Megkülönböztető jelzés

Teszt: Suzuki WagonR+ Special

2002.05.24. 08:10
Egy rég nem látott ismerős üdvözlése miatt lassítottam. A barátom a járdán ált, a viszontlátás örömére arca felderült, majd miután az autót is végigmérte, a megdöbbenés torz mosolyával csak ennyit kérdezett. - Mi ez? Csak tesztautó - mentegetőztem, de éreztem, hiába. A több éves kemény munkával kialakított imidzs egyetlen pillanat alatt omlott össze.
 
   
   

Pedig a WagonR+ nem rossz autó. Főleg a tesztelésre kapott Special változat. Azonnal szembetűnő kiegészítőivel egyéniséget visz a Wagonok homogén világába. Metál fekete fényezés, könnyűfém felni, elöl-hátul szpoiler, küszöbszpoiler, ködlámpa, belül króm kilincs, különleges kárpitozás, hogy csak a javát említsem. Egy egészen kicsiny ablaksötétítés hiányzik, és a Special változat piacra kerülésével az érdi maffia is átülhet a WagonR Pluszba.

 
   
 

A megbolondított külsőhöz 1.3-as soros négyhengeres 16 szelepes 76 lóerős motor jár. Nem egy vadállat, de városban hatvanig egész jól teljesít. Mi autópályán is használtuk, az ottani menetteljesítményt inkább takarja a feledés jóindulatú homálya. Annyit elárulhatok, hogy nem kell különösebben aggódnunk a sebességhatárok tiltott átlépése miatt.

 
  A hátrányos megkülönböztetés elmélete:
 
 Lehet, hogy csupán a fekete szín vagy a véletlen műve, de olyat tapasztaltam, amit eddig még soha. Amíg a Suzukival közlekedtem, nem vettek autószámba. Olyan érzésem volt, mint mikor robogóval járok a városban. A legváratlanabb esetben fordulnak ki elé, áttolnak a sárgán, és egyszer majdnem frontálisan belénk jött vaklaki. Pedig égett rajta az összes lámpa. Minden napra volt egy kaland. Feltűnően sok volt a hasonló eset.

Ezzel az észrevételemmel fordultam az elvetemült WagonR-esekhez is. Egy topiklakó így írt:
Aki Suzukival jár, az ilyen dolgoknak ki van téve. Ezt a békát viszont ott, a tetthelyen, látványosan le kell nyelni - nem könnyű dolog. Nagyon rossz volt az első időkben megszokni, hogy engem is "más osztályba soroltak", de persze ezt nem kell felvenni. Az autóstársaknak pedig nap mint nap tudomásul kell venni, hogy nem nagy durranás három sávból elsőként elhagyni a lámpát. Ha nem nyomod neki, akkor "tehetetlen suzukis vagy", mert bénázol, ha meg normálisan kihasználod a motor nyújtotta lehetőségeket, egyből megalázottnak érzik magukat, és azt hiszik, hogy versenyezni akarsz. Pedig dehogy! Ez nem versenyautó. De nagyon jó kis motorja van.

A teszt alatt műszaki probléma nem adódott, de ezt azért titkon reméltük is. A WagonR+ fan topik lakói a sebességváltó hátramenet fokozatának kapcsolási nehézségéről írtak. A tesztautóval semmi ilyesmit nem tapasztaltam. A kettes reccsent néha, de a kollégák ilyesmivel nem találkoztak. A Suzuki szervizben elmondták, hogy a váltót működtető bovdenek szakszerű beállításával megszüntethető minden kapcsolási nehézség.

 
   
   

A vagon kicsiny kerekeinek köszönhetően (165/60R14) az összes útburkolati hibáról tudomást szerezhetünk. Én elég labilisnak éreztem, hirtelen kormánymozdulatokra az autó rázta a fenekét. JF, rali szakírónk ezt a rövid tengelytávval és a könnyű hátuljával magyarázta.

 
   
 

Belül nincs panasz. Emlegethetném a kopogós műanyagokat, de kérem szépen, jelöljék meg azt a kiskategóriás vetélytársat, amelyik nem hasonló adottságokkal büszkélkedik. A design klasszikus, a kezelőszervek egyértelműek. Az első ajtókra jutó villanyablak alkalomadtán szeli az ujjakat, és még a vezető oldalára sem jutott automata mozgatási rendszer (amikor egy nyomásra, teljes hosszon fel vagy le megy az ablak). A működtető kapcsolók az ajtókárpiton nagyon hátulra kerültek, csak a könyököm ülésbe verésével, kényelmetlenül értem el.

 
   
   

A széket magasra emelve a pozició nagyon kényelmes. Mivel a középkonzol nem nyúlik a váltóig, hosszú lábazatom kényelmesen terpeszkedhetett. A teszt közben volt szerencsém egy nagyobb kategóriájú, jóval drágább típust is kipróbálni, ahol a körbeölelő műszerfal a hálózsákban üldögélés érzetét keltette.

 
   
 

A magas építésének köszönhetően kellemesen éreztem magam, nem jelentkezett a kisautók nyomasztó bezártsága. A cilinder viselése sem okozna gondot, akkora a hely a fejem és a plafon között. A nagy üvegfelületnek köszönhetően kiváló a panoráma is. Az átkozott A oszlop vastag egy kicsit, de cserében a karosszéria merevítésében vállal fontos szerepet.

 
   
   

Már a legegyszerűbb WagonR is elöl kétoldali légzsákot, frontális ütközéskor a fékpedált kioldó mechanizmust, és az első üléseken előfeszítős biztonsági övet kap. A Special felszereltség esetén ez az oldallégzsákkal és az ABS-el egészül ki. Büszkék a WagonR oldalsó ütközésvédelmére is, ami manapság azért inkább követelmény mint erény.