Megújul az 'orosz Merci'

Bemutató: Volga 3115

2003.04.30. 09:34
Az orosz Avtorevju autós szaklap munkatársai kaptak az alkalmon, hogy kipróbálják a fejlesztés alatt álló új Volga, a GAZ-3115 egyik példányát. Ha minden jól megy, három év múlva kerülhet sorozatgyártásba a típus. Ha elbukik, sokan attól tartanak, hogy az egyben a Volga végét jelentené.
 
 

Bár a Volga történelme is jelentős, most a cég jelene is épp elég érdekes. Az itthon ismert utolsó típus, a pártállami garázsokban a nyolcvanas évek végén felbukkant szögletes 3102 még mindig gyártásban van, és egyre nagyobb arányban befecskendezős motorral készül. Az egyetlen mostani Volga kombi is ezen alapul, már 3110-es orrésszel, de rombusz alakú régi hátsó lámpákkal. Utóda, az 1997-től gyártott 3110 sem tagadhatja le a származását. Tekintélyt parancsoló méretein túl a helyiek a felszereltség okán illetik rossziszkij Mercedes néven.

 
   
   GAZ 3111

Ugyanakkor évek óta húzódik a Rover és Jaguár keverékét idéző 3111 kifejlesztése és gyártása. Nemrég a hírek arról szóltak, hogy a GAZ új vezetése törli a programból a típust. Valamivel később már arról volt szó, hogy Euro 3-as motorral mégis elkezdődik valamifajta németországi export.

Az első fényképek alapján az orosz autóipar megújulását várók az új 3115-ös Volgát egyenesen a luxuskategóriába, azaz a helyi besorolás szerinti E osztályba helyezték. Viszont az Avtorevju szakértői inkább a szerényebb D osztály, vagyis az Opel Vectra, Peugeot 406 és Volkswagen Passat által képviselt felső-középkategória méltó tagjának tartja. A pozicionálás a GAZ olyan tervére világít rá, hogy megpróbálják elfoglalni a Moszkvicsok gyártásának leállásával keletkezett piaci rést. A valódi kérdés természetesen az otyesztvennij, azaz hazai gépjárművek piacának átrendezése.

 
   
 

A kipróbált GAZ-3115 prototípus az "eredeti orosz automobil" megalkotására tett korábbi formatervezési kísérletek sorába illeszkedik. A manufakturális keretek között kis szériában készülő futurisztikus GAZ-3111-hez képest azonban a nyizsnij-novgorodi fejlesztők most nem erőltették meg magukat, állapította meg az Avtorevju. A GAZ-3115 eleje ugyanis az egy generációval korábbi Audi A4-re és a 3-as sorozatú BMW-re emlékeztet, hátulról pedig egy Opelre. Az alakja, különösen a széles hűtőrács által dominált orrész ugyanakkor valószínűsíti a Volga genotípust. (Szerintünk az eleje Daewoo, a hátuljában viszont mintha tényleg volna valami Volga-szerű - a szerk.)

Attól eltekintve, hogy a 3115-ös Volga az őseihez hasonlóan hátsókerék meghajtású, a futómű kialakítása jelentősen változott. Az Avtorevju munkatársai az új Volga alá pillantva meglepődve látták, hogy a megszokott hátsó híd helyett stabil segédkeret közbeiktatásával többlengőkaros független felfüggesztéseken áll az autó.

 
   
   

Ez a változtatás a lengő tömegek csökkentésén és a kedvezőbb kinematikai tulajdonságokon túl a helykihasználást is javítja. A kompakt többlengőkaros megoldásnak köszönhetően lejjebb kerülhetett a csomagtér padlója. A kanyarokban jelentkező oldalirányú dőlést hátsó felfüggesztések közé iktatott stabilizátor mérsékli. Mindez arra utal, hogy az új GAZ kifejlesztésénél az irányíthatóság és a stabilitás a prioritások között szerepel. A tesztelt autóban volt egyébként blokkolásgátló is, az egyéb elektronikus aktív biztonsági rendszerekről, például a sodródást korlátozó ESP-ről viszont lemondtak.

A fogasléces kormánymű az erőátvitel miatt teljesen lentre került, és hidraulikus rásegítéssel látták el. Az új Volga első felfüggesztése kétkaros megoldást alkalmaz, a karok függőleges megvezetésével. A karosszéria elöl is masszív segédkeretre támaszkodik, gyanúsan széles helyet hagyva a motor számára. Az orosz lap munkatársai úgy ítélték meg, hogy mintha legalábbis egy V6-os blokkot szántak volna előre.