Teszt: Opel Vectra 1.9 CDTI Comfort Design Edition

Önkéntes Haderő

2004. november 12., péntek 07:43
A nyár derekán próbáltam a GM akkori újdonságát, a Saab 9-3 1.9TiD-t hatsebességes automatával. A rövid teszt meggyőző volt, már akkor tudtam, hogy a jó összeállítás nem csak a Saab sajátja lesz. És most itt a Vectra ugyanazzal a motorral és ugyanazzal az automatával. A Vectra katonás egyéniségéhez talán jobban is illik.
csik.jpg

Egy napja volt nálam a kocsi. Már beesteledett, mikor egy barátommal találkoztam, akit megkértem, hozzon valami muzsikát. Egy CD-vel érkezett. CPg: Embör vigyázz. Örömmel toltam a Vectra CD- és MP3-lejátszójába a rég hallott zenét, és nem kis meglepetésemre a kijelzőn megjelentek a számok címei.

csik15.jpg

"Csendőrség"

Gondolom, nem most olvassák először, hogy a 2002 tavaszán bemutatott új Vectra formája mennyire megosztja a tömegeket. Hát persze, hogy megosztja, pont ez benne a jó. Igazán karakteres családi autó, komoly, férfias vonalakkal. Nemcsak csendőrség, hanem maga a hadsereg. Szögletes szigorúság, finom minimállal. Aki kedveli az ilyesmit, fejet hajt a formaterv előtt, aki viszont a lágyabb vonalakért rajong, irtózik tőle, mint egy katonai seregszemlétől.

A szigorúság minden porcikáján érezhető. Kemény az ülés, kemény a futómű, mintha háborúba indulna. Ez elsőre egy kicsit meghökkentett, aztán megszoktam, sőt megszerettem. A Vectrát Design Edition felszereltséggel kaptuk, néhány figyelemre méltó extrával. Előre is tekintő parkolóradar, kanyarba világító adaptív fényszóró, zenehallgatási lehetőség az utasoknak, árnyékoló rolók, hővédő szélvédő, fűtött első ülések, fedélzeti számítógép és még sok ezer forintos apróság. Szépen eltalált válogatás, ha rajtam múlna, én is valahogy így rendelném.

csik02.jpg

"Jó csávók"

A márkát jól ismerők első ránézésre azt gondolhatnák, GTS Vectrát látnak, pedig csupán a Design Edition felszereltség az, ami az egyszerűbb Vectra-arcból a GTS elemeivel sportosabb, karakteres fizimiskát varázsol. Nekem határozottan tetszik az átformált, kicsit audis lökhárító-köténylemez.

A beltér puritán textilkárpit, "gránitmetál" műszerfalbetéttel. A kemény tömésű ülésekben bizonyítottan jobban tűrhetők a hosszú utazások. Ugyan kézzel mozgathatók, de a magasság állítható, deréktámasszal, ráadásul hosszú lábamhoz is tökéletesen beállíthattam, és még mögém is befértek.

Automata lévén, a váltással nem sok gondom akadt, könyökömet következmények nélkül támaszthattam a nekem tökéletes magasságú ajtó- és középkarfán. A kormányt ehhez hangolva négy irányba állíthattam. A Kia Carnival pohártartó-kánaánjából átülve csak riadtan tekintgettem, mert sehova sem tudtam lerakni az ásványvizes palackot. A kartámasz előtt van egy rekesz, de abból az üveg minduntalan kifordult, a hátsó utasok üléspárnájából nyíló használható pohártartó pedig nem boldogítja az elöl ülőket. Egy átlagos embernek naponta minimum három liter folyadékot meg kellene innia. Lehetőség szerint vizet. Tehát a kocsiba is kell némi innivaló, amit a Vectrában nem nagyon lehet elhelyezni. Az egészségért felelős lelkiismeretemet bántja ez a pohártartó-mentesség.

csik12.jpg

"Egy"

Vagyis egy mozdulat, és nincs több feladat a váltógombbal. Az új generációs hatfokozatú automata váltó az utóbbi idők egyik legjobbja. Az Active Select váltó lehetőséget ad a kapcsolgatásra, ha valaki önérzetén csorbát ejtene az automatika. A gyakorlatban erre nincs szükség, ha nagyobb dinamizmusra vágyunk, csak egy gombnyomás, és máris egy új autóban ülünk.

Sport üzemmódban az elektronika számol, gondolkodik, és tovább engedi pörögni a motort, nem takarékoskodik az erőforrásokkal. Persze ennek is megvan a böjtje, amit a benzinkút adószedői érvényesítenek. Mind a két állásban induláskor durva megtorpanást tapasztaltam. Meg kell szokni, hogy gázadásra az autó - szerintem több mint két másodpercig - nem csinál semmit. Bizonyos forgalmi helyzetekben ez a pauza komoly meglepetéseket okozhat. Viszont ha már elindultunk, húz, mint a barom, gyakorlatilag semmit sem érezni, mintha fokozat nélküli váltó lenne.

csik05.jpg

"Anarchia"

A váltó mellett a motor az, ami igen figyelemre méltó. 1.9 CDTI, így hívják az Opel háza táján. De nem kell messzire menni, a kerítésen belül a Saab 9-3-ban is próbáltam, csak ott 1.9TiD-nek szólongatták. De hogy ne csapjuk be se magunkat, se mást, tudnunk kell - és ott is a matrica a motor oldalán - hogy ezek Fiat 1.9 JTD motorok. Kétségtelen, nagyon jól sikerült konstrukció, amin a GM-Fiat Powertrain LTD még alakított is egy cseppet. Nekem a kedvenc dízelem.

Az 1910 köbcentis dízel 110 kW (150 lóerő) 4000-es fordulaton. A nyomatéka 315 Nm 2000-2750 fordulat között. Ez még leírva is jól hangzik, főleg ha az adatokat összevetjük a régi kétezres DTI-vel, ahol a teljesítmény 74 kW (100 lóerő), és a nyomaték 230 Nm volt. Az új dízel még a 2,2-es DTI-t is veri, szinte minden paraméterben.

csik04.jpg

"Disznódal"

Az 1.9 CDTI a hatsebességes automatával nagyon szépen munkálkodik. A már említett indulási megtorpanás mellett minden rosszindulatomat összeszedve csak a veszedelmes hanghatást tudnám hibájaként említeni. Leengedett ablak mellett néha magam is meglepődtem, hogy a teherautós kerregés belőlem származik. A nyílászárókat becsukva viszont szerencsére ebből semmi sem jut a fülkébe. Legrosszabb esetben is csak futóműzaj hallatszik, a motorból semmi.

A fogyasztás városi használat mellett a teszt első napjaiban - amikor nem tudtam kihagyni egyetlen gyorsulási lehetőséget sem - 8,8 liter körül alakult. A halottak napi pátoszban a fegyelmezett vidéki utazások alkalmával ez az érték már 6,6 literre redukálódott. Másfél tonna automatával, nem lehet egy szavam sem. Szeretném, ha a saját autóm legalább a városi értéket megközelítené.

csik13.jpg

"Úgyis meghalok"

Ez vitathatatlan, csak ha nem muszáj, ne idő előtt, és ne a sivár aszfalton. A Vectra ezért a nemes célért mindent megtesz. A EuroNCAP 1997-ben két csillagot, 2001-ben már hármat adott, 2002-ben pedig már négy csillaggal jutalmazta az új Vectrát. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a két és a három csillag még nem a C Vectra volt.) Az utolsó teszten is csak az utasoldali légzsákkal kapcsolatos nem elég elrettentő feliratok miatt marasztalták el.

A tesztelt autóban annyi légzsák volt, hogy ha egy baleset folyamán a vízbe esne a kocsi, nem süllyedne el. A klasszikus vezető- és utaslégzsák mellett, oldal- és függönylégzsákokat is kaptam. A pedálkioldó rendszer (PRS) a lábak épségéért felel, a Saabról ismerős aktív fejtámlák a szériafelszerelés részesei.

Az elektronikus menetstabilizátor (ESP) a háttérből figyeli a vezető rendetlenkedéseit, és a biztonság érdekében akár három kerék fékezésével is beavatkozik. Tesztautónkban nem találtam kapcsolót, amivel kiiktathattam volna, működéséről a műszerfalon fel-felvillanó kis ikon tájékoztatott.

csik10.jpg

"Áll egy ifjú"

Talán kevesebb szó esik arról, hogy a biztonsághoz milyen mértékben tartozik a világítás. Én sokat járok városon kívül, és most a téli időszámítás idején, amikor a sötétedés még jóval a kocsmazárás előtt bekövetkezik, gyakran találkozom kivilágítatlan gyalogossal, kerékpárossal. Legutóbb Szlovákiában Oroszka és Zselic között mentette meg a Vectra reflektora két bizonytalan kerékpáros életét.

A tesztautónkat fordulásérzékelős xenonvilágítással szerelték. Ez a finomság 390 000 Ft-ba kerül a halandónak. Nem tudom azt mondani, hogy minden szempontból megérné. A magam részéről kívülről és belülről sem szeretem a xenon fényét. Gondolom, nem kell részleteznem milyen nagy élmény, amikor egy xenonvilágítással találkozunk szembe. Akkor is van egy kis gond, ha a fény túloldalán ülünk.

csik11.jpg

"Minden éjjel"

A xenonnal kombinált vetítőlencséknek gyakorlatilag nincs szórt fénye. Van egy éles határvonal, amin belül mindent látunk, azon kívül viszont sötétség mindenen. Tapasztalataim szerint a hagyományos világítás szórt fényénél hamarabb észreveszem az álló autó fényvisszaverő prizmáját vagy a kóválygó kerékpáros macskaszemét. Természetesen a fényhatáron belül nem kérdés a xenonfény létjogosultsága, és a távolsági fény is páratlan. Igazából hagyományos tompítottat és xenonreflektort szeretnék.

A kanyarlámpa nagyon tetszett. A kormány elfordulásával összhangban a fénycsóva bevilágít a kanyarba. Ráadásul éles kanyarodáskor extra fény gyúl, ami oldalra megvilágítja azt a területet, ahová fordulni szeretnénk. Ismét egyenesbe fordulva a lámpa szépen fokozatosan elhalványodik. Ez valóban használható, dicséretes extra.

csik17.jpg

"Mani"

A Vectra négyajtós, Design Edition felszereltség, automata 150 lóerős dízelének alapára 7 329 000 Ft. A szépen extrázott tesztautó 8 375 000 Ft-ra jött ki. Ezért az összegért kapunk egy stílusos családi autót, kiváló automatával és az automata mellett is takarékos, erős motorral. Ha kiszámoltuk, hogy sokat kell autóznunk, úgy hogy városi araszolásra is kárhoztatva vagyunk, akkor érdemes megfontolni.

Opel Vectra 1.9 CDTI

Mostantól itt a lehetőség, szabad az út a zsoldoshadsereg előtt. Ha egyszer megbolondulok, és önkéntes katona leszek, veszek egy ilyen Vectrát is.



csik06.jpg

"Azt kész"

  Értékelés: Szerintem ez a Vectra megérdemli az ötöt          

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

Görgőscsapágy. gólyaláb támasztó csapágy
OPEL CORSA 1.0 Ferdehátú 2003-2013
3288 Ft
csavar, kipufogó
OPEL VECTRA 2.0 i 16V lépcsőshátú 1995-2000
908 Ft
törlőlapát
OPEL VECTRA 3.0 CDTi lépcsőshátú 2005-2013
7004 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Drifting the Tesla Model S and the BMW i3 on the beach
Tannisby, where all the European Car of the Year contestants lined up for a test, has a long, wide and flat sandy beach. We had some RWD cars plus a 4WD. Guess what happened.