2003.04.16. 10:26
Eredendően béna autó dizájnját utólag lehetetlen feldobni, az ilyen próbálkozások általában szánalmas kudarccal végződnek. Feldobni csak olyat érdemes, ami eleve jó volt. A Mazda 6-ból például könnyed ecsetvonásokkal készíthettek sportos karosszériaváltozatot. Az új Vectra viszont eredendően béna, jellegzetes, de jellegzetesen kispolgári fazon, amitől tökéletesen idegen bárminemű sportosság.
 
 

Egyszer szívesen leitatnám a formatervezőt, hogy végre megmondja őszintén, eleve tudták-e, hogy csinálnak egyszer egy normális Vectrát is, és esetleg azt párhuzamosan tervezték a négyajtóssal, vagy először megcsinálták azt, és pár hónap múlva kaptak a fejükhöz, úristen, hogy faragunk ebből rendes autót?!
De faragtak, nem is akármilyet. A Vectra GTS úgy néz ki, hogy jól. Megnézi az ember, és pont úgy, mint egy szép autót, úgyhogy még az is lehet, hogy az.

 
   
   

A Vectra rajongóival alaposan elbánt az élet, illetve az Opel Design Center: az új (tavalyi) Vectra elég unalmas, nyugdíjas, megbízható, érdektelen formát kapott. Doboz, az egyik végén lekerekítve, de az se valami lendületes csúcs, inkább afféle érdektelenség miatt félbeszakadt félkör.

Akár szerencséjük volt, akár pedig úgy készülődtek, mint Lékó Péter, aki tiszteletteljes főhajtás kíséretében igyekszik tőrbe csalni Kaszparovot, ezt most eltalálták. Külön-külön semmi érdekes; sötétített lámpaburák, első-hátsó-küszöbspoilerek, kis bemélyedés az első kerékív előtt, picike, inkább csak jelzésértélkű szárny, 17 collos kerekek, elöl kerek ködlámpák. Akár rossz is lehetne (láttak már házi optikai tuningos Peugeot 206-ost?), de a Vectrát mintha kicserélték volna, egy szép, dögös autóra.

 
   
 

Belül is alig észrevehetők, ennek ellenére mélyre hatóan fontosak a változások. A sportülés mondjuk elég jól látszik, és tökéletesen illik az autóhoz; nam markol a bordáinkba, és meglehetősen kényelmes, de elég kemény és kanyarban is tisztességesen tart.

A középkonzolon vasból van a hamutartó fedele (a rendes Vectrán sajnos nem emlékszem, miből volt), de a legszebbek az új műszerek. Csak néhány világos kört raktak az órákba, de így teljesen klasszikus hangulatuk lett, mint a nyomásmérők egy régi gőzmozdonyban. A belső dizájnnal a négyajtós Vectrában sem volt bajom, szép szögletes, tiszta, rendes, akárcsak a célközönség.

 
   
   

A futómű az autó egyik fénypontja, lehet persze vitatkozni rajta, de kétségtelenül olyan, amilyet egy sportos Opeltől vár az ember. Először is egy Alfa GTA-hoz képest határozottan kényelmes, még a Mondeo ST 220-nál is jóval puhább, de az emberi (hétköznapi) fogyasztásra alkalmas autók között még mindig kiugróan sportos.

A másik fénypont is a futóművel kapcsolatos, ez pedig a stabilitási elektronika. A Vectra ESP-je csak 60-as tempóig kapcsolható ki, akkor magától is aktiválódik. A kikapcsolhatatlan elektronikák népszerűtlenségét az okozza, hogy egyszerűen elrontják a mulatságot, a Vectra GTS-é azonban nem ilyen.

 
   
 

Élvezetes határozottsággal avatkozik közbe, ha az általa toleráltnál nagyobb csúszást érzékel. Az ingerküszöbe pedig a legjobb helyen van, ahol már sodródunk, de még kontrollálható a folyamat, az útról való leesés veszélye nélkül - épp ahogy a leggyorsabban lehet kanyarodni.

A kipörgésgátló megítélése ízlés dolga. Egy kipörgésgátlónak elvileg meg kéne gátolnia mindennemű kipörgést, nekem viszont kifejezetten bejön, amikor egy sportos autó nem rak a gázpedál alá virtuális éket, és engedélyezi a sportos indulást. Azt egyébként is kipörgésgátlója válogatja, hogy gyorsabban startolunk-e vele, vagy nélküle. <

>