Teszt: Volvo XC60 D5 – 2008

Elektronikus őrangyalsereg technóra ropja

2008. november 11., kedd 00:05
Red alert! Red alert! Navigátor a pilótának, navigátor a pilótának: túl közel vagy! Túl közel vagy! Kézi irányítás aktiválva, ütközésre felkészülni! Ja, mellesleg: főnök, fáradsz! Igyál egy kávét!

Mostanában nem nekem készít autókat a Volvo. Kivétel nélkül minden új modellben kevésbé érzem otthon magam, mint az elődben. Még ebben a kis hobbiterepjáróban is. Pedig ennek nem is volt elődje.

Az előző S80 nyugodt harmóniája, a korábbi S40/V50 páros lekerekített békéje, a V70 klasszikusan volvókombis hasábszerűsége, az eggyel ezelőtti C70 klasszikus szépsége után most csupa éles, hideg, fémes lelkű gépből áll a Volvo kínálata. Nem mondom, agresszívabb, erőteljesebb, markánsabb ez a mai vonal, sokan kedvelik is, de nekem jobban bejött a kifutott modellek melegebb, lakályosabb világa.

Még a jó öreg XC90 őriz valamit az előző éra barátságos bumfordiságából – neki egyelőre nincs utódja. Beküldték viszont mellé a kennelbe ezt a fiatal, életerős kant, az XC60-at. Kisebb, könnyebb, mint a falkavezér, de fürgébb, mozgékonyabb jószág. Sokat tehet azért, hogy sebesebben száguldjon a Volvo metaforikus szánja.

Érdekes megjelenésű autó. A hatalmas emblémától kicsit teherautós, a szűk ablaknyílásoktól kicsit tankos, a fekete alsó kontúrvonaltól kicsit terepjárós, a lendületes formájú hátsó lámpától, oldalívtől, tetőspoilertől, cápauszonytól kifejezetten sportos. Az XC60 a gyártó szerint crossover, és ezt is kell mondaniuk, mert a szén-dioxid-ellenes világban za SUV sok zöld érzelmű vásárlójelölt számára szitokszóvá vált. Pedig ez aztán tényleg egy valódi SUV: sportos is, hasznos is, jármű is.

  • 4126
    tetszik
  • 551
    nem tetszik

Impozáns, látványos, különleges, jól azonosíthatóan Volvo; mégsem merem ideírni, hogy szép autó. Tulajdonképpen máig képtelen voltam eldönteni: tetszik-e nekem. De nagyon kíváncsi vagyok: Önöknek vajon tetszik?

Jó az időzítés. Kis presztízs-SUV-ként (pardon, crossoverként) eddig az X3-as BMW-t és az RX Lexust ismertük; most viszont nagyon felpezsdült a piac. Itt a Q5 az Auditól, a GLK a Mercitől; alulról tolakodik be a mezőnybe a Murano, a CX7. A kis magasak persze kimondva-kimondatlanul elsősorban az amerikai piac számára készülnek, de azért Európában is szépen fogynak. Jó hogy; sok előnyük van. Ép ésszel felfogható, könnyen parkolható méret, tágas utastér, maszív szerkezet, a sok száz lovas rémek mellett takarékos motorok is akadnak a katalógusban. Meg persze a lényeg: a magas, nagy kerekű jármű felsőbbrendű megjelenést biztosít a forgalomban.

Mit tud a legerősebb, legdrágább, roskadásig extrázott változat? Lapozzon!

Nem sokat gondolkodtak a Volvo Hungáriánál, milyen felszereltséggel rendeljék meg a sajtóflottába az új kis SUV-t. Legyen a legdrágább Summum, ikszeljünk be mindent az extralistán, oszt’ hadd ámuljon a sok újdondász! Így aztán tizennégy milla fölé kúszott a kocsi listaára. Szép péz, sokkal-sokkal erősebb dízel X3-asunk is lehetne ennyiért. És a Volvo kerülhetne még többe is!

A legolcsóbb XC60 a 2.4d jelzésű, 163 lovas, öthengeres dízelmotorral szerelt alapmodell, 9,7 milliós listaáron. Ennek erősebb, 185 lóerős verziója brummogott a tesztautóban, hatfokozatú automatával kiegészítve. Aki azonban végképp nem tudja, mit csináljon a pénzével, ezért magas építésű, nehéz kocsival kíván eszementeket gyorsulni, hathengeres turbós benzinmotorral, a kreatív módon T6-nak nevezett 285 lóerős szerkezettel is vehet XC60-at, Summum felszereltségben, az erős dízelnél majd’ hárommillióval magasabb, 14,2 milliós listaáron. És ehhez jöhetnek még az extrák.

Kinyitom az ajtót, beszállok, becsapom az ajtót, öv, D, gáz, megyek: ezek az új Volvók annyira ergonomikusak, hogy a legnagyobb természetességgel veszi birtokba őket az ember. Bónusz könnyítés: az XC60-ban szerencsére már nem kártyadugdosós fedélzeti telefon van, hanem sokkal egyszerűbb, értelmesebb, ráadásul nagyon könnyen konfigurálható Bluetooth-rendszer.

A fémes-szürkés beltérrel kapcsolatban ugyanaz a véleményem, mint az új Volvók külsejével: nekem túl technós, de számos embert ismerek, aki szerint ez a tökély. Az ülések kényelme, az anyagok minősége, a hifi hangzása viszont vitathatatlanul prémiumosztályú. És milyen tágas az autó! Elöl nagyon kényelmes, hátul elég kényelmes, a csomagtartó pedig irdatlan, az ülések egyszerű ledöntésével furgonosra bővíthető.

A nyomatékos dízel lendületesen cibálja az 1,9 tonnát; nem túlhegyezett, de modern, kifinomult, szép hangú motor az öthengeres. De akkor miért fogyasztott az XC60-ban kényelmes, főleg országúti tempó mellett tíz liter felett? Az XC90-esben nem evett ennyit!

Valószínűleg kisebb részben a bejáratottság hiánya, nagyobb részben a váltó volt a ludas. A Geartronic nevű régi vágású, ostobácska automata mára megérett a cserére. Nem lehet már messze az idő, amikor a hirtelen gázadásokra meghökkenő, nyomaték- és gázolajzabáló váltót felváltja valami kétkuplungos cucc – hiszen a DSG Powershift néven már ott van a Volvónál.

Legyen ön az első, aki az XC60-ról ítéletet ír!

A köhécselő, reszketeg váltótól eltekintve jól megy a D5-ös XC60. Futóműve magas építését meghazudtolóan stabil, az állandó összkerékhajtással mindig könnyű a nyomatékot átpasszolni az aszfaltra, a kormányzás pontos, a fékek kiválóak. A nagy kerekek, a hellyel-közzel terepezésre is alkalmas felépítés nem jelent kompromisszumot országúton, sztrádán. És hogy milyen nagyon-elképesztően-csodálatosan biztonságos autó ez! A falra másztam tőle.

A középkonzol alján van egy gombsor, sorolom balról jobbra. 1. követési távolság tartására figyelmeztető rendszer, 2. sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, 3. holttérfigyelő rendszer, 4. parkolássegítő rendszer, 5. kanyarba bevilágító rendszer, 6. lejtmenetvezérlő rendszer. A sok pittyegés, jelzés, vijjogás nagyon hasznos lehet (kedvencem, amikor kóválygás esetén az autó egy kávéscsésze ikonjával jelzi: ideje megállni pihenni), de a tervezők gondosságát jelzi, hogy egy vízszintes ujjsöpréssel az összes miskulancia egyszerre kikapcsolható.

Vagy be. És akkor még hozzányomjuk a 30 km/h-ig aktiválható követőradaros tempomatot, és semmi dolgunk többé. Csak kormányozni kell, ha szól a csíkfigyelő-sávelhagyó, vagy fékezni, ha riaszt a távolságfigyelő-vészfékező (Pom-Pom barátai mind).

  • 4126
    tetszik
  • 551
    nem tetszik

Jó autó ez, biztonságos. Erős. Frissebb, mint a BMW. Szimpatikusabb, mint a GLK és a Q5. De – nekem – túl rideg, túl hideg. És valami érthetetlen okból kifolyólag marha drága. Nem adnám oda érte egy X3-as árát. Önnek melyik kéne?

Volvo Xc60 2008 D5 Summum Volvo Xc60 2008 D5 Summum

A Totalcar értékelése:

Tágas, kényelmes, okos autó, de a D5 sokat eszik, ehhez képest nem is túl erős, a váltó is komótos, öreguras. A fullos változat áráért a BMW erősebb, izgalmasabb, igaz, szűkebb autót ad – X3 néven.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

tömítőgyűrű, főtengely
VOLVO 960 2.4 TD Interc. Kombi 1991-1994
1208 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
VOLVO V60 T6 AWD Kombi 2010-2013
20890 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
VOLVO V70 2.4 Bifuel Kombi 2001-2007
10128 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Underpowered but inexpensive
We test drove a BMW 316i, the lowliest of all 3 series. You can get them as cheap as €1500 locally; and they cost a whole lot less back in their homeland of Germany