2007.02.07. 08:20

Adatlap Volkswagen Touran Conceptline - 2007

  • 1400 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 140 LE @ 5600 rpm
  • 220 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.8 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • 5 878 600 Ft
Két komplikált segédberendezés, hogy megspóroljunk négy deciliternyi hengerűrtartalmat? Hét ülés, hogy senki se üljön kényelmesen?

A Touran tavaly szeptemberben mutatkozott be új arcával, a Párizsi Autószalon tiszteletére átesett egy frissítésen. Jót tett neki. Az alapokkal, arányokkal eddig sem volt baj, a Touran sosem volt kellemetlenül felpuffasztott kisautó, inkább előnyösre fogyasztott csinos kisbusz. Viszont végre tizenkettő egy tucat amerikai tinifilmek stréber könyvmolyaihoz hasonlóan kifésülték arcából a haját, kontaktlencsére cserélték vastag szemüvegét, kifestették szemét, arcát, hogy a gimiválogatott csapatkapitánya ráébredjen, milyen helyes is valójában.

Az új hátsó lámpák is szépen ragyognak, de az igazi áttörést a front folkszvágenesítése hozta. Jól állnak a Tourannak a könnyező szemek, szépen fest rajta a rövidebb párhuzamos oldalára fordított trapéz, benne a hatalmas, tükrös krómfelületekkel. Kellemes, kívánatos családi autó, minden kertvárosi ház felhajtóján megállja a helyét.

Akárcsak kint, a Touran bent is egyértelműen és büszkén tudatja minden arra alkalmas felületen: Volkswagen vagyok! Kék háttérvilágítású műszerek (van, aki szereti, az én szemem még mindig ki akar folyni tőle), csillapított kapaszkodók, VW-bajszok, VW-kormány, VW-középkonzol. A mindent belengő szürkeség viszont elég nyomasztó. Annyira, hogy már-már hajlamos vagyok azt mondani, ennél még a fekete is jobb, abból legalább látványosan ki tud csillogni a króm, illetve, mivel ilyen tesztautónkban belül sehova sem jutott, az alumínium dekorbetét.

Az első két üléssel semmi baj. Tipikus német, kemény, de kényelmes székek, még szépek is különleges, lyuggatott kialakításukkal. A vezetőé bárkinek beállítható Paudits Bélától Lang Györgyiig. Kellemes érzés szorongatni a míves váltógömböt, a pedálkiosztással se volt bajom, tetszett a messze-messze kitolt balláb-tartó, az álló gázpedál: öreg Mercedesemben volt ilyen valaha. Jó fogású, de kellemetlen anyagú a legolcsóbb verzióhoz járó háromküllős plasztikkormány, és még ennél is kellemetlenebb a kézifék karja: érdes, rideg, gusztustalan. Ráadásul ha behúzom, belever a könyöklőbe. Engesztelésül tágas, kivilágított, az alapmodellen is hűtött kesztyűtartó került a műszerfal jobb oldalára.

A hátsó traktus variálhatóságához már a régi Touran megjelenésekor himnuszokat írtak az erre hajlamos újságírók. Állítólag ötszáznál több kialakítási lehetőséget kínál a nagy doboz. A kombinatorikában járatosak azért tudják, hogy ehhez bőven elég pár alkatrész pár fokozatnyi mozgathatósága, a számok összeszorzódásával hamar megvan az ötszáz, mindenesetre tényleg praktikusak a külön tologatható középső székek, a külön lehajtható, padlósíkba simítható hátsó ülések, vagy, hogy a három középső fotel felbillenthető és kis karral kitámasztható, de akár helyes kis fogantyúknál fogva ki is rántható.

A turáni átok

A gyakran elhangzó szófordulat arra utal, hogy a magyar nemzetre valamikor valakik valamilyen átkot mondtak, miszerint legyen a magyarok között ellenségeskedés, viszály, meg úgy egyáltalán, legyen erős diszkomfortérzetünk, ha magunk közt vagyunk. Amellett, hogy általános pesszimizmus lengi be a Kárpát-medencét, az átok jelenleg olyan gyakorlatias kihatásokkal befolyásolja történelmünket, hogy nagyon magas nálunk az öngyilkossági ráta, és alacsony a születések száma.

Az átok keletkezéséről több legenda is terjeng. A legelterjedtebb verzió szerint a táltosok átkozták meg a magyarokat, amikor Szent István király feladta a régi vallást, és kereszténnyé tette népét. Ez az elmélet kettéágazik: némelyek szerint csak ezer évre szólt az átok (tehát már lejárt), mások szerint viszont addig hatályos, amíg a magyarok fel nem adják az új hitet. Olyan változatról is tudunk, miszerint István nem is a kereszténységgel hozta fejünkre az átkot, hanem azzal, hogy megtörte az örökösödési rendet, így megszegte a vérszerződést.

Aztán az is lehet, hogy az átok még régebbről való, és Attila halála után keletkezett, amikor a fejedelem fiai megosztották a birodalmat. Esetleg tán még az őshazában indult az egész, valahol a Turáni-alföldön ( jelenleg Kazahsztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán területére esik) csinált valami ősünk valamit, vagy valami, és ezért.

Aki többet szeretne megtudni, vagy legalábbis olvasni a témáról, ugorjon be ide.

Mi ez az egész a kék fénnyel?

Dr. Orosz

Az elektromágneses sugárzás energiája annál nagyobb, minél kisebb a hullámhossza. A látható fény tartományán belül ez a kék (nagyjából 470 és 400 nanométer között). Valószínűleg ezért hunyorognak sokan az intenzív kék fénytől, különösen este, amikor a kinti szórt fény hiánya miatt ráadásul sokkal nagyobb a kontraszt is. A kék háttérvilágítás egyébként viszonylag új dolog, 1993-ban fejlesztette ki Nakamura Súdzsi , a japán Nichia kutatója, az első jó fényerejű és sorozatgyártható, gallium-nitriddel működő kék LED-et.

Azt eddig is tudtuk, hogy a szemmel láthatatlan ultraibolya fény károsítja a szem ideghártyáját, de új kutatások szerint a látható kék fény is veszélyes lehet. Az ideghártya az élet előrehaladtával érzékenyebb lesz a fényre. Ezt részben kompenzálja, hogy a szemlencse lassan besárgul, ami segít kiszűrni a kék fényt. Viszont akinek szürkehályog miatt eltávolítják a szemlencséjét, és teljesen átlátszó műlencsére cserélik, annak hirtelen sokkal több, és nagyobb energiájú fény éri az ideghártyáját.

Hogy utána mi történik, az egyelőre nem világos. De két 2005-ben megjelent cikk is összefüggést lát a kék fény és a makuláris degeneráció között , ami az ideghártya legfontosabb részének, a sárgafoltnak (orvosi neve: macula lutea) a lassú pusztulása. Ez az időskori vakság egyik fő okozója. Fontos megjegyezni, hogy a makuláris degeneráció és a kék fény közötti összefüggés korántsem egyértelmű, és attól persze senki sem fog megvakulni, hogy rápillant a Touran műszerfalára. Maximum hunyorogni. Ha vigyázni akar a szemére, akkor inkább ne gyújtson rá, mert a makuláris degeneráció egyetlen bizonyított kockázati tényezője a dohányzás.

Totalcar értékelés - Volkswagen Touran Conceptline - 2007

Különleges technika, masszív minõségérzet, jó vezetni, valószínûleg jól tartja majd az árát. Viszont drága, hátul kényelmetlen és sokat eszik.