkan duruzsoló motort, amit a rendkívül jó hifitől már végképp nem hallottam, elnézegettem a szimmetrikusan elosztott kezelőket, egyesbe raktam a könnyű és pontos váltót, és a máskor idegőrlő araszolás után a mélygarázsban ébredtem, kipihenten.

A 109 lóerős, 1,6-os motor kevés a V50 1416 kilós kasztnijába, 12,1 másodperc alatt gyorsul vele százra. Ebben az ingerszegény környezetben elférne egy kis plusz erő, mert ezzel a motorral a V50 csak a kötelező feladatokat teljesíti. Nem fájdalmas alulmotorizáltság, de jobb lenne a 2,0 D-vel kezdeni a dízel V50-sort, abban benne van a hetente egyszer kihasznált gőztelenítési lehetőség, ami ennyi pénzért már jár.

A 109 lovas V50 1,6 D 6 370 000 forintért nem elég lelkes, a sokkal bénább külsejű, de 150 lóerős Opel Astra Caravan CDTI 5 651 000 Ft. A V50-be a 136 lóerős 2,0 D a megfelelő dízelmotor, megéri plusz 27 lóerőért 700 000 forintot fizetni. Előző V50-es tesztautónk 183 lóerős D5 motorja feleslegesen erős a másfél tonnás kasztniba, a 400 Nm még az S80 AWD-t is úgy hátba vágja, hogy attól kódul.

Az Alfa pókarcáért kőkeményen kell csengetni. A 120 lóerős 1,9 JTD 8V hét és fél millióért nevetséges, ezzel mások is tisztában vannak, ebben a konfigurációban egyetlen SW-t sem találtunk. A tizenhat szelepes 150 lóereje 7 885 000 forintért már csak pofátlanul drága, de megteheti. Hölgyem/uram, látja, ez így néz ki, Ön is mosolygott a próbaúton: na ezért kerül ennyibe. Mit nem ért? Folyik a nyála, vagy nem? A nyálelválasztást megindító autók között ez még olcsó és praktikus, mondjam mennyi egy Ferrari? Na, itt tessék aláírni.

A Volvo régóta, az Alfa egy ideje prémiumnak pozícionálja magát, nézzünk hát rá a többi prémium kombira. A 143 lóerős, 1505 kilós és hátsókerekes BMW Touring 318d 8 191 000 Ft, érdemes elvinni egy próbakörre a döntés előtt. Ezek után a hűdebrutál, szintén hátsókerekes, vadiúj Mercedes C-Klasse 200 CDI T-modell 136 lóerővel és az Alfánál 100 kilóval könyebb kasztnival 8 590 000-ért ajándék a túlárazott dizájnvagonok sorában, árnyéka sokat homályosít a két jóképű kiskirály fényén.

Alfa Romeo 159 2007 Progression Alfa Romeo 159 2007 Progression

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Volvo S40, V50 2007 1.6d Volvo S40, V50 2007 1.6d

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

vezetőkar fej
VOLVO V50 2.4 Kombi 2004-2013
5264 Ft
ékszíj
VOLVO 260 2.8 lépcsőshátú 1980-1982
1560 Ft
fékcső
VOLVO S40 1.9 DI lépcsőshátú 1999-2000
3076 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

The poor man’s Ferrari
It will turn everyone’s heads but no one will be jealous of your Ferrari. And even women will like this car.